۶ عادت صحیح برای تمیز کردن پوست‌های ترکیبی

۱۹ دی ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
پوست های ترکیبی

آیا شما هم احساس می‌کنید پوست قسمت‌های مختلف صورت‌تان باهم متفاوت است؟ پوست یک قسمت براق است و معمولا دانه‌های سر سیاه دارد درصورتی که قسمت‌های دیگر صورت مات و غیر براق هستند و قسمت‌هایی از پوست هم منافذ بزرگتری نسبت به قسمت‌های دیگر پوست دارند؟ در این صورت شما «پوست ترکیبی» دارید. شاید اسم پوست ترکیبی به نظر پیچیده باشد اما درواقع پوست‌های ترکیبی رایج‌ترین نوع پوست در میان خانم‌ها است. به همین دلیل محصولات بسیار زیادی در بازار وجود دارد که مخصوص پوست‌های ترکیبی طراحی شده‌اند. این محصولات به شما کمک می‌کنند که با پوست مختلط یا ترکیبی خود بهتر رفتار کنید و نیازهای آن را براورده کنید. ما در این مقاله ۶ راه برای مراقبت از پوست ترکیبی را به شما آموزش می‌دهیم.

عادت اول: پوست خود را بشناسید

پوست چرب

اگر صد درصد مطمئن نیستید که نوع پوست شما ترکیبی است یا پوست چرب، پوست خشک یا پوست نرمال دارید، می‌توانید با یک آزمایش ساده از این موضوع مطمئن شوید. در آزمایش «نوع پوست» ابتدا باید پوست خود را کاملا تمیز کنید سپس با حوله آهسته آب اضافی صورت را بگیرید (بدون کشیدن حوله روی پوست و فقط با ضربه‌های ملایم) سپس ۴۵ الی ۶۰ دقیقه به همان حالت صبر کنید و در این مدت از هیچ نوع کرم، لوسیون، تونر صورت، یا سرم پوست استفاده نکنید. حالا با دستمال کاغذی تمیز به ترتیب روی قسمت‌های مختلف صورت بکشید. برای هر قسمت صورت یک دستمال مجزا استفاده کنید و هر بار دستمال کاغذی را در نور چک کنید. اگر دستمال دارای لک‌های چرب بود پوست آن قسمت چرب است. اگر هم چرب نشد آن قسمت دارای پوست خشک است. اگر همه دستمال ‌کاغذی‌ها چرب شدند یا رنگ زرد ملایمی به خود گرفتند پوست شما چرب است. اما اگر فقط بعض از دستمال‌ها مثلا قسمت پیشانی یا بینی چرب بودند و قسمت‌های دیگر فقط مقداری رطوبت به دستمال داده بودند، پوست شما هم ترکیبی است. دقت کنید که لکه‌های چربی را از لکه‌های رطوبت تشخیص دهید.

راه‌های دیگری هم برای تشخص نوع پوست وجود دارد مثل احساس کشیدگی پس از شست‌وشوی صورت که به معنی خشکی پوست است و اگر فقط در نواحی گونه‌ها باشد درصورتی که ناحیه T شکل (پیشانی، بینی، چانه) براق هستند، نشانی پوست ترکیبی است. همینطور وقتی منافذ پوست بزرگ شوند و زیادتر از حد معمول به نظر برسند نشانی از چرب شدن پوست می‌دهند.

قرمزی پوست و پوست‌های سفید شفاف نشانه خشکی و حساس بودن پوست است که ممکن است در کل صورت یا در برخی از قسمت‌های پوست ظاهر شوند. بهترین نوع پوست را شاید بتوانیم پوست نرمال بدانیم که کمتر از انواع دیگر پوست نیاز به مراقبت دارد. اما امروزه به دلیل پیشرفت در تولید محصولات مراقبت از پوست، می‌توان نیاز انواع پوست را برآورده کرد.

همچنین برای شناخت نوع پوست صورت و بدن می‌توانید از پزشک خود سوال کنید.

عادت دوم: پاک‌کننده صورت مناسب انتخاب کنید

پاک کننده آرایش

برای این دسته از افراد که پوست ترکیبی دارند بسیار مهم است که فعالیت غدد چربی پوست یا غدد سباسه (Sebum) در ناحیه T شکل صورت را کنترل کنند. تمام محصولات پاک کننده صورت در روتین پوستی روزانه خود را مجددا چک کنید که مناسب پوست‌های ترکیبی باشند. اگر از لوازم بهداشتی خارجی استفاده می‌کنید مطمئن شوید که روی آن‌ها “non-comedogenic” نوشته شده باشد که به این معنی است که این محصول منافذ پوست شما را نمی‌بندد. سعی کنید از پاک کننده‌های آرایشی که دارای نرم کننده قوی هستند استفاده نکنید. آرایش پاک‌کن یا پاک‌کننده‌های صورت کرمی یا روغنی می‌توانند منافذ پوست را ببندند. قطعا شما نمی‌خواهید از محصولاتی استفاده کنید که میزان تولید چربی پوست را افزایش می‌دهند، یا محصولاتی که نواحی خشک پوست صورت شما را خشک‌تر می‌کنند. به همین دلیل بهتر است که به سمت محصولات بدون الکل و بدون عطر و رایحه بروید چرا که باعث خشکی پوست و فعال کردن تولید چربی پوست بیشتر می‌شوند.

بهترین پاک کننده برای پوست‌های ترکیبی، پاک کننده‌هایی هستند که آلودگی‌ها و مواد آرایشی را پاک می‌کنند اما تعادل چربی طبیعی پوست را به هم نمی‌زنند. به دنبال پاک کننده صورت مخصوص پوست‌های ترکیبی یا پاک کننده صورت ملایم که مناسب همه نوع پوست هستند. مثل آب پاک کننده، آب معدنی پاک کننده، لوسیون پاک کننده ملایم که پوست را تمیز می‌کنند، سلول‌های مرده پوست را از روی پوست پاک می‌کنند. همچنین پوست را شاداب و آبرسانی می‌کنند.

تونر می‌تواند تولید چربی اضافه و PH پوست را کنترل کند. اگر ناحیه T شکل صورت (پیشانی، بینی) و چانه شما پوست چرب دارد، سعی نکنید با استفاده از تونرهای حاوی الکل چربی آن را کم کنید! این کار فقط باعث می‌شود پوست شما چربی (سبوم) بیشتری تولید کند. بهتر است از تونرهای متعادل کننده و ملایم که PH پوست شما را کنترل می‌کنند استفاده کنید.

عادت سوم: کرم آبرسان بدون چربی استفاده کنید

کرم مرطوب کننده

قدم بعدی استفاده از کرم‌های آبرسان و نرم کننده پوست است که بدون چربی (Oil-Free) هستند. این نوع کرم، رطوبت مورد نیاز پوست گونه‌های شما را تامین می‌کنند درحالی که غدد چربی نواحی چرب پوست را برای تولید چربی بیشتر (سبوم) تحریک نمی‌کنند. می‌توانید در مورد انتخاب کرم مناسب بیشتر بدانید.

عادت چهارم: هفته‌ای یک بار پاکسازی صورت انجام دهید

اسکراب خانگی صورت

سلول‌های مرده پوست با چربی روی پوست ترکیب می‌شوند و در منافذ پوست جمع می‌شوند و باعث دانه‌های زیر پوستی و جوش می‌شوند. پاکسازی پوست برای برداشتن سلول‌های مرده از روی پوست از انباشته شدن آن‌ها روی پوست نیز جلوگیری می‌کند. خیلی ملایم پاکسازی کنید و از محصولات پاکسازی پوست ملایم استفاده کنید. اگر پوست شما حساس نیست می‌توانید از سری مخصوص پاکسازی برس شستشوی صورت هم استفاده کنید.

عادت پنجم: آنتی اکسیدان را فراموش نکنید

ویتامین a

رتینول (Retinol) از خانواده ویتامین A است و یک آنتی اکسیدان فوق‌العاده محسوب می‌شود که در برابر چربی ناحیه T شکل صورت مبارزه می‌کند. هنگام خرید انواع مرطوب کننده به دنبال این نام بر روی مواد تشکیل دهنده سرم صورت و کرم نرم کننده و مرطوب کننده باشید.

عادت ششم: به صورت خود دست نزنید

حتما شما هم عادت دارید که به پوست‌تان دست بزنید تا ببینید که چرب شده یا نه، این عادت را کنار بگذارید. به صورت خود دست نزنید چون انگشتان شما چرب و کثیف هستند دست زدن به صورت باعث می‌شود که چربی پوست شما بیشتر شود. همچنین فراموش نکنید که اصلا و به هیچ وجه سعی نکنید که دانه‌های زیر پوستی یا جوش صورت خود را با انگشت فشار دهید!

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar فرزانه کریمی

    درمورد پوست و موهای چرب هم ازین مطلبای خوب بزارید لطفا! من قبلا پوست مختلط داشتم اما الان پوست همه قسمتای صورتم چرب شده….

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه