معماری گرافیکی بعدی AMD مشخصا برای پلی‌استیشن ۵ ساخته شده

۲۲ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
پلی استیشن 4 پرو

خبرگزاری «فوربز» (Forbes) گزارشی بلند و بالا از برنامه‌های آینده‌ی شرکت AMD منتشر کرده است؛ گزارشی که می‌گوید معماری گرافیکی بعدی شرکت AMD با همکاری سونی و مشخصا برای کنسول پلی‌استیشن ۵ ساخته شده است.

قراردادهای AMD با سونی و مایکروسافت بخش بزرگی از درآمدهای این شرکت را تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش منتشر شده، دو سوم مهندسان AMD تمام و کمال روی این معماری گرافیکی برای پلی‌استیشن ۵ کار کرده‌اند؛ طوری که این حرکت روی توسعه‌ی معماری وگا تاثیر منفی گذاشته است. ظاهرا مهندس ارشد شرکت AMD یعنی «راجا کودری»، که به تازگی این شرکت را ترک کرده است، به هیچ وجه با این حرکت موافق نبوده و به همین دلیل به اینتل نقل مکان کرده است.

در این اطلاعات منتشر شده، درباره‌ی پردازنده‌ی اصلی که در پلی‌استیشن ۵ استفاده می‌شود هم کمی صحبت به میان آمده است. طبق گفته‌ی خبرگزاری فوربزر، قرار است پلی‌استیشن ۵ از هسته Zen برای پردازنده‌ی اصلی یعنی CPU خود استفاده کند؛ حرکتی که بسیار معقولانه به نظر می‌رسد. این که کنسول‌های فعلی به استفاده از معماری x86 روی آورده‌اند، نه تنها به بازی‌سازها بلکه حتی به شرکت‌های سازنده‌ی کنسول‌ها هم کمک کرده است. هسته‌های Zen عملکرد بالایی دارند و در عین حال هم مصرف انرژی‌شان بسیار خوب است. هم‌چنین هسته‌های Zen اندازه‌ی کوچکی دارند. در نتیجه این هسته‌ها به خوبی به درد کنسول‌ها می‌خورند. هسته‌های Zen شرکت AMD، که در پردازنده‌های سری رایزن این شرکت استفاده شده‌اند، هم‌چنین به احتمال زیاد در ایکس‌باکس نسل بعدی مایکروسافت هم قرار خواهند گرفت.

چیپ‌ست پلی‌استیشن۴ پرو

قراردادهایی که AMD با سونی و مایکروسافت برای تولید سخت‌افزار کنسول‌های آن‌ها دارد، بخش بزرگی از درآمدهای این شرکت را تشکیل می‌دهد. طوری که در سال گذشته‌ی میلادی، بیست درصد از تمام درآمدهای AMD مربوط به قراردادهای این شرکت با سونی و مایکروسافت بود.

با در نظر گرفتن این موضوع، و این که سونی در حال حاضر بازار کنسول‌های بازی را به دست دارد، این که AMD بخواهد رابطه‌ای نزدیک با این شرکت داشته باشد و بخش بزرگی از منابع خود را روی ساخت سخت‌افزار پلی‌استیشن ۵ هزینه کند، بدون شک نتایج خوبی برای آن‌ها در پی خواهد داشت. ممکن است درآمد AMD از کنسول بعدی سونی، حتی از درآمد این شرکت از فروش کارت‌های گرافیک کامپیوتر هم بیشتر باشد.

رادئون

بدون شک سال‌هاست که سونی و مایکروسافت مشغول کار روی نسل بعدی کنسول‌های خود هستند. طراحی و مهندسی سخت‌افزار یک کنسول، ساخت سیستم عامل کنسول و بازی، بررسی وضعیت بازارهای مختلف و درآمدزایی از کنسول و فاکتورهای بسیار دیگری، برنامه‌هایی نیستند که در دو سه سال عملی شوند. با این حال، این که می‌بینیم اطلاعات پلی‌استیشن ۵ کم و بیش به بیرون درز کرده‌اند، از نزدیک شدن شروع نسل بعدی می‌گویند، اما پیشرفت فعلی تکنولوژی شاید زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس بعدی را به عقب بیندازد.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی قدرت، قیمت و تاریخ عرضه پلی‌استیشن ۵

منبع: یوروگیمر

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. علی

    من پول ندارم کنسول بازی بخرم

  2. علی

    درسته که فروش playstation 4 بیشتر از xbox one هستش ولی دلی نمیشه بگین

    سونی در حال حاضر بازار کنسول‌های بازی را به دست دارد

  3. Mahdi64333 Mahdi64333

    برای مدت محدود for honor و quake champions رایگان شدن. اگر بگیریدشون برای همیشه تو اکانتتون میمونن. برید بگیرید حال کنید! 🙂 البته فکر کنم فقط برای پی سیه.

  4. سایبرپانک

    اگر در نسل های بعدی کمپانی ها به سمت استریمینگ پیش برند
    در اون صورت این قطعه سازان هستند که ضرر های هنگفتی رو متحمل می شوند.
    بماند که ضرر های به مراتب بیشتری به مصرف کننده زده میشه. نه تنها مصرف کننده از مالک محصول به مستاجر (سرویس گیرنده) تغییر نقش میده بلکه باید هزینه ی هنگفت اینترنت و سرویس های استریمینگ رو متحمل بشه که حتی در کشور های پیشرفته هم هزینه های سنگینی داره (چه برسد به کشور های پر جمعیت جهان سومی)
    حتی اگر فرض کنیم که هزینه ی سرویس های استریمینگ به حدی کاهش پیدا کنند که همه ی مردم دنیا بتوانند از آن سرویس استفاده کنند باز هم محدود به بستر اینترنت خواهد بود که خود بزرگترین محدودیت به حساب میاد و مصداق بارز از چاله در اومدن و افتادن به چاه می باشد. چرا که از محدودیت های سخت افزاری (چاله) میوفتن به محدودیت های بستر اینترنت (چاه) چرا که اینترنت در دنیا به صورت یکپارچه و یک شکل وجود نداره و نوع اینترنت ، سرعت ها ، حجم ها ، پینگ ها ، محدودیت های حقوقی (فیلترینگ) و … در دنیا کاملا متفاوت و منحصربفرد می باشد.
    به عبارت دیگر اینترنتی که در کشور بریتانیا وجود داره با اینترنتی که در کشور کرواسی وجود داره یکی نیست. نکته ی جالب اینجاست که تفاوت های فاحش اینترنت حتی در ایالت های آمریکا هم وجود داره

    1. shahabmp

      دوست عزیز اینترنت و پهنای باند فقط توی کشورهای محدودی مثل ایران هزینه بالایی داره (اونم اگه از نظر کیفیت به قیمت مقایسه بشن وگرنه توی ایران هم اینترنت بسیار ارزونه) که با رسیدن به سال ۲۰۲۰ که کنسول ها ارائه میشن و سال ارائه ۵G هم هست اینترنت و سرویس های استریم وارد یه نسل جدید میشن، ضمن اینکه همین الان هم سرویس های استریم بسیار همه گیر شدن حتی توی کشور خودمون (همین الان میتونم ۱۰ تا سرویس استریم محتوا توی ایران مثال بزنم که بسیار هم محبوب هستن). و به نظر من اصلا آینده گیمینگ و کلا تولید محتوا به سمت حق اشتراک میره تا خرید (مثال بارز سرویس های حق اشتراک گیم پس، ایکس لایو گلد و ea access که شدیدا محبوب شدن و روز به روز پر طرفدارتر میشن) و مطمئن باشید در آینده کنسول ها هم مانند موبایل ها با تخفیف های سنگین اراده میشن و کمپانی ها از حق اشتراک درامد زایی میکنن و بازی ساز ها و ارائه کننده های محتوا هم با توجه به میزان استقبال از محتواشون سهم میگیرند از حق اشتراک و دیگه بازی ها جداگانه به فروش نمیرسن.

    2. شاهین زارعی

      شرکت هایی که استریم میکنن بازم نیاز به قطعه دارن و قطعه ساز ها ضرر نمیکنن
      اروپا امریکا کانادا استرالیا حتی تو اسیاهم بیشترشون مشکل نت و فیلترینگ ندارن

      ولی فک نکنم هزینه سرویس و بازی ها رو استدیا ارزون باشه

      من که خودم بعد اینکه هک میشه کنسول میگیرم

  5. پویا

    من نمیدونم چه برنامه هایی دارند اما از الان میگم backward compatibility غیر قابل مذاکره است. اگه این قابلیت نباشه از همین الان یه نقد منفی بزرگ برای سونی خواهد بود

    1. هیچ راه فراری ندارن؛ در هر صورت باید داشته باشن.
      قضیه دیگه از رقابت با مایکروسافت هم گذشته. سونی باید خریدار کنسول جدیدش رو قانع کنه که اون همه بازی پلی‌استیشن۴ که خریده، چه دیسکی و چه دیجیتال، روی این کنسول جدیده اجرا می‌شه.
      حتی نه راه انداختن موج به موج و تدریجی بازی‌ها و شبیه‌ساز نرم‌افزاری و از این جور چیزا. پلی‌استیشن۵ باید به صورت پیش‌فرض هر چیزی که روی استور فعلی پلی‌استیشن۴ هست رو اجرا کنه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه