میانگین دمای کره‌ی زمین در مرز بحران است

۲۴ آبان ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دمای کره‌ی زمین اکنون ۱ درجه بالاتر از دوره‌ی پیش‌صنعتی است و اگر یک درجه‌ی دیگر افزایش پیدا کند، شرایط بسیار خطرناکی خواهیم داشت. 

مطالعاتی که توسط سازمان هواشناسی انگلستان و واحد تحقیقات هواشناسی دانشگاه «ایست آنجلیا» (East Anglia) از دی ‌ماه سال گذشته تا شهریور ماه امسال (ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۵) صورت گرفته، نشان می‌دهد که اکنون میانگین دمای زمین ۱.۰۲ درجه بیش‌تر از دمای پیش-صنعتی است.

محققان اعلام کرده‌اند که برای اولین بار در تاریخ است که میانگین دمای زمین یک درجه‌ی سلسیوس بالاتر از دما در دوران پیش-صنعتی شده و اخطار داده‌اند که یک درجه‌ی دیگر افزایش دما موجب بروز شرایط بسیار خطرناک جوی برای ساکنین زمین خواهد شد.

«استیون بلچر» (Stephen Belcher)، مدیر هواشناسی مرکز «هادلی» (Hadley) بیان کرد که افزایش میانگین هوای کره‌ی زمین به علت فعالیت‌های انسان مدرن بوده است.

میانگین دمای زمین یک درجه‌ی سلسیوس بالاتر از دما در دوران پیش-صنعتی شده و اخطار داده‌اند که یک درجه‌ی دیگر افزایش دما موجب بروز شرایط بسیار خطرناک جوی برای ساکنین زمین خواهد شد.

سازمان هواشناسی جهانی (WMO) هم روز دوشنبه ۱۸ آبان اعلام کرد که میزان کربن دی‌اکسید هوا در تمام طول سال، معادل یا بیش‌تر از ۴۰۰ ppm است و طبق گزارشات سازمان جهانی هواشناسی، این اولین بار است که میزان کربن دی‌اکسید هوا برای یک سال به این حد می‌رسد. این تغییر باعث گرم‌تر شدن زمین، ایجاد شرایط جوی سخت (سیل و موج گرما)، افزایش سطح آب دریاها، آب شدن یخ‌ها و افزایش میزان اسید اقیانوس‌ها خواهد شد.

جای شک و شبهه نیست که ما به سرعت در حال وارد شدن به یک قلمرو نامعلوم و مبهم هستیم.

منبع: Techtimes

دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. LynX

    “BMW vs BENZ” هزار تا کامنت
    “زمین در مرحله خطرناک گرم شدن” دو تا کامنت!
    😐

  2. محمود

    من که نفهمیدم آخر دما داره زیاد میشه یا کم میشه و کدوم خطرناکه!

    1. حامد امیری

      دوست عزیز گرمای بالای زمین در مرحله اول باعث آب شدن یخچال های قطبی می شه، یخ های قطبی همکه از آب شیرین هستن و پس از ذوب شدن به اب اقیانوس ها اضافه میشن، آب اقیانوس ها دچار تغییر سطح میشن و همچنین وارد مرحله نمک زدایی میشن که باعث شیرینتر شدن یا بهتره بگم کاهش شوری آب دریا میشه، که این عوامل به نوبه خود باعث تغییر در جریانات اقیانوسی میشن که یکی از اصلیترین عوامل کنترل دما و جریانات جوی زمین محسوب میشن، این عوامل با کمک هم آرام آرام داره زمین رو به یک عصر یخبندان دیگه نزدیک میکنه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه