چهار فضاپیما در سال ۲۰۲۰ عازم مریخ خواهند شد

۵ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰

زمین و مریخ هر ۲۶ ماه به نزدیک‌ترین فاصله‌شان از یک‌دیگر می‌رسند. زمانی که فرصتی عالی برای ارسال فضاپیماها (از جمله مدارگرد و مریخ‌نورد) به مریخ است. اواسط تابستان سال آینده و با رسیدن مریخ به نزدیک‌ترین فاصله‌اش از زمین این فرصت فراهم خواهد شد. سازمان‌های فضایی مختلف از سال‌ها پیش برای این پنجره‌ی زمانی برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده‌اند و در سال ۲۰۲۰ چهار ماموریت رهسپار مریخ خواهند شد.

مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020) ناسا را شاید بتوان مهم‌ترین ماموریت سال ۲۰۲۰ دانست. مارس ۲۰۲۰ اندازه‌ای در حدود یک خودرو خواهد داشت و اهداف مختلفی را در مریخ دنبال خواهد کرد. این مریخ‌نورد نمونه‌هایی را از سطح مریخ جمع‌آوری خواهد کرد که در ماموریت‌های آینده به زمین آورده خواهد شد. در این ماموریت یک فناوری جدید که می‌تواند دی‌اکسید کربن جو مریخ را به اکسیژن تبدیل کند نیز آزمایش خواهد شد.

علاوه بر این مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ یک هلی‌کوپتر کوچک را نیز با خود به مریخ خواهد برد تا این بار از نمایی جدید و از آسمان مریخ سیاره سرخ منظومه‌ شمسی را نظاره کنیم.

هلی‌کوپتر مارس ۲۰۲۰

انیمیشنی از پرواز هلی‌کوپتر ماموریت مارس ۲۰۲۰.
Credit: NASA/JPL-Caltech

ماموریت مهم بعدی مریخ‌نورد اگزومارس (ExoMars) است. این ماموریت حاصل همکاری سازمان فضایی اروپا و روسیه است.  این مریخ‌نورد به افتخار روزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin)، دانشمند شناخته‌شده، نام‌گذاری شده است.

مریخ‌نورد‌های اگزومارس و مارس ۲۰۲۰ در اوایل سال ۲۰۲۱ بر سطح مریخ فرود خواهند آمد.

چین هم در سال ۲۰۲۰ ماموریتی را روانه‌ی مریخ خواهد کرد که HX-1 نام دارد. در این ماموریت یک مدارگرد و یک مریخ‌نورد کوچک به سیاره سرخ ارسال خواهند شد. در مجموع این دو فضاپیما ۱۳ ابزار علمی در اختیار خواهند داشت و با کمک آن‌ها به بررسی مریخ خواهند پرداخت.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ چین.
Credit: Xinhua/CNSA

مریخ‌نورد ماموریت HX-1 دویست و چهل کیلوگرم وزن دارد که تقریبا دو برابر ماه‌نورد یوتو (Yutu) است. ماه‌نورد یوتو در ماموریت‌های چانگ‌ای ۴ و چانگ‌ای ۳ به ماه ارسال شده بود.

ماموریت HX-1 دومین تلاش چین برای رسیدن به مریخ است. پیش از این قرار بود این کشور مدارگردی را به سیاره سرخ اعزام کند. چین برای ارسال این مدارگرد به مریخ با روسیه همکاری کرد و دو ماموریت جداگانه روس‌ها و چینی‌ها به همراه هم عازم مریخ شدند. با این حال این ماموریت از مدار زمین فراتر نرفت و با شکست مواجه شد.

ماموریت دیگری که کمتر درباره‌ی آن سخن گفته شده است مربوط به کشور امارات است. امارات قصد دارد مدارگردی را با کمک ژاپن رهسپار مریخ کند تا در اوایل سال ۲۰۲۱، همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس این کشور، به سیاره مریخ برسد.

در حال حاضر دو فضاپیما در سطح مریخ فعال هستند و شش مدارگرد نیز از مدار مریخ سیاره سرخ را زیر نظر دارند. در صورت موفقیت برنامه‌های سال ۲۰۲۰ تعداد ماموریت‌های فعال در مریخ دو رقمی خواهد شد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ ناسا.

Credit: NASA/JPL-Caltech

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه