در نخستین همایش توسعه‌دهندگان وب ایران چه گذشت؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

پیش‌تر خبر برگزاری نخستین همایش توسعه‌دهندگان وب ایران را اعلام کردیم. در همان‌جا این قول را به شما دادیم که پس از اتمام همایش شما را در جریان اتفاقات و حاشیه‌های این رویداد قرار دهیم. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا به شما بگوییم که در نخستین همایش توسعه‌دهندگان وب ایران چه گذشت.

ارایه‌کنندگان در روز اول همایش به ارایه‌ی تکنیک‌های جدید CSS پرداختند. CSS در واقع شیوه‌نامه‌ای برای استایل‌دهی به صفحات‌ وب است. طبق برنامه‌ریزی ارایه‌شده به‌وسیله‌ی تیم اجرایی، مراسم در ساعت ۸ صبح ۳۰ام تیر آغاز شد. در ساعت ۹:۳۰ شرکت‌کنندگان با مفاهیمی مانند SASS و LESS آشنا شدند و برای درک بهتر در طی پروژه‌ای واقعی به بررسی آن پرداختند. در ادامه به معرفی اولین فریم‌ورک UI (رابط کاربری) ایرانی به نام «جغد» پرداخته شد. به دلیل بهره بردن از المان‌های «متریال دیزاین» (Material Design) گوگل شاهد رابط کاربری استاندارد و دوست‌داشتنی در این فریم‌ورک خواهیم بود. یکی از مشکلاتی که طراحان رابط کاربری با آن روبه‌رو هستند، مشکلات اجرای Layout یک وب‌سایت است که معمولا باید از هک‌های مختلف بهره برده شود.

ارایه‌کننده‌ی بعدی به انقلابی تحت عنوان CSS Grid Layout پرداخت. بسیاری از توسعه‌دهندگان رابط کاربری، تجربه‌ی استفاده از یک قابلیت در CSS را داشته‌اند که در همه‌ی مرورگرها قابل پشتیبانی نیست. در چنین حالتی یا از استفاده آن قابلیت صرف نظر کرده یا بهینه‌سازی وب‌سایت را برای آن مرورگر فراموش می‌کنند. کنسرسیوم وب (W3C) با Houndini و با کمک API و ابزارهایش می‌خواهد به این نیاز توسعه‌دهندگان رابط کاربری پاسخ دهد.

در این همایش شاهد معرفی یک فریم‌ورک ایرانی دیگر بودیم که باعث ایجاد جذابیت بیشتر برای شرکت‌کنندگان شد. توسعه‌‌دهنده‌ی این فریم‌ورک نام «قلم» را برای آن انتخاب کرد. فریم‌ورک قلم امکاناتی مانند استفاده از فونت آیکون‌های بهینه‌شده با سرعت اینترنت ایران، فرم‌های بهینه‌شده برای زبان فارسی، امکان برسی صحت شماره کارت بانکی، کد ملی، تلفن‌همراه و ایمیل را به توسعه‌دهندگان ارایه می‌کند.

گپ‌های آزاد در همایش‌ها همیشه جزو پرطرفدارترین بخش‌هاست. در این همایش بخشی تحت عنوان «گیک تاک» برگزار شد که گردانندگان آن به مباحثی مانند «اینترنت اشیا» و خودروهای بدون سرنشین تسلا پرداختند. همچنین به دلیل استقبال بسیار خوبی که از فریم‌ورک جغد صورت گرفت، توسعه‌دهنده‌ی این فریم‌ورک برای حضور در گیک تاک دعوت شد. پس از پایان صحبت‌ها و استراحت، کارگاه‌هایی برای داشتن تجربه‌ی عملی تشکیل شد. این کارگاه‌ها شامل «روش تحلیل طرح در قالب CSS»، «ساخت سایت نوبت‌دهی با جعبه ابزار قلم»، «معرفی و استفاده از فریم‌ورک متن‌باز جغد» و «ساخت فونت آیکون از فایل SVG» بودند. روز اول همایش توسعه‌دهندگان در ساعت ۱۸:۰۰ تاریخ ۳۰ام تیر ۹۵ به کار خود پایان داد.

در روز دوم همایش توسعه‌دهندگان وب به‌طور تخصصی به جاوا اسکریپت پرداخته شد. در ابتدا یک سوال اساسی مطرح شد: آیا هنوز به چارچوب‌های جاوا اسکریپت نیاز داریم؟ ارایه‌کننده‌ی اول سعی کرد با مثالی به این سوال پاسخ دهد. شرکت گوگل در سال ۲۰۱۵  کتابخانه‌ی Polymer را با هدف توسعه‌ی وب کامپوننت‌ها ارایه کرد. وب کامپوننت‌ها رویکرد جدیدی در توسعه‌ی وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها هستند. ارایه‌کننده‌ی بعدی به وب کامپوننت‌ها و کاربرد آن‌ها در توسعه‌ی رابط کاربری پرداخت. Lebab یک کتاب‌خانه‌ی متن‌باز جاوا اسکریپتی است که تمام کدهای شما را ابتدا بررسی می‌کند و قسمت‌هایی را که نیاز است به ورژن جدید ECMAScript تبدیل می‌کند. توسعه‌‌دهنده‌ی این فریم‌ورک در جمع سخنران‌های این همایش بود و شرکت‌کنندگان را بیشتر با این فریم‌ورک آشنا کرد. شرکت فیسبوک فریم‌ورک جاوا اسکریپتی تحت عنوان «ری‌اکت» (React) را ارایه کرده است. توسعه‌ی ری‌اکت توسط کامپوننت‌ها انجام شده است. در این بخش از همایش ارایه‌کننده به معرفی ری‌اکت می‌پردازد. توزیع پلتفرم‌ها روی دستگاه‌های مختلف و معماری «چند سکویی» (Cross Platform) مباحثی است که در بخش «توسعه، از وب تا پلتفرم‌های دیگر» به آن پرداخته شد.

مدیریت زمان در موشن‌گرافیک‌ها امری بسیار دشوار در محیط وب است. vidmotionjs یک پلاگین برای کتابخانه «جی‌کوئری» (jQuery) است که به‌خوبی می‌تواند وظیفه‌ی مدیریت زمان و کدنویسی برای موشن‌گرافیک‌ها را در وب برعهده گیرد. توسعه‌دهنده‌ی این پلاگین به معرفی vidmotionjs و آموزش استفاده از آن پرداخت. در ادامه به بررسی ES6 و معرفی ServiceWorker پرداخته شد. مانند روز اول‏‏، گیک تاک در مورد مسایل آزادی نرم‌افزار و حواشی همایش برگزار شد. علاوه‌بر صحبت درباره‌ی مباحث تخصصی‏‏، درباره بازی «پوکمون گو» هم صحبت‌هایی انجام شد. بعد از استراحتی یک‌ساعته شرکت‌کنندگان برای شرکت در کارگاه‌های «پیاده‌سازی یک داشبورد کامل بر پایه‌ی Web Components و Polymer»، «راه‌اندازی قدم‌به‌قدم یک وب‌اپلیکیشن Universal با React/Redux»، «توسعه‌ی نرم‌افزارهای Cross Platform» و «React در دنیای واقعی» آماده شدند. در پایان هم به تمامی شرکت‌کنندگان این همایش گواهی‌نامه‌ای تقدیم شد.

      ‌

?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar وحید الوندی

    فریم ورک رکسانا را داریم توسعه میدیم و امیدوارم که بتونه برای مردم مفید باشه . ما این فریم ورک css را در ۲ سختار راست چین و چپ چین منتشر خواهیم کرد

  2. Avatar رضا

    متاسفانه نتونستم توی این همایش شرکت کنم. ممنون بابت این مطلب

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه