نگاهی به رشد شگفت‌انگیز کمپانی هواوی

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
هواوی

این کمپانی نماد مهمی برای صنعت تکنولوژی کشور چین محسوب می‌شود. شرکت هواوی طی چند سال از ساخت تجهیزات سوئیچینگ مخابراتی، به یکی از مهم‌ترین شرکت‌های بین‌المللی در زمینه تکنولوژی بدل شده است.

اگرچه بسیاری از افراد با شنیدن نام آن به یاد گوشی‌های هوشمند می‌افتند، اما این کمپانی در بسیاری از دیگر زمینه‌ها هم فعالیت می‌کند که از بین آن‌ها می‌توانیم به سرویس‌های ابری و هوش مصنوعی اشاره کنیم.

با وجود نگرانی فزاینده کشورهای مختلف در رابطه با خطر امنیتی تجهیزات این کشور و ممنوعیت آن در کشورهایی مانند آمریکا، نیوزیلند، استرالیا و ژاپن و حتی دستگیری مدیر مالی آن در کانادا به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران، این شرکت موفق شده همچنان به رشد شگفت‌انگیز خود ادامه دهد.

هواوی

درآمد هواوی طی سال‌های گذشته

این رشد شرکت هواوی بر بستر رشد همه‌جانبه اقتصاد چین امکان‌پذیر شده که حالا به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان به حساب می‌آید. به همین خاطر هواوی با بهره‌گیری از بازار داخلی این شرکت، خیلی زود توانست به رشد موردنظر خود دست پیدا کند. یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این کمپانی، در زمینه‌ی گجت‌های مصرفی به‌خصوص گوشی‌های هوشمند است.

چند ماه قبل، این شرکت بالاخره در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند، اپل را پشت سر گذاشت و به دومین شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند در جهان بدل شد. اگرچه معمولاً تمام این گوشی‌های تولیدشده به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد، اما چنین آماری روی هم رفته نشان‌دهنده‌ی محبوبیت فزاینده شرکت هواوی است.

هواوی

مقایسه سهم بازار گوشی‌های هواوی و دیگر شرکت‌های رقیب

افزایش فروش گوشی‌های هوشمند هواوی علی‌رغم خصومت برخی کشورها به‌خصوص آمریکا نسبت به این کمپانی، امکان‌پذیر شده است. در آمریکا، هیچ اپراتور مخابراتی از هواوی پشتیبانی نمی‌کند و این یعنی کاربران می‌توانند این گوشی‌ها را خریداری کنند، ولی تبلیغ چندانی برای آن‌ها صورت نمی‌گیرد و به‌صورت قسطی هم نمی‌توانند آن‌ها را خریداری کنند.

اما مهم‌ترین بخش این کمپانی، قسمت مربوط به تجهیزات مخابراتی آن است و واشنگتن به‌خصوص برای این بخش از هواوی، شمشیر را از رو بسته است. دولت آمریکا با بیان نگرانی‌های امنیتی، بهره‌گیری از تجهیزات مخابراتی این شرکت را ممنوع اعلام کرده و با مذاکره با کشورهای هم‌پیمان خود، می‌خواهد دیگر کشورها را هم ترغیب به انجام این کار کند؛ تصمیمی که تا حالا برخی از کشورها از آن استقبال کرده‌اند. با وجود این اقدامات، در سه سال گذشته، بازار محصولات هواوی، حتی در آمریکا، وسعت یافته است.

هواوی

درآمد هواوی در مناطق مختلف جهان

تصمیم واشنگتن برای ممنوعیت استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی، تابه‌حال مورد استقبال دولت‌های نیوزیلند، استرالیا و ژاپن قرار گرفته است. با توجه به فشار همه‌جانبه دولت آمریکا، سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا هواوی همچنان می‌تواند به افزایش رشد خود در مناطق مختلف جهان ادامه دهد؟

در حال حاضر که بسیاری از کشورها به سمت فراهم کردن زیرساخت‌های اینترنت ۵G حرکت می‌کنند، و در این زمینه تجهیزات هواوی از کیفیت و قیمت مناسبی بهره می‌برند، می‌توان گفت که بسیاری از کشورها همچنان از این تجهیزات استفاده خواهند کرد.

هواوی

سهم بازار شرکت‌های مختلف در زمینه‌ی زیرساخت‌های مخابراتی

اما سرعت پیشرفت این شرکت تنها وابسته به تصمیم‌های دولت‌های غربی نخواهد بود. بیش از هر چیزی به این موضوع بستگی دارد که آیا محصولات این غول تکنولوژی در مقایسه با رقبا حرف زیادی برای گفتن دارند یا نه؟ در گذشته، این شرکت-مانند بسیاری از شرکت‌های چینی-به این موضوع متهم می‌شد که صرفاً از تکنولوژی‌های شرکت‌های رقیب کپی‌برداری می‌کند و آن را با قیمت ارزان‌تری در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

اما در چند سال گذشته، این کمپانی بودجه‌ی هنگفتی را به بخش‌های تحقیق و توسعه اختصاص داده تا بتواند بهترین نوآوری‌ها را امکان‌پذیر کند و فاصله خود با رقبا را افزایش دهد.

هواوی

مقایسه بودجه بخش تحقیق و توسعه هواوی با دیگر شرکت‌ها

با توجه به فشارهای سیاسی که از همه طرف به سمت هواوی هجوم می‌برند، دیگر مانند گذشته نمی‌توان به‌صورت خوش‌بینانه در مورد آینده آن نظر داد. تحلیلگر شرکت HIS Markit در این رابطه می‌گوید که قبلاً هم این شرکت به لطف بازار بسیار گسترده کشور چین، موفق شد بحران مالی خود را پشت سر بگذارد.

اگر این شرکت قراردادهای مربوط به کشورهای غربی را از دست بدهد، بار دیگر تمرکز اصلی خود را معطوف به کشور چین می‌کند. بازار چین آن‌قدر گسترده و وسیع محسوب می‌شود که در شرایط بحرانی می‌تواند به کشتی نجات هواوی بدل شود.

بیشتر بخوانید: نگاهی به گذشته و آینده‌ی موبایل‌های هواوی

منبع: BBC

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه