رصدهای تلسکوپ افق رویداد در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد

۲۸ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
تلسکوپ افق رویداد

تلسکوپ افق رویداد یا EHT که چندی پیش اولین تصویر از یک سیاهچاله را ثبت کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ فعالیت نخواهد کرد. شیوع ویروس کرونا تقریبا در تمام جنبه‌های زندگی تاثیرگذار بوده است و باعث تغییرات فراوانی در برنامه‌های نجومی و فضایی نیز شده است.

مسئولان پروژه تلسکوپ افق رویداد، که در واقع مجموعه‌ای از رصدخانه‌های رادیویی در نقاط مختلف دنیاست، پس از فراگیر شدن ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیا اعلام کردند که کمپین رصدی سال ۲۰۲۰ انجام نخواهد شد. تعدادی از رصدخانه‌های رادیویی همکار در پروژه EHT به طور موقت تعطیل شده‌اند و این مجموعه بدون همکاری این رصدخانه‌ها امکان انجام رصدهای مناسب را نخواهد داشت.

در بیانیه این گروه بین‌المللی آمده است:‌ «پیشرفت در اهداف علمی برای تیم تلسکوپ افق رویداد نسبت به سلامتی اعضاء همکار، خانواده‌های‌مان، موسسات و افرادی که در رصدخانه‌ها و مراکز این مجموعه کار می‌کنند در اولویت دوم قرار دارد».

با توجه به الگوهای سالانه آب و هوا و موقعیت سوژه‌های رصدی مورد نظر در آسمان و دیگر مسائل تخصصی تلسکوپ افق رویداد تنها می‌تواند در ماه‌های مارس و آوریل فعالیت کند. اما با توجه به اثرات گسترده شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیا و احتمال ضعیف مساعد شدن شرایط تا ماه آوریل تیم EHT تصمیم گرفت تا کمپین رصدی سال ۲۰۲۰ را لغو کند.

رصدهای EHT در بهار سال ۲۰۲۱ و با همکاری ۱۱ رصدخانه در نقاط مختلف دنیا ادامه پیدا خواهد کرد.

تا یک سال آینده اما دانشمندان حاضر در این پروژه به بررسی داده‌هایی که پیش از این جمع‌آوری شده‌اند ادامه خواهند داد و روی انتشار مقاله‌های علمی از داده‌های قبلی متمرکز خواهند شد.

کمتر از یک سال پیش بود که گروه پروژه EHT اولین تصویر از یک سیاهچاله را منتشر کرد. تصویری شگفت‌انگیز که موجی از هیجان را در جامعه علمی ایجاد کرد و حتی به صفحه اول معتبرترین روزنامه‌های جهان نیز راه پیدا کرد. در اواخر سال ۲۰۱۹ ثبت این تصویر به عنوان دستاورد علمی برتر سال نیز انتخاب شد.

عکس کاور: تصویری از آرایه آلما که یکی از رصدخانه‌های رادیویی همکار در پروژه تلسکوپ افق رویداد است.

(Credit: ESO/B. Tafreshi (twanight.org

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه