نوکیا ۸۰۸؛ مرثیه‌ای برای سیمبین!

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
نوکیا 808

این دفعه در موزه گجت‌های رترو سراغ یکی از خاص‌ترین گوشی‌های نوکیا می‌رویم. «نوکیا ۸۰۸ پیور ویو» (Nokia 808 PureView) که آغاز عصر دوربین‌های عکاسی چند ده مگاپیکسلی و پایان عصر گوشی‌های سیمبین نوکیا بود. زمانی که نوکیا گوشی موبایل نوکیا ۸۰۸ را در فوریه سال ۲۰۱۲ میلادی معرفی کرد، دوربین رکوردشکن ۴۱ مگاپیکسلی آن به تیتر تمام سایت‌ها، روزنامه‌ها و مجلات تکنولوژی تبدیل شد. دوربین نوکیا ۸۰۸ نه تنها در میان تمام گوشی‌های موبایل بالاترین رزولوشن را داشت بلکه حتی در میان دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های DSLR هم رقیبی برای آن پیدا نمی‌شد. حتی امروز هم به جز دوربین‌های بسیار گران‌قیمت مدیوم فرمت، کمتر دوربین عکاسی را می‌توان یافت که به سنسوری ۴۱ مگاپیکسلی مجهز باشد. البته نوکیا ۸۰۸ تنها در زمینه‌ی دوربین خاص و ویژه نبود. نوکیا اولین دوربین ۴۱ مگاپیکسلی خود را روی آخرین گوشی سیمبین تاریخ قرار داد تا خداحافظی شایسته‌ای با سیستم‌عامل محبوبش بکند.

یک نگاه به گوشی نوکیا ۸۰۸ کافی بود تا متوجه شوید با یک گوشی عادی سر و کار ندارید. نوکیا ۸۰۸ با ضخامت کلی ۱۴ میلی‌متر گوشی باریکی نبود ولی تفاوت اصلی زمانی آشکار می‌شد که به بیرون‌زدگی عجیب بخش دوربین توجه می‌کردید. ضخامت این گوشی در محدب‌ترین بخش دوربین به نزدیک ۱۸ میلی‌متر می‌رسید. در زیر این بخش حجیم، سنسور بزرگ ۴۱ مگاپیکسلی نوکیا ۸۰۸ قرار داشت. سنسور دوربین نوکیا ۸۰۸ نه تنها از نظر رزولوشن، بلکه از نظر ابعاد هم در زمان خود یک رکورد محسوب می‌شد. سنسور دوربین نوکیا ۸۰۸ تقریبا ۵ برابر بزرگ‌تر از سنسورهایی بود که به طور معمول در گوشی‌های موبایل یا حتی بعضی دوربین‌های کامپکت استفاده می‌شود. البته علی‌رغم سنسور ۴۱ مگاپیکسلی، با نرم‌افزار پیش‌فرض دوربین نوکیا ۸۰۸ نمی‌توانستید عکس‌های ۴۱ مگاپیکسلی بگیرید. ماکزیمم رزولوشن خروجی عکس‌ها حدود ۳۸ مگاپیکسلی بود. نوکیا ۸۰۸ اولین گوشی هوشمندی بود که از تکنولوژی PureView نوکیا بهره می‌برد. این تکنولوژی برای این طراحی شده بود تا با فشرده کردن اطلاعات پیکسل‌های یک سنسور با رزولوشن بالا، به عکسی با رزولوشن پایین‌تر ولی کیفیت بهتر برسد. بنابراین در واقع سنسور ۴۱ مگاپیکسلی دوربین نوکیا ۸۰۸ بیشتر برای ثبت عکس‌هایی با رزولوشن ۵ و ۸ مگاپیکسل مناسب بود. رزولوشن بالای سنسور، امکان زوم کردن را هم به دوربین نوکیا ۸۰۸ می‌داد. حداکثر زوم ممکن رابطه‌ی مستقیمی با رزولوشن خروجی انتخابی داشت و طبیعتا هر چه زوم بیشتر می‌شد به دلیل کمتر شدن تاثیر تکنولوژی PureView کیفیت عکس پایین‌تر می‌آمد.

نوکیا 808 PureView
نوکیا 808 PureView
نوکیا 808 PureView
نوکیا 808 PureView
نوکیا 808 PureView
نوکیا 808 PureView
نوکیا 808 PureView
نوکیا 808 PureView

نوکیا ۸۰۸ با اتکا به تکنولوژی دوربین موفق شد عنوان بهترین گوشی موبایل نمایشگاه MWC 2012 را کسب کند و از سوی TIPA (اتحادیه نشریات فنی عکاسی) به عنوان بهترین نوآوری سال ۲۰۱۲ انتخاب شود. ولی سیستم‌عامل فرتوت سیمبین و پردازنده‌ی نه چندان قدرتمند آن را به ترکیبی ناهمگون از نوآوری و عقب‌ماندگی تبدیل می‌کرد. نوکیا در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۱۳ میلادی رسما اعلام کرد که نوکیا ۸۰۸ آخرین گوشی هوشمند سیمبین خواهد بود. چند ماه بعد نسخه‌ی بعدی این گوشی به نام نوکیا لومیا ۱۰۲۰ با سیستم‌عامل ویندوزفون روانه‌ی بازار شد. پس از آن روند سقوط نوکیا که به آهستگی آغاز شده بود با کمک مایکروسافت چنان سرعتی گرفت که چند سال بعد نوکیا ۸۰۸ نه تنها به یادگاری از سیمبین که به یادگاری از نوکیا تبدیل شد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar netcharkhi@

    از فناوری کارل زایس در سونی هم استفاده شده نوکیا دوربین قویتر رو زد به این گوشی سیمبین تا حداقل فروش خوبی داشته باشه و نوکیا بتونه بطور شایسته ای سیستم عامل رو به ویندوزفون ارتقا دهد

  2. Avatar علی خدائی پور

    سلام جناب چینه کش عزیز ، بخاطر مطالب فوق العادتون ممنونم ، خودتون میدونید که سنسورهای سونی آبرنگی میگیرن و به همین علت سونی مگا پیکسل رو بالا نگه میداره تا قطرات آبرنگش شبیه پیکسل دیده بشه ، از طرفی اپل ، سامسونگ و الجی هم عمق تصویر ندارن هر چند که از نظر کلی عکس های خوبی رو ثبت میکنن و در واقع عکسهاشون از یک گنجینهء داده در یک زمان دریافت میشه . من به عنوان یه عکاس آماتور تنها سنسورهای نوکیا رو قابل قبول میدونم و میتونم ازشون عکس های حرفه ایی استخراج کنم ، به خاطر عمق میدان بهتر و عکسهایی که هر کدومشون هویت دارن و تصویری که از چندین داده و تطابق آنها شکل گرفته و لنزهای فوق العاده زایس با کمترین تخریب و کشیدگی در محتوا .
    یه سوالی داشتم ، آیا اطلاعاتی در مورد سازنده های سنسورهای دوربین های نوکیا دارید ؟

  3. Avatar شادمهر

    وااااااای بی‌نظیر بود هیچ وقت خاطره ی عکاسی و فیلم برداری با نوکیا ۸۰۸ از خاطرم نمیره قبلش Nokia N8 داشتم اونم بی نظیر بود واقعا… بعدش هم ۱۰۲۰ گرفتم. لطفا در مورد N8 و ۱۰۲۰ هم مطلب بنویسید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه