مدارکی از برخورد هم‌زمان دو شهاب‌سنگ در سوئد پیدا شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دو دهانه‌ی برخورد شهاب سنگ، اخیرا در سوئد پیدا شده‌اند. این دهانه‌ها، مربوط به ۴۶۰ میلیون سال پیش هستند و پدیده‌ی برخورد دو شهاب به‌صورت هم‌زمان به زمین را نشان می‌دهند.

محققان با پیدا کردن دو دهانه‌ی برخوردی، ثابت کرده‌اند که دو شهاب سنگ‌ به‌صورت هم‌زمان به زمین برخورد کرده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه گوتنبرگ می‌گویند که اولین دهانه‌ی برخوردی که پیدا کردند، ۷/۵ کیلومتر قطر داشت، در حالی که دومین دهانه، در فاصله‌ای ۱۶ کیلومتری پیدا شد و قطرش یک دهم دهانه‌ی برخورد اولی بود. این دو دهانه‌ی برخورد در منطقه‌ی Jämtland سوئد پیدا شده‌اند.

«اریک استرکل»، از دانشگاه گوتنبرگ در این باره می‌گوید: «برخورد این دو شهاب به‌صورت هم‌زمان و در ۴۵۸ میلیون سال پیش رخ داده است.»

او ادامه می‌دهد: «حدود ۴۷۰ میلیون سال پیش، دو دنباله‌دار در کمربند بین مریخ و مشتری به یک دیگر برخورد کردند و اجرام جدا شده از آن‌ها در فضا به حرکت درآمد. خیلی از این تکه به زمین برخورد کردند.»

بر اساس گفته‌های وب‌سایت ScienceDaily، تا به حال برخورد دو شهاب به‌طور همزمان ثابت نشده بود.

منطقه‌ی Jämtland در زمان برخورد شهاب‌ها، در عمق ۵۰۰ متری زیر آب قرار داشته است. برخورد شهاب‌ها برای ۱۰۰ ثانیه منطقه را کاملا خالی از آب کرده است. با بازگشت آب، تکه‌هایی از شهاب و هم‌چنین بخش‌هایی از کف دریا که توسط قدرت موج جدا شده بودند، به این منطقه آمده‌اند.

در پانزده سال اخیرا، حدود ۹۰ شهاب سنگ در این منطقه پیدا شده است.

استرکل می‌گوید: «شهاب سنگ‌های کوچک شکل اصلی‌شان را حفظ می‌کنند. در حالی که شهاب‌های بزرگ منفجر و به تکه‌های زیاد تبدیل می‌شوند. در Jämtland ما فقط قسمت‌هایی از شهاب‌‌سنگ‌ها را پیدا کرده‌ایم»

منبع: Red Orbit

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar mosam

    مگه میشه مگه داریم؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه