نکته‌های موفقیت از زبان یک قهرمان ماراتن

۱۲ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

«مب کفلزیقی» (Meb Keflezighi) پس از فرار از اریتره به ایتالیا همراه خانواده‌اش، در نهایت به آمریکا مهاجرت کرد و اولین چیزی که توجه‌اش را جلب کرد، دیدن مردمی بود که می‌دویدند. اما برای چه و به دنبال چه؟ او هیچی درباره‌ی دوی ماراتن نمی‌دانست.

امروز «مب» پای ثابت برنده شدن در مسابقات دوی مارتن بوستون و نیویورک است و یک مدال المپیک هم به دست آورده. او رکوردهای متعددی را شکسته اما داستان موفقیت او هم بسیار جالب و آموزنده است. او و خانواده‌اش سال‌ها در اریتره درگیر مبارزات بودند و به کشورهایی گریختند که از زبان و فرهنگ‌شان هیچی نمی‌دانستند. مب در طول این زندگی پرفراز و نشیب فهمید که چیزی بیش‌تر و ارزشمندتر از برنده شدن وجود دارد و این‌که انسان با پشتکار به قله‌های باور نکردنی دست پیدا می‌کند. او رسیدن به موفقیت را در سه بند اصلی خلاصه می‌کند:

۱. اول آن‌که یک دورنمای مشخص و تصویر ثابت از موفقیت در ذهن داشته باشید. این برای مب، تصویر پدرش بود که در جنگ‌های اریتره از خانواده‌اش محافظت می‌کرد. او مسیر ۲۲۵ مایلی از اریتره تا سودان را با حداقل خوراک و یک چوب‌دستی برای محافظت از خودش پیاده طی کرد. مب می‌گوید: “درد می‌گذرد و غرور همیشه با انسان می‌ماند. زمانی که من در ماراتن شرکت می‌کنم، می‌دانم که مقصدی وجود دارد. اما پدرم ۲۲۵ مایل با پای پیاده سفر کرد تا به مقصدش برسد.” هر بار که دلسرد می‌شوید، کمی صبر کنید و به تصویر بزرگ‌تر و سختی‌هایی که انسان‌ها از سر گذرانده‌اند، فکر کنید. این فکر به شما انگیزه می‌دهد تا با انرژی ادامه بدهید.

۲. هدف بزرگی که تاثیر مثبتی روی اطرافیان داشته باشد می‌تواند انگیزه‌ی قوی در شما ایجاد کند. از سال ۱۹۸۳ هیچ شهروند آمریکایی در مسابقات ماراتن بوستون برنده نشده بود. بعد از حادثه‌ی تراژیک بمب‌گذاری بوستون در سال ۲۰۱۳ مب اسامی قربانیان آن حادثه را روی لباس‌اش نوشت. او هدف والاتری داشت و می‌خواست دیگران هم در موفقیت او سهیم باشند.

۳. موضوع سر «برنده شدن نیست»، شما باید به فکر شکوفا شدن بهترین ویژگی‌های درونی‌تان باشید. مب می‌گوید: “برای برنده شدن بدوید. اول شدن مهم نیست، مهم این است که هر بار بیش­‌ترین و بهترین تلاش خود را به خرج بدهید. این‌طوری در پایان روز می‌بینید که تنها رقیب‌تان خودتان هستید.”

شاید هدف‌های شما خیلی بزرگ یا دور از دسترس به نظر برسند اما اگر پشتکار و سماجت داشته باشید، هر کاری را می‌توانید انجام بدهید. به مشقت‌هایی که دیگران از سر گذرانده‌اند فکر کنید و از این فکرها انگیزه و انرژی بگیرید.

منبع: Inc

دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar bijan

    مرسی

  2. Avatar سهیل

    جالب بود

  3. Avatar عباس

    دم شما گرم! این مطالب برای ما کنکوریا حکم سوخت فضاپیما رو داره!

    1. Avatar علی

      دیگه مگه کنکور مونده!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه