مقایسه گلکسی اس ۱۰ مبتنی بر اگزینوس و اسنپ‌دراگون

۲ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
گلکسی اس 10

طی سال‌های گذشته، شرکتی مانند اپل نشان داده که کنترل کامل بر سخت‌افزار و نرم‌افزار منجر به بهبود قابل توجه عملکرد گجت می‌شود. در اکوسیستم اندروید، سامسونگ در کنار هواوی از جمله شرکت‌هایی است که برای تقریباً تمام گوشی‌های خود، از جمله بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار، از تراشه‌های ساخت خود استفاده می‌کند.۱۰ سال پس از گذشت عرضه نخستین مدل گلکسی اس، سامسونگ مدتی قبل از گلکسی اس ۱۰ رونمایی کرد.

در این مطلب قصد داریم قدرت و تفاوت‌های گلکسی اس ۱۰ مبتنی بر اسنپ‌دراگون ۸۵۵ و اگزینوس ۹۸۲۰ را بررسی کنیم و ببینیم که آیا تفاوت‌های محسوسی دارند یا نه. مانند موارد قدیمی، این بار هم شاهد تفاوت‌های قابل توجهی نیستیم ولی در برخی موارد، تعدادی از نتایج شاید تعجب‌آور باشد. برای این بررسی، از ابزارهای گیک‌بنچ ۴، آنتوتو، GFXBench و بنچمارک مرورگر Jetstream استفاده کرده‌ایم.

آنتوتو و گیک‌بنچ ۴

گلکسی اس 10

آنتوتو که گوشی‌ها را از لحاظ مواردی مختلفی مورد بررسی برقرار می‌دهد، به گلکسی اس ۱۰ مبتنی بر اسنپ‌دراگون ۸۵۵ نمره بالاتری داده ولی در کل اختلاف آن‌ها چندان زیاد نیست. اگرچه معمولاً نقطه قوت تراشه‌های پرچم‌دار اگزینوس در زمینه‌ی عملکرد تک‌هسته‌ای و چند هسته‌ای بوده است، ولی طبق بررسی گیک‌بنچ ۴، این بار اسنپ‌دراگون ۸۵۵ از لحاظ عملکرد چند هسته‌ای، توانایی بیشتری نسبت به رقیب خود دارد. البته اگزینوس ۹۸۲۰ همچنان در زمینه‌ی عملکرد تک‌هسته‌ای فاصله زیادی با اسنپ‌دراگون ندارد ولی در نهایت عملکرد تراشه‌ها متکی به عملکرد یک هسته نیست و توان چندین هسته اهمیت بیشتری دارد. این یعنی گلکسی اس ۱۰ مبتنی بر اسنپ‌دراگون ۸۵۵ روی هم رفته از توان بیشتری نسبت به مدل مجهز به اگزینوس ۹۸۲۰ بهره می‌برد.

GFXBench

گلکسی اس 10

بعد از مقایسه عملکرد کلی و توان پردازشی خالص گلکسی اس ۱۰، حالا بهتر است با بهره‌گیری از بنچمارک GFXBench، توان پردازش گرافیکی آن‌ها را بررسی کنیم. در این بررسی، نه‌تنها فریم‌ریت مدل اسنپ‌دراگون ۸۵۵ در آزمایش Manhattan 3.1 از ۶۰ فریم به ۳۸ فریم بر ثانیه رسیده، بلکه باید بگوییم این کاهش در مقایسه با رکورد ۵۶ فریم بر ثانیه مدل اگزینوس بیشتر به چشم می‌آید. در آزمایش Car Chase هم با وجود اینکه فاصله‌ی مذکور کمتر شده، ولی همچنان شاهد عملکرد بهتر گلکسی اس ۱۰ مبتنی بر تراشه اگزینوس هستیم. البته باید خاطرنشان کنیم که در دنیای واقعی، تفاوت عملکرد گرافیکی بین آن‌ها برای کاربر عادی تقریباً احساس نمی‌شود و به همین خاطر لزومی به نگرانی نیست و این اعداد عمدتا برای مقایسه نهایت عملکرد آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Jetstream

گلکسی اس 10

در نهایت، ما برای بنچمارک مرورگر گلکسی اس ۱۰ از ابزار Jetstream استفاده کردیم تا ببینیم که این گوشی‌ها از لحاظ وب‌گردی و اجرای اپلیکیشن‌های تحت وب چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این بررسی، گلکسی اس ۱۰ مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۵۵ امتیاز بیشتری نسبت به مدل مبتنی بر اگزینوس ۹۸۲۰ ثبت کرده است.

عمر باتری

گلکسی اس 10

گوشی‌های گلکسی اس مبتنی بر اگزینوس، در زمینه‌ی عمر باتری چندان خوش‌نام نیستند. در رابطه با گلکسی اس ۱۰ هم طی بررسی‌های انجام شده، شاهد ادامه این روند هستیم. طبق این بررسی، باتری گلکسی اس ۱۰ مجهز به اسنپ‌دراگون ۷ ساعت و نیم دوام آورده و این دوام برای مدل اگزینوس ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه است که این یعنی تقریباً شاهد یک ساعت عمر باتری کمتری هستیم. اگرچه هیچ‌کدام از این عمر باتری‌ها، رقم قابل توجهی به حساب نمی‌آید ولی در نهایت باید بگوییم که باتری مدل اگزینوس زودتر به اتمام می‌رسد.

نتیجه نهایی

در آخر، باید خاطرنشان کنیم که این بار هم شاهد رقابت نزدیک مدل‌های مجهز به تراشه‌های اگزینوس و اسنپ‌دراگون بودیم. اگرچه سامسونگ طی سال‌های گذشته در زمینه‌ی ساخت تراشه به پیشرفت‌های قابل توجهی-از جمله در بخش گیمینگ-دست یافته است، ولی در عوض به نظر می‌رسد قدرت خالص پردازنده را فدا کرده و در نتیجه هنوز نتوانسته مانند اپل تراشه‌های بسیار قدرتمندی را روانه‌ی بازار کند. با وجود تمام این موارد، برنده شدن در ۳ آزمایش از ۶ آزمایش انجام شده، نشان می‌دهد که گلکسی اس ۱۰ مبتنی بر اسنپ‌دراگون ۸۵۵ و اگزینوس ۹۸۲۰ تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر ندارند و در نهایت از عملکرد تقریباً یکسانی بهره می‌برند.

شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما تفاوت عملکرد این دو مدل قابل توجه است یا ناچیز به حساب می‌آید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: سایت‌های مطرح در مورد گلکسی S10 سامسونگ چه می‌گویند؟

منبع: Phone Arena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar ایمان

    سلام من یه گوشی اس ۱۰ دارم ۳۲ گیگ چرا مگه اس ۱۰ ۳۲ گیگ هم داریم؟؟

  2. Avatar Lim

    ایا نسخه اسنپدراگون تو ایران بفروش میرسه?لطفا جواب بدین

    1. معمولا نسخه اسنپ‌دراگون در بازار کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن، کانادا،هنگ‌کنگ و منطقه آمریکای لاتین عرضه میشه و در باقی کشورها، شاهد عرضه مدل‌های مبتنی بر تراشه اگزینوس هستیم.

      1. Avatar Lim

        حیف..مرسی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه