دوربین فول‌فریم و کامپکت لایکا Q2 معرفی شد

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

بالاخره پس از خبرها و شایعات مختلف، نسل جدید دوربین Leica Q با نام لایکا Q2 معرفی شد. این سری از دوربین‌های لایکا، یکی از هیجان‌انگیزترین محصولات لایکا در سال‌های اخیر بوده‌اند. این دوربین‌ها، سنسور بزرگ فول‌فریم را با لنزی شارپ و سریع ترکیب کرده‌اند و با اندازه کوچک دوربین، می‌توان از این محصول در موقعیت‌های مختلف، استفاده کرد. تقریبا چهار سال پیش نسل اول لایکا Q معرفی شد و حالا لایکا Q2 نسل جدید این سری از دوربین‌های لایکا است. Q2 نیز همچنان همان طراحی کوچک و ظاهر اصیل خود را حفظ کرده اما در زیر پوسته دوربین، لایکا Q2 نسبت به نسل قبلی سریع‌تر و بهتر شده است.

مهم‌ترین نکته لایکا Q2، سنسور جدید آن است که رزولوشن ۴۷.۳ مگاپیکسلی دارد. برای مقایسه، نسل قبلی این دوربین سنسوری ۲۴ مگاپیکسلی داشت. حالا با افزایش مگاپیکسل در سنسور این دوربین، Q2 را می‌توان با بهترین دوربین‌های بدون آینه سونی، نیکون و کانن مقایسه کرد. علاوه بر سنسور جدید، پردازنده جدیدتری هم در این دوربین وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد نرخ ISO را از ۵۰ تا ۵۰۰۰۰ تغییر دهد. فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۲۴ و ۳۰ فریم در ثانیه و فیلم‌برداری ۱۰۸۰P با حداکثر سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه نیز به این دوربین اضافه شده است. این تغییرات تنها به لطف پردازنده جدید ممکن شده و موارد دیگر مثل حداکثر سرعت عکاسی و فوکوس خودکار این دوربین، نسبت به نسل قبلی تغییری نداشته است. همچنین لایکا Q2 از بلوتوث LE و WiFi برای ارسال عکس‌ها به گوشی نیز پشتیبانی می‌کند و هیچ پورت خروجی اعم از USB یا HDMI و ورودی و خروجی میکروفون، روی این دوربین وجود ندارد.

ویژگی تعویض فاصله کانونی به کمک کراپ در سنسور

لایکا Q2 همچنان همان لنز ۲۸ میلی‌متری با حداکثر دیافراگم f/1.7 را دارد و این لنز به لرزشگیر هم مجهز است. همچنین کاربران می‌توانند با کراپ کردن سنسور، به فواصل کانونی ۳۵، ۵۰ و ۷۵ میلی‌متر هم درسترسی داشته باشند. در نسل قبلی این دوربین، به دلیل رزولوشن کمتر سنسور، کاربران تنها می‌توانستند به کمک کراپ سنسور، تنها به فواصل کانونی ۳۵ و ۵۰ میلی‌متر دسترسی داشته باشند اما حالا با سنسور جدید، می‌توان با فاصله کانونی ۷۵ میلی‌متر و با رزولوشن ۷ مگاپیکسل، عکاسی کرد. 

چشمی OLED جدید، روشن‌تر، سریع‌تر و بسیار بهتر از نسل قبلی است.

از نظر ظاهری، به سختی می‌توان تفاوتی بین لایکا Q2 و لایکا Q پیدا کرد اما لایکا می‌گوید درون این دوربین کاملا تغییر کرده و بازطراحی شده است. اگر کمی به جایگاه دکمه‌ها و بخش‌های مختلف دوربین نیز ریز شویم، می‌بینیم که تغییراتی در محل قرار گیری دکمه‌ها صورت گرفته است. یک تغییر آشکار، قرارگیری پیچ چرخان جدید در کنار استراحت‌گاه انگشت در سمت راست دوربین است. دکمه اختصاصی فیلم‌برداری هم از روی بدنه این دوربین حذف شده و دکمه‌ها به سمت چپ نمایشگر لمسی لایکا Q2 منتقل شده‌اند که از این نظر این دوربین شبیه لایکا M10 شده است. نمایشگر لمسی لایکا Q2 از نظر مشخصات فنی، تفاوتی با نسل قبلی ندارد اما لایکا می‌گوید از پنلی جدید‌تر برای این قسمت استفاده کرده است. ویوفایندر یا چشمی لایکا Q2 هم رزولوشن نسل قبلی را دارد اما حالا پنل آن OLED شده، سرعت نرخ تجدید آن بیشتر شده و بزرگ‌نمایی آن هم بیشتر شده است.

یکی از بزرگترین بهبودها در بدنه دوربین، اضافه شدن مقاومت دربرابر شرایط مختلف آب و هوایی است. درواقع این دوربین در حال حاضر استاندارد IP52 دارد که این یعنی در مقابل قطرات باران، مقاوم خواهد بود. در مقایسه با گوشی‌ها که IP68 دارند، این دوربین را نمی‌توان در زیر آب گرفت اما حداقل می‌توان گفت اگر در یک روز بارانی بخواهید با این دوربین عکاسی کنید، مشکلی نخواهید داشت.

لایکا Q2 همچنین باتری بزرگ‌تر و بهتری دارد و لایکا می‌گوید این دوربین می‌تواند سی درصد عمر باتری بهتری نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد. 

لایکا Q2 همچنان برای عکاسی ساخته شده نه فیلم‌برداری

نویسنده ورج فرصت این را داشته که پیش از معرفی این دوربین، چند دقیقه‌ای را با آن کار کند. آنطور که وی می‌گوید، این دوربین همچنان اصالت یک لایکا Q را حفظ کرده و همزمان سریع‌تر و بهتر شده است. کار کردن با دوربین نیز نسبت به نسل قبلی ساده‌تر شده که بهبود‌های صورت گرفته در محل قرارگیری دکمه‌ها، اصلی‌ترین دلیل آن است. چشمی دوربین هم از نظر وی بسیار بهتر شده و عکس‌های خروجی این دوربین با رزولوشن ۴۷ مگاپیکسلی، به عکاسان اجازه می‌دهد تا هرچقدر می‌خواهند در عکس‌ها زوم کنند و انعطاف پذیری برای ویرایش را بالا برده است. جدا از اینکه این دوربین در زمینه فیلمبرداری بهبودهای مختلفی داشته اما همچنان لایکا Q2 یک دوربین برای عکاسی است. فیلم‌برداری با این دوربین امکان پذیر است اما نبود پورت میکروفون یا نمایشگر چرخان یا حتی کنترل محدود روی تنظیمات فیلم‌برداری، یعنی این دوربین برای ویدیوگرافرها ساخته نشده است.

این دوربین از امروز برای فروش عرضه می‌شود و قیمت آن نیز مثل دیگر محصولات لایکا، بسیار زیاد است. قیمتی که لایکا برای این دوربین تعیین کرده، ۵۰۰ دلار نسبت به نسل قبلی بیشتر است و لایکا Q2 با قیمت ۴۹۹۵ دلار به فروش می‌رسد. این قیمت برای یک دوربین که قابلیت تعویض زوم نیز در آن وجود ندارد، بسیار زیاد است اما فراموش نکنید که داریم در مورد لایکا صحبت می‌کنیم و Q2 کاربران خاص خود را خواهد داشت. شما درباره لایکا Q2 چه فکر می‌کنید؟

منبع: TheVerge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar علی

    ما چه فکری میکنیم؟ ما هیچ، ما نگاه…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه