بروز مشکل در تست چتر نجات ماموریت اگزومارس

۲۳ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ماموریت اگزومارس

ماموریت اگزومارس (ExoMars) که قرار است در تابستان سال آینده به فضا پرتاب شود در تست‌های اخیر خود با مشکلاتی مواجه شده است. این مریخ‌نورد حاصل همکاری سازمان فضایی اروپا و روسیه است.

ماموریت اگزومارس از یک مریخ‌نورد به نام روزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin) و یک پلتفرم علمی سطحی با نام کازاچوک (Kazachok) تشکیل شده است. طبق برنامه قرار است ماموریت اگزومارس در تابستان سال ۱۳۹۹ به فضا پرتاب شود و در اواخر همین سال در سطح مریخ فرود بیاید.

اما مشکلاتی که در تست‌های اخیر چتر نجات این مریخ‌نورد به وجود آمده ممکن است باعث عقب افتادن برنامه‌ی پرتاب شود. این در حالی است که اگر فرصت پرتاب در سال ۲۰۲۰ از دست برود اروپا و روسیه باید پرتاب مریخ‌نورد خود را حداقل تا سال ۲۰۲۲ به تعویق بیندازند. چرا که پنجره زمانی پرتاب ماموریت‌های مریخ هر ۲۶ ماه یک بار باز می‌شود.

مشکل چتر نجات

تا کنون چتر نجات ماموریت اگزومارس چندین بار آزمایش شده است. در اولین تست که در سال گذشته انجام شد مشکلی پیش نیامد. اما دو تست متوالی بعدی به خوبی پیش نرفتند.

اولین بار مشکل در آزمایشی که حدود سه ماه پیش انجام گرفت مشاهده شد. پس از آن و پیش از انجام آزمایش بعدی تغییراتی در طراحی سامانه چتر نجات صورت گرفت. اما باز هم مشابه بار قبل مراحل اولیه به خوبی پیش رفتند اما در مراحل پایانی بخش‌هایی از سیستم چتر نجات آسیب دیدند.

تیم ماموریت اگزومارس در حال تلاش برای حل این مشکل هستند. قرار است آزمایش دیگری تا پیش از پایان سال ۲۰۱۹ انجام شود. با این حال فرصت زیادی برای انجام تست‌های بیشتر و در ابعاد کامل وجود ندارد.

متخصصان ناسا نیز در حال حاضر به کمک اروپایی‌ها آمده‌اند و در تلاش هستند تا دلیل مشکل به وجود آمده را پیدا کرده و راه حلی برای آن بیابند.

مریخ‌نورد اگزومارس فاز دوم ماموریت اگزومارس محسوب می‌شود. پیش از این و در سال ۲۰۱۶ مدارگرد ردیاب گاز یا TGO به همراه سطح‌نشین شیاپارلی (Schiaparelli) روانه‌ی مریخ شدند. در فاز اول ماموریت اگزومارس مدارگرد TGO با موفقیت در مدار قرار گرفت اما سطح‌نشین شیاپارلی فرود موفقی را بر سطح مریخ تجربه نکرد و با شکست مواجه شد.

باید دید آیا فاز دوم این ماموریت طبق برنامه و با موفقیت به انجام خواهد رسید یا نه.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از مریخ‌نورد اگزومارس.

Credit: ESA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه