هاوال H2، هایما S7 یا تیوولی؛ کدام پیروز رقابت می‌شود؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
هاوال H2

هاوال H2 به زودی وارد بازار ایران می‌شود؛ شاسی‌بلند چینی که ویژگی‌های خاصی دارد که برایتان مفصل بیان کردیم. در این طرف میدان، سانگ یانگ تیوولی به عنوان یکی از خودروهای محبوب کره‌ای میان مشتریان شناخته میشود. از آن طرف هم هایما S7 به لطف پوشش خدمات ایران‌خودرو توانسته برای خریداران محافظ‌کار گزینه خوبی باشد. حالا می‌خواهیم بدانیم با آمدن هاوال H2 رقابت برای سانگ یانگ تیوولی و هایما S7 چقدر سخت‌تر می‌شود؟

قیمت

در خبر دیروز برایتان از قیمت و مشخصات هاوال H2 گفتیم. از این که گروه خودروسازی بهمن قصد دارد این اتومبیل را در سبد محصولات خود قرار دهد و آن را با قیمت ۹۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان روانه بازار کند. با این حساب هاوال H2 جزو یکی از خودروهای شاسی‌بلند چینی زیر قیمت ۱۰۰ میلیون تومان محسوب می‌شود. این درحالیست که با رشد چشمگیر قیمت خودرو در ایران، تیوولی در بازار با حدود قیمت ۱۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رود. هایما S7 مدل توربوشارژ اتوماتیک در فروش نوروزی با قیمت ۹۵ میلیون تومان عرضه شد. با این حساب از نظر قیمت هر دو خودرو چینی هاوال H2 و هایما S7 برنده این رقابت هستند.

پوشش خدمات

هنوز زود است تا پوشش خدماتی گروه بهمن را از محصول جدید هاوال H2 پیش‌بینی کنیم. برای همین همیشه ترجیح بر این است که خودرو جدید وارد بازار شود و بعد درمورد کیفیت خدمات شرکت نمایندگی بتوان قضاوت کرد. آن طرف رامک خودرو نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش تیوولی را در دست دارد. از آن‌جایی که چند وقتی می‌شود تیوولی در بازار جواب خود را به خوبی پس داده، مشتریان احتمالا نباید چندان نگران پوشش خدمات این خودرو باشند. وقتی به هایما S7 نگاه می‌کنیم، میبینیم ایران‌خودرو فروشنده و تامین قطعات و پوشش خدمات این خودرو است. بنابراین از اسم بزرگ ایران‌خودرو خدمات پس از فروش برگ برنده در دست هایما S7 است.

پیشرفت طراحی خودروهای چینی

وقتی بحث ظاهر خودروهای چینی به میان می‌آید، بیشتر ما ناخودآگاه به یاد بی‌هویتی طراحی محصولات این ملیت می‌افتیم. با این حال خودروهای چینی امروز در وضعیت بهتری نسبت به قبل قرار دارند؛ چراکه حدود ده سال پیش، بعضی از خودروهای چینی عینا کپی محصولات اروپایی بودند و تنها در جزییات و لوگو فرق می‌کردند.

کپی سی کلاس بنز

شباهت بیش از اندازه Geely Merrie 300 با مرسدس بنز C کلاس. این عکس به خوبی کپی کاری محصولات چینی از اروپایی را نشان می‌دهد.

پس از شروع تحول در صنعت خودروسازی چین، شاهد تغییرات بزرگی در مسیر رشد و پیشرفت طراحی خودرو هستیم. در این مدت اتومبیل‌های چینی زیادی با ظاهر مشابه خودروهای کره‌ای روانه بازار شده اند. همین موضوع توانسته به مذاق مشتریان ایرانی خوش بیاید و نظر آن‌ها را به سمت خرید محصولات چینی تا حد زیادی جلب کند. این درحالیست که خودروسازهای‌ کره‌ای چند سال است که به طور حرفه‌ای روی طراحی‌های محصولات خود کار کرده‌اند و برای اتومبیل‌های خود شخصیت خلق کرده‌اند. به عنوان مثال به راحتی می‌توان در زبان طراحی محصولات شرکت هیوندای متوجه پیشرفت صنعت خودروسازی این کشور شد. محصولات خودروساز کره‌ای سانگ یانگ هم از این قائده مستثنی نیستند.

طراحی بیرونی

با نگاه به هایما S7 هنوز متوجه ناهمگونی در طراحی این چینی می‌شویم. در نمای جلویی و پشتی این خودرو هماهنگی خوبی به چشم نمی‌خورد. هم‌چنین با دیدن بخش پشتی، ابعاد، اندازه و فاصله چراغ‌های خطر با سپر و شیشه عقب حس خوبی به مخاطب نمی‌دهند.

هایما S7

این درحالیست که هاوال H2 به عنوان یک شاسی‌بلند جدید و هم‌وطن هایما S7، ظاهر جسور، اسپرت و سنت‌شکن قابل قبولی دارد. ظاهر بیرونی هاوال H2 شبیه به خودروهای غربی طراحی شده؛ به طوری که با برداشتن لوگو هاوال در نمای جلو، چهره این ماشین ما را به یاد لندکروز تویوتا یا محصولات GMC می‌اندازد. هم‌چنین نمای پشتی هاوال H2 جلوه‌ای مشابه خودروهای آلمانی نظیر پورشه پانامرا نسل قبلی را به مخاطب می‌دهد. این مقایسه طراحی نشان می‌دهد که هنوز ردپای کپی‌برداری از خودروهای غربی در صنعت خودروسازی چین وجود دارد.

هاوال h2

همین موضوع توانسته به بازاریابی و فروش بیشتر این خودروها کمک کند؛ مشتریان دوست دارند با هزینه کم‌تر سوار خودرویی با ظاهر محصولات باکیفیت از برندهای مشهور شوند. بنابراین ترفند طراحی خودروسازهای کره‌ای و چینی ناخودآگاه باعث انتقال حس رضایت‌مندی و سواری بهتر به خریداران می‌شود.

تیوولی

پس از گذر از خودروهای چینی نوبت به سانگ یانگ تیوولی می‌رسد. زبان طراحی تیوولی چیزی بین هاوال و هایما است؛ هم محافظ کار و هم جوان‌پسند. هم سنت‌شکن و هم عامه‌پسند. شاید یکی از دلایل موفقیت تیوولی، طراحی چشم‌نواز و متفاوت آن نسبت به خودروهای شرقی است. قضاوت درمورد طراحی این سه خودرو را به سلیقه شما می‌سپاریم.

طراحی داخلی

طراحی داخلی هایما S7 بسیار ساده و کسل‌کننده است. در کابین این خودرو عناصر طراحی جذابی به چشم نمی‌خورد. تنها نکته مهم در مورد طراحی داخلی هایما S7 الگوی مشابه داشبورد خودروهای کره‌ای است؛ به طور مثالفرم دریچه‌های وسط داشبورد تا حدی ما را به یاد هیوندای سوناتا نسل قبل می‌اندازد.

هاوال H2 هم وضعیت خیلی بهتری نسبت به رقیب چینی خود ندارد. با این حال ترکیب رنگ داشبورد و رودری‌ها باعث شده تا از طراحی ساده کابین کاسته شود. درمجموع طراحی تمیز و اصولی ادوات داشبورد باعث شده تا شخصیت هاوال H2 با وجود سادگی، گیرا باشد.

حالا نوبت به سانگ یانگ تیوولی می‌رسد. در کابین تیوولی تنوع بیشتری در کابین به چشم می‌خورد. طراحی کمی پیچیده‌تر شده است. این موضوع تاحدی پیش رفته که طراحی این خودرو برای بعضی از سلیقه‌ها چندان جذاب و دوست داشتنی نباشد. بنابراین جسارت سانگ یانگ در به کاربردن طراحی پیچیده احتمالا نسل جوان را هدف گرفته است.

سانگ یانگ تیوولی

قضاوت درمورد طراحی کابین را باز هم به شما می‌سپاریم تا در کامنت‌ها نظرتان را بیان کنید.

مشخصات فنی

هاوال H2 از موتور ۱.۵ لیتری مجهز به سامانه پرخوران توربو شارژر بهره می‌برد. این پیشرانه می‌تواند حداکثر توان ۱۴۰.۸ نیوتون را تولید کند. ماگزیمم گشتاور موتور هاوال ۲۰۲ نیوتون متر است و در بازه ۲۲۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. بنابراین راننده می‌تواند در دور کم از حداکثر زور خودرو برای آفرود استفاده کند. گروه بهمن قصد دارد هاوال H2 مجهز به گیربکس ۶ سرعته تیپرونیک را به بازار عرضه کند.

در قلب سانگ یانگ تیوولی از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری استفاده شده است. این پیشرانه قادر است ماگزمیمم قدرت ۱۲۸ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتون متر را تولید کند. هایما S7 به موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز شده که می‌تواند حداکثر قدرت ۱۴۸ اسب‌بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتون‌متر را تولید کند. هایما S7 از جعبه‌دنده ۵ سرعته خودکار بهره می‌برد. مدل توربو این خودرو از موتور ۱.۸ لیتری با توان ۱۷۰ و گشتاور ۲۳۰ نیوتون متر بهره می‌برد. درنهایت به نظر می‌رسد روی کاغذ موتور هاوال H2 می‌تواند با حجم کم پیشرانه، خروجی بیشتری نسبت به مدل‌های تنفس طبیعی رقبای خود تولید کند. اگرچه موتور توربو هایما S7 عملکرد بهتری دارد اما باید حواسمان به استهلاک بیش از حد موتور در دراز مدت نسبت به مدل‌های تفس‌طبیعی باشد. این نکته را هم درنظر داشته باشیم که اعداد و ارقام موتور همیشه برای نشان دادن برتری سرعت و زور خودرو در آفرود کافی نیستند اما برای جلب نظر مشتریان تاثیر گذار خواهند بود.

جمع‌بندی

همان‌طور که ملاحظه کردید، سه خودرو شرقی هاوال H2، هایما S7 و سانگ یانگ تیوولی در زمینه‌های مختلف برتری خاص خودشان را دارند. مثلا از نظر پوشش خدمات و قیمت، هایما S7 گزینه سیاست‌مدارانه‌ای برای خرید است. سانگ یانگ تیوولی با قیمت بیشتر، به عنوان خودرو امروزی، اسپرت و محبوبی میان مشتریان شناخته می‌شود و بازار بهتری دارد. هاوال H2 هم یک خودرو جدیدی است که باید منتظر عرضه آن به بازار و دیدن بازخورد مشتریان بمانیم. اگر گروه بهمن بتواند با پوشش خدمات خوب از پس مسائل مختلف بربیاید، هاوال H2 شاسی‌بلند قدرتمند با طراحی میانه‌رو است که می‌تواند نظر نسل جوان و خانواده‌ها را هدف گیرد.

حالا نوبت شماست تا در کامنت‌ها نظرتان را درمورد رقابت این سه خودرو به ما بگویید. شما بین هاوال H2، هاوال S7 و سانگ یانگ تیوولی کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۵ دیدگاه
  1. Avatar علی

    تیوولی که همین اول میره کنار ، چون با اون موتور راه نمیره ، این همه پول بدی به اندازه اچ سی کراس حرکت بگیری !! با این اوصاف اچ سی ارزش خرید بیشتری داره نسبت به تیوولی

    اما در رابطه با هاوال و هایما که قطعا هاوال ، بی شک بین تمام چینی ها (شاسی ها ) هاوال حرف اول میزنه ، با اینکه موتورش از لحاظ حجم کمتر ولی توانایی حرکتی بالاتری نسبت به هایما داره

    بحث ایمنی هم قطعا هاوال موفق بیرون میاد از بین این ۳ ماشین

    بحث کیفیت هم هاوال توش میشینی در حد کیفیت ژاپنی هس ولی تیوولی نشستم توش

    در رابطه با آپشن هم هاوال تقریبا کامل و به نسبت قیمت ارزش خرید اول داره حتی تا ۲ لول قیمتی بالاتر

  2. Avatar aria

    هاوال بهترین ماشین است
    از بین ماشین های چینی

  3. Avatar احسان

    هایما که اصلا تو خود چین هم ماشین کم فروشی بوده کیفیت پایینه.
    باز هاوال رو‌ میشه در نظر گرفت چون تو چین هم پر فروشه.
    برندهای پرفروش در چین اینا هستن: جیلی، هاوال، بی وای دی، چانگان، بایک.

  4. Avatar حامد

    اصلا یه بار سوار هایما اس ۷ توربو بشید بعد نظر بشینید بدید باور کنید تیولی به ظاهر کره ای رو میخورتش خودتون رو گول نزنید ماشین توی این رنج اونم تویولی فقط تهدیگ های شرکت خودرو ساز های کره ای هستش که سرهمش کردن شده خودروی تیولی اصلا جونو جیریق نداره این ماشین راه نمیره شما برید دراگ هایما اس ۷ توربو رو با ماکسیما ببنید یه کاپوت عقب می افته اما تیولی چی نقطه میشه من دیدم که میگم هایما اس ۷ فوق العاده خودروی عالیه و شرف داره به خودروهای تیولی کیا که منتاژ ایران هستش و البته تیولی که تازه به دوران رسیده هایی میخرن که میخوان بگن ما چینی نخرید کره ای خریدیم اما خودتون رو گول نزنید ماشین خوبی نیست بیشتر دنبال کیفیت سواری باشید تا بستن دهن مردم و فشار آوردن زیادی به خودتون

  5. Avatar شهریار عباسی

    یه سوال در مورد پیشرانه هاوال:
    اینکه به زور توربو از یه پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۴۰ اسب بگیری بهش فشار نمیاره؟ منظورم اینه استهلاکش خیلی بالا نیست؟

  6. Avatar محمد جلیل زاده

    هاوال برتر از سایر خودروسازهای چینی هست
    وارد بازارهایی مثل استرالیا و افریقای جنوبی شده که غول های بزرگ خودروسازی دنیا اونجا حضور دارن و داره با اونا رقابت کنه.
    جالبه بدونید هاوال h2 تو تست ایمنی استرالیا ستاره کامل ایمنی رو گرفته قسمت جالبترش اینه که امتیاز ایمنیش از اسپورتیج نسل جدید بالاتره.
    پس توجه کنید که فاصله هاوال و خودروهای کره ای الان کمتر از همیشه هست و اگه الان هم نتونه، هیچ بعید نیست چند سال بعد کره ای ها رو پشت سر بزاره

  7. Avatar ميثم

    بین این سه تا و پژو ٢٠٠٨ کدوم بهتره؟

    1. Avatar محمد جلیل زاده

      ۲۰۰۸ خودرو کوچیکی هست
      اندازه ش دقیقا بین اندازه ۲۰۶ و هر کدوم از سه خودرویی هست که تو متن گفته شده
      اگه با اندازه و نبود اپشن هایی مثل سانروف مشکلی ندارید قطعا ۲۰۰۸ بهتر هست. از نظر فنی این سه تا ماشین اصلا قابل مقایسه نیستن با ۲۰۰۸

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه