آیا نوکیا با همکاری کارل زایس به روزهای اوج بازمی‌گردد؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
نوکیا کارل زایس

شرکت HMD که اکنون مالک نام تجاری نوکیا است و آخرین گوشی‌های این برند را تولید می‌کند، چندی پیش از شروع همکاری با شرکت «کارل زایس» (Carl Zeiss) خبر داد. شرکت زایس از جمله پیشگامان صنعت تصویربرداری محسوب می‌شود. این قرارداد طولانی‌مدت در آینده، پیامدهای هیجان‌انگیزی را برای گوشی‌های هوشمند نوکیا به همراه خواهد داشت. برخی هم از همین حالا پیش‌بینی می‌کنند که شاهد بازگشت دوباره‌ی دوربین‌های شگفت‌انگیز مجهز به لنز زایس خواهیم بود. گرچه کهنه‌کاران عرصه‌ی تلفن همراه ممکن است نام زایس را با مدل‌های پیشین نوکیا و سری «لومیا» (Lumia) به یاد داشته باشند، اما برای افراد خارج از حوزه‌ی عکاسی، شرکت کارل زایس شاید چندان نام آشنایی نباشد. بنابراین در ابتدا تاریخچه‌ی مختصری از این شرکت را توضیح می‌دهیم و این‌که چه انتظاری از جانب آن‌ها برای این شراکت می‌توانیم داشته باشیم.

درباره‌ی کارل زایس

زایس یک شرکت اپتیک آلمانی است که توسط یک عینک‌ساز به نام کارل زایس در سال ۱۸۶۴ تأسیس شد. کارگاه ابتدایی زایس در زمینه‌های مختلفی از علم اپتیک نوآوری کرد و کیفیت تجهیزات نوری را برای ابزارهای مختلف صنعتی، از جمله میکروسکوپ‌ها، به شکلی انقلابی بهبود داد. امروزه شرکت زایس در چهار بخش اصلی تحقیق و کیفیت، پزشکی و مراقبت از چشم، محصولات مصرفی و تکنولوژی تولید نیمه‌هادی گسترش یافته است.

هندی کم سونی کارل زایس

از نمونه دوربین‌های هندی‌کم که با مشارکت شرکت‌های سونی و زایس ساخته شد

فعالیت بخش تحقیق و کیفیت شامل «اندازه‌شناسی» (metrology)، دوربین‌های میکروسکوپ و طیف‌سنجی است که علاوه بر تجهیزات نوری با کیفیت به الگوریتم‌های پیشرفته‌ی تصویربرداری هم نیاز دارند. بخش نیمه‌هادی این شرکت در زمینه‌ی توسعه‌ی فناوری‌های اپتیک لازم برای تولید تجهیزات نیمه‌رسانای بسیار دقیق مانند دستگاه‌های چاپ تراشه‌های مجتمع (SoC) فعالیت می‌کند. بخش محصولات مصرفی مانند لنز دوربین، دوربین دوچشمی و… کوچک‌ترین بخش تجاری «زایس» است. در حقیقت، تنها حدود ۵ درصد از درآمد این شرکت از بازار محصولات مصرفی به دست می‌آید. ۹۵ درصد دیگر درآمد زایس، از بخش‌های دیگر مربوط به صنعت تصویربرداری حاصل می‌شود. بااین‌حال احتمالا زایس مخالف افزایش حضورش در بازار محصولات مصرفی نیست. همکاری با HMD و نوکیا در این زمینه به شرکت زایس کمک خواهد کرد.

مشارکت‌های قبلی نوکیا و کارل زایس

گرچه شرکت زایس ممکن است بیشتر با صنایع های‌تک کار کند، اما به لطف مشارکت طولانی با سونی، این نام تجاری در بازار تجهیزات مصرفی عکاسی هم به‌خوبی شناخته شده است. در سال ۱۹۹۵ زمانی که سونی تصمیم گرفت شهرتش را درزمینه‌ی دوربین‌های باکیفیت افزایش بدهد، این دو شرکت با هم متحد شدند. اولین محصول مشترک این دو شرکت، دوربین «هندی‌کم» (Handycam CCD-TR555) بود که در سال ۱۹۹۶ عرضه شد. نسل بعدی آن دوربین «سایبرشات» (Cyber-Shot DSC-F55K) بود که در سال ۱۹۹۹ روانه‌ی بازار شد. در سال ۲۰۰۶، اولین لنزهای قابل تعویض برای دوربین‌های DSLR و در سال ۲۰۱۱ لنزهایی برای دوربین‌های بدون آینه، نتیجه‌ی این همکاری بودند. از آن زمان، برند زایس مترادف با دوربین‌های باکیفیت سونی بوده است.

بیشتر بخوانید: نوکیا N90؛ برادر ژیمناست N70!

با حمله‌ی گوشی‌های هوشمند به بازار دوربین‌های کامپکت در اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰، ورود برندهای برتر عکاسی از جمله زایس به عرصه‌ی موبایل اجتناب‌ناپذیر بود. زمانی که رزولوشن دوربین گوشی‌ها به ۲ مگاپیکسل رسید، سرانجام به نقطه‌ای رسیده بودیم که لنزها می‌توانستند کیفیت تصویر دوربین گوشی موبایل را تغییر دهند. زایس با مشاهده‌ی این روند، در سال ۲۰۰۴ همکاری‌اش را با نوکیا در ارتباط با فناوری دوربین گوشی‌های سری N آغاز کرد. نوکیا N90 اولین گوشی هوشمندی بود که توانست مرز چندمگاپیکسلی را رد کند و با سنسور ۲ مگاپیکسلی و لنز زایس روانه‌ی بازار شود.

نوکیا کارل زایس

نتیجه‌ی آخرین همکاری کارل زایس و نوکیا موبایل‌های نوکیا ۸۰۸ و لومیا ۱۰۲۰ بود

نوکیا N95، که آن هم از لنز زایس استفاده می‌کرد، اولین موبایل با دوربین ۵ مگاپیکسلی بود. این همکاری با معرفی نام تجاری PureView که در سری گوشی‌های لومیای نوکیا و مایکروسافت ظاهر شد، ادامه یافت. نوآوری‌های زایس در زمنیه‌ی لنز اجازه می‌داد تجهیزات نوری بهینه در بدنه‌ای باریک‌تر از همیشه جای بگیرند. این نوآوری‌ها سبب بهبود فوق‌العاده‌ی دریافت نور و کیفیت تصویر در دوربین گوشی‌های موبایل می‌شد.

بیشتر بخوانید: نوکیا ۸۰۸؛ مرثیه‌ای برای سیمبین!

PureView با عرضه‌ی نوکیا ۸۰۸ که تحت سیستم‌عامل سیمبین بود معرفی شد. دوربین نوکیا ۸۰۸ به همراه دوربین گوشی ویندوزفونی لومیا ۱۰۲۰، همچنان جزو چشمگیرترین دوربین‌هایی محسوب می‌شوندکه تا به حال روی یک گوشی موبایل قرار گرفته است. عملکرد این دوربین‌ها با کمک ترکیبی از فناوری‌هایی نظیر «فرانمونه‌گیری پیکسلی» (pixel oversampling)، زوم دیجیتال بدون کاهش کیفیت و لرزشگیر تصویر، بهبود یافته بود. اگرچه کیفیت تصویر گوشی‌های هوشمند مدرن در طی پنج سال گذشته بسیار تغییر کرده است، اما در آن زمان چنین دوربینی خیلی انقلابی محسوب می‌شد.

بیشتر بخوانید: نوکیا لومیا ۱۰۲۰؛ جنون مگاپیکسلی!

چه برنامه‌ای برای آینده وجود دارد؟

درحالی‌که دقیقا نمی‌دانیم دو شرکت HMD و زایس روی چه تکنولوژی‌هایی کار می‌کنند، اما مطمئنا مقصد آن‌ها گوشی‌های آینده‌ی نوکیا خواهد بود. دست‌کم، باید برای بازگشت به کیفیت روزهای PureView امیدوار باشیم. دوربین ۴۱ مگاپیکسلی چشمگیری که درون گوشی‌های نوکیا ۸۰۸ و لومیا ۱۰۲۰ قرار داشت، حتی باوجود استانداردهای امروزی هنوز طرفداران خاص خودش را دارد. حال با نوآوری‌های جدیدتر در تولید سنسورهای کوچک‌تر و لنز، حتی می‌توان نتایج بهتری هم به دست آورد. بااین‌حال، آنچه قرار است ببینیم بستگی به نوکیا دارد که آیا به بازار محصولات پیشرفته علاقه‌ای نشان می‌دهد یا نه.

دوربین دوتایی و زوم اپتیکال از ویژگی‌های نوآورانه‌ی مدرن هستند. جالب است ببینیم آیا نوکیا و زایس همین مسیر را ادامه خواهند داد. ممکن است به جای آن بازگشت ایده‌ی زوم دیجیتال بدون کاهش کیفیت را ببینیم؛ تکنیکی که شرکت «وان‌پلاس» (OnePlus) در جدیدترین پرچم‌دارش، تا حدی از آن در کنار لنز تله‌فتو برای رسیدن به زوم دو برابر استفاده کرده است. همچنین پتانسیل استفاده از فلش زنون، لرزشگیری عکس/فیلم و پس‌پردازش تصویر هم وجود دارد که مدل‌های قدیمی نوکیا در استفاده از آن‌ها فوق‌العاده بودند. شاید هم آن‌ها به کل به مسیر دیگری بروند و چیزی ارایه کنند که پیش‌ازاین در گوشی‌های موبایل ندیده باشیم.

شرکت‌های HMD و زایس هر برنامه‌ای که برای آینده داشته باشند، مطمئنا جالب خواهد بود و این امکان وجود دارد که بتوانند تکنولوژی دوربین‌های موبایل را باز هم فراتر ببرند.

منبع: Android Authority

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه