همه‌ی آنچه درباره‌ی کنسول بازی Nintendo NX می‌دانیم

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

سونی و مایکروسافت دو سالی است که حسابی با یکدیگر سر این موضوع که کنسول بازی کدام شرکت قدرت سخت‌افزاری بیشتری دارد، سر جدال برداشته‌اند. با این حال، یک کنسول نسل هشتمی دیگر هم به همراه پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس‌وان عرضه شده است؛ کنسولی که حتی از نظر قدرت، به ایکس‌باکس۳۶۰ هم نمی‌رسد. کنسول بازی نینتندو Wii U را می‌توان یکی از شکست‌های بزرگ تاریخ نینتندو دانست. این کنسول که تا به حال بیش از چند میلیون عدد نفروخته است، باید با پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس‌وان رقابت کند که هر کدام بیش از ۳۵ و ۲۰ میلیون عدد در دنیا فروش داشته‌اند. همین موضوع هم نینتندو را به‌قدری نگران کرده است تا این شرکت بخواهد قید Wii U را بزند و کنسول جدیدی معرفی کند.

مدیر سابق نینتندو، «ساتورو ایواتا» دقیقا یک سال پیش از وجود کنسول جدید نینتندو که فعلا آن را NX می‌خوانند، خبر داد. ایواتا گفت که می‌خواهند یک کنسول با طرحی کاملا جدید معرفی کنند، اما او انتشار اطلاعات بیشتر از کنسول NX را به سال ۲۰۱۶ موکول کرد. ایواتا چند ماهی است که فوت کرده، اما روند ساخت کنسول بعدی نینتندو به قوت خودش باقی است.

اطلاعاتی که در ادامه می‌خوانید، تمام آن چه است که تا به امروز از گوشه و کنار درباره‌ی کنسول نینتندو شنیده‌ایم و درباره‌ی آن می‌دانیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

گرافیک و ویدیو

Nintendo_NX

اخیرا بر و بچه‌های فروم NeoGAF توانسته‌اند اطلاعاتی درباره‌ی توانایی پردازش کنسول جدید نینتندو به دست بیاورند. این اطلاعات می‌گوید که کنسول نینتندو قرار است بازی‌هایی با وضوح تصویر ۹۰۰p داشته باشد و آن‌ها را با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کند. البته این کنسول توانایی استریم ویدیو با کیفیت ۴K را هم دارد.

این شایعه‌ی جدید هم‌چنین می‌گوید که کنسول نینتندو قرار است یک کنسول خانگی و کنسول دستی را با هم ادغام کند. حتی روند بازی‌ها هم قرار است با توجه به این موضوع که NX از دو بخش تشکیل شده، طراحی شوند

به نظر می‌رسد نینتندو هنوز درباره‌ی قیمت کنسول اش مطمئن نیست. چون در یک نظرسنجی از افراد پرسیده است که چقدر حاضرند برای کنسولی با چنین مشخصات و بازی‌هایی مثل ماریو، زلدا و دانکی‌کانگ بپردازند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

عرضه در سال ۲۰۱۶

Wii-U-Devkit

مهر ماه سال جاری بود که شنیدیم نینتندو «کیت توسعه نرم‌افزاری» یا همان SDK کنسول نینتندو NX را برای شرکت‌های بازی‌سازی فرستاده است. وال‌استریت‌ژورنال در خبری گفته بود که این کیت به بازی‌سازها اجازه می‌دهد نه تنها برای کنسول NX بازی بسازند، بلکه بازی‌های قدیمی و پلتفرم‌های دیگر را هم روی این کنسول پورت کنند.

با توجه به اینکه نینتندو مدت زیادی است که کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزاری را برای شرکت‌ها فرستاده، احتمال می‌دهیم که این شرکت بخواهد کنسول‌اش را در سال ۲۰۱۶ عرضه کند و به همین دلیل هم می‌خواهد تعدادی بازی برای NX آماده داشته باشد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کلیدهایی مثل اسکرول ماوس

ScrollableClicks

بچه‌های فروم NeoGAF هم‌چنین چند وقت پیش توانستند به یکی از ایده‌های ثبت‌‌شده‌ی نینتندو برسند که در آن، نینتندو کلیدهایی را معرفی کرده بود که مثل اسکرول ماوس هستند. این کلیدها در بالای دسته (همان مکان R1 یا RB دسته‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس) قرار می‌گیرند و مثل اسکرل ماوس هم قابل فشار هستند.

برای بازی‌هایی که منوهای زیادی دارند، مثل نقش‌آفرینی‌های آنلاین و بزرگ، چنین کلیدهایی می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. اسکرول‌های ماوس هم چیزی نیست که تا به حال روی یک دسته‌ی بازی دیده باشیم؛ در نتیجه ممکن است استفاده‌های جالبی از آن‌ها در بازی‌ها شود. البته در حالی که گیم‌پد فعلی Wii U بازی‌سازها را به ساخت تجربه‌های متفاوت‌تری دعوت کرده بود، هیچ‌کس آن را تحویل نگرفت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اچیومنت

Achivement

در حالی که پلی‌استیشن و ایکس‌باکس حدود یک دهه است که از سیستمی برای محاسبه‌ی فعالیت گیمرها در بازی استفاده می‌کنند، کنسول‌های نینتندو هنوز هم ساز و کاری مثل اچیومنت‌ها یا تروفی‌ها ندارند. وب‌سایت Nintendo Enthusiast چند وقت پیش توانست ایده‌ای ثبت شده از نینتندو را کشف کند که ساختاری شبیه به اچیومنت‌های ایکس‌باکس داشت. با این حال، نینتندو قابلیتی برای اشتراک گذاشتن اچیومنت‌ها را به آن اضافه کرده بود.

با توجه به همکاری نینتندو و شرکت موبایل DeNA، انتظار داریم تا نینتندو قابلیت‌های اجتماعی بیشتری را هم به کنسول NX اضافه کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

بازگشت کارتریج‌ها

Cartridge_1

نینتندو دقیقا یک سال پیش در یکی از ایده‌های ثبت شده‌اش، از به کنار گذاشتن دیسک‌های نوری گفته بود. با بالا رفتن قابل توجه حجم بازی‌ها، نیاز به دیسک‌هایی با ظرفیت بیشتر هم احساس می‌شود؛ حتی همین حالا هم بازی‌هایی مثل Halo: Master Chief Collection روی یک دیسک بلو-ری پنجاه گیگابایتی جا نمی‌شوند و بازی‌کننده‌ها باید داده‌ی بازی را دانلود کنند.

در حالی که کنسول دستی نینتندو ۳DS از کارتریج‌های چند گیگابایتی استفاده می‌کند، کنسول Wii U دیسک‌های نوری مخصوص به خود را دارد .بازگشت به استفاده از کارتریج‌ها می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. حافظه‌های فلش روز به روز ارزان‌تر می‌شوند. آن‌ها هم‌چنین نیازی به مراقبت خاصی ندارند و به خود خش نمی‌گیرند. فکرش را بکنید، کارتریج‌های قدیمی سگا و نینتندو هنوز هم کار می‌کنند.

البته این احتمال را هم نباید از قلم انداخت: نینتندو ممکن است بی‌خیال دیسک‌های نوری و کارتریج‌ها شود و کنسول NX را کاملا بر اساس دانلودهای دیجیتالی بسازد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

یک کنسول دستی و خانگی به صورت همزمان

Wii-U-Gamepad

این خبر که NX قرار است کنسول‌های دستی و خانگی را با هم ادغام کند، حتی قبل از رونمایی آن از سوی نینتندو هم شنیده می‌شد. هنوز هم نمی‌دانیم این ادغام دقیقا چگونه است. ممکن است کنسول NX از دو بخش تشکیل شده باشد: قسمتی که به تلویزیون متصل است و در خانه کار می‌کند و دسته‌ای که مثل گیم‌پد Wii U است و جدا از دستگاه کار می‌کند. یا اینکه کنسول بعدی نینتندو ممکن است تماما یک دستگاه باشد که قابلیت حمل دارد و می‌توان آن را در خانه روی یک استند قرار داد و به عنوان کنسول خانگی از آن استفاده کرد.

با این حال، شایعه‌ی دو قسمتی بودن کنسول NX قوت بیشتری دارد. یعنی احتمالا بخش همراه این کنسول، خودش پردازنده‌ای جداگانه دارد؛ اما زمانی که این بخش همراه را به کنسول خانگی وصل می‌کنید، قدرت پردازش بیشتر می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اندروید

Android_1

نشریه‌ی اقتصادی Nikkei چند وقت پیش گفت که کنسول NX قرار است بر پایه‌ی سیستم عامل اندروید ساخته شود. در حالی که این شایعه مستقیما و به سرعت از سوی نینتندو رد شد، احتمال استفاده از این سیستم عامل هنوز هم در کنسول نینتندو وجود دارد؛ اما نه به عنوان یک سیستم عامل اصلی و پایه.

استفاده از یک سیستم عامل معروف مثل اندروید می‌تواند بازی‌سازان بیشتری را به سمت کنسول NX بکشاند. این احتمال وجود دارد که نینتندو امکان اجرای بازی‌هایی که بر مبنای اندروید ساخته شده‌اند را برای کنسول‌اش محیا کند؛ ولی نه به این صورت که کنسول‌اش را اندرویدی بسازد.

‌‌‌‌‌‌‌

دراگون کوئست

Dragon-Quest-XI

از بازی‌هایی که برای نینتندو NX ساخته می‌شوند اطلاعات زیادی نداریم. با این حال، شرکت بازی‌سازی اسکوئرانیکس، سازنده‌ی مجموعه بازی‌های فاینال‌فانتزی و دراگون کوئست، گفته است که ممکن است شماره‌ی بعدی دراگون کوئست و هم‌چنین بازی آنلاین کلان Dragon Quest X را برای کنسول NX عرضه کنند.

شماره‌ی بعدی دراگون کوئست یعنی Dragon Quest XI در حال حاضر فقط برای دو کنسول پلی‌استیشن۴ و نینتندو ۳DS ساخته می‌شود. اسکوئرانیکس هم‌چنین برای هر کنسول، بازی متقاوتی از Dragon Quest XI را در حال ساخت دارد.

ممکن است Dragon Quest XI برای کنسول NX، هر دو نسخه‌ی این بازی را در خود داشته باشد؛ یعنی زمانی که از قسمت قابل حمل کنسول NX استفاده می‌کنید، نسخه‌ی ۳DS بازی جلو‌ی‌تان است و زمانی که در خانه هستید، نسخه‌ی پلی‌استیشن۴.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

زلدا

ZeldaWiiU

در حالی که «ائیجی آونوما»، تهیه‌کننده‌ی مجموعه بازی‌های زلدا، قول داده بود شماره‌ی بعدی این مجموعه را تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی عرضه کند، به راحتی زیر قول‌اش زد و عرضه‌ی بازی را تا سال ۲۰۱۶ به عقب انداخت.

احتمال می‌دهیم که این تصمیم، به کنسول نینتندو NX هم بی‌ربط نباشد. نینتندو برای اینکه کنسول NX خود را بفروشد، نیاز به یک بازی پر سر و صدا دارد. مجموعه بازی‌های زلدا هم به قدری در دنیا طرفدار دارند که می‌توانند به تنهایی روی فروش یک کنسول تاثیر بگذارند.

نینتندو از چنین سیاستی یک بار دیگر هم استفاده کرده بود. این شرکت در حالی که می‌توانست بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess را در سال ۲۰۰۵ عرضه کند، عرضه‌ی آن را به یک سال بعد موکول و بازی را به همراه کنسول Wii عرضه کرد. انتظار داریم تا نینتندو از این تجربه‌اش دوباره استفاده کند و قسمت بعدی زلدا، روی دو کنسول Wii U و NX به طور همزمان عرضه شود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar ب

    خوب بود اما فکر نمیکنم هیچ شرکتی برای کنسول بازی از سیستم عامل اندروید استفاده کنه به دو دلیل
    ۱- سیستم عامل اندروید خودش بر پایه لینوکس ساخته شده و سیستم های این چنینی به سادگی از سیستمی که بر پایه اون ساخته شدن سنگین تر میشن بجز این که کسی بخواد اون سیستم رو کاملا از اول بنویسه که باز هم معلوم نیست چی در بیاد
    ۲- سیستم های کنسولی برای اجرای بی نقص بازی ها معمولا از تمام یک سیستم عامل دسکتاپ هم استفاده نمیکنن و فقط قسمت های مورد نیاز رو میذارن و قسمت هایی که خودشون انحصاری برای کنسول نوشتن دلیل این کار هم اینه که سیستم دستگاه مقدار کمی از سخت افزار رو استفاده کنه و مقدار زیادی برای ۱ردازش بازی بمونه
    در حال حاضر هم باید دید این دستگاه بر پایه directx یاopengl که اگر بر پایه opengl باشه که حتما سیستم بر پایه لینوکس نوشته میشه و اگر directx باشه بر پایه ویندوز

  2. Avatar نفیسه

    خیلی جالب بود. مرسی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه