هواوی میت ایکس در برابر گلکسی فولد سامسونگ؛ نبرد گوشی‌های تاشو

۵ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
گلکسی فولد

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، سامسونگ با معرفی گلکسی فولد و هواوی با معرفی میت ایکس، نبرد گوشی‌های تاشو را آغاز کردند. این دو شرکت برای طراحی گوشی تاشو خود رویکردهای مختلفی را اتخاذ کرده‌اند و به‌عنوان مثال می‌توانیم به تفاوت سمت قرارگیری نمایشگر انعطاف‌پذیر آن‌ها اشاره کنیم. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که کدام‌یک از این دو گوشی تاشو حرف بیشتری برای گفتن دارد؟

گلکسی فولد سامسونگ

ایده کلی سامسونگ برای طراحی و ساخت گلکسی فولد چندان تعجب‌آور نبود زیرا این شرکت از سال‌ها قبل-حتی قبل از توسعه چنین نمایشگرهایی-به نوعی از ایده‌های خود برای چنین گجتی پرده‌برداری کرده بود. گلکسی فولد از نمایشگر انعطاف‌پذیر ۷.۳ اینچی با رزولوشن ۱۵۳۶ در ۲۱۵۲ بهره می‌برد که به دو نیم تقسیم می‌شود. سامسونگ در بخش بیرونی گلکسی فولد یک نمایشگر ۴.۶ اینچی با رزولوشن HD+ تعبیه کرده که حاشیه‌های ضخیمی در بالای و پایین آن وجود دارد.

گلکسی فولد

مزایا

زمانی که هواوی میت ایکس رونمایی شد، توجه افراد زیادی به زیباتر بودن آن نسبت به گلکسی فولد جلب شد. اگرچه گلکسی فولد هم بدقیافه محسوب نمی‌شود، اما طراحی آن بیشتر صنعتی است و گویا توجه سامسونگ بیشتر از طراحی، متمرکز بر کارکرد این گوشی بوده. البته مهم‌ترین مزیت تعبیه نمایشگر انعطاف‌پذیر در بخش داخلی بدنه، این است که بدنه پیرامونی آن در مواقع بسته بودن، از این نمایشگر محافظت می‌کند.

معایب

باید اذعان کنیم که حداقل در حالت تاشده، هواوی میت ایکس ظاهر بسیار جذاب‌تری دارد. سامسونگ برای مواقعی که گلکسی فولد بسته است، یک نمایشگر کوچک تعبیه کرده که ظاهر طراحی چندان خوشایندی ندارد و نمی‌تواند تجربه کاربری مناسبی را به ارمغان بیاورد. البته می‌توان به ضعف‌های دیگری مانند ضخامت بیشتر گلکسی فولد نسبت به هواوی میت ایکس اشاره کرد، ولی باز هم باید بگوییم که این نمایشگر کوچک مشکل مهم‌تری به حساب می‌آید و باعث می‌شود گلکسی فولد در حالت بسته قابلیت‌های چندانی نداشته باشد.

گلکسی فولد

هواوی میت ایکس

حداقل در نگاه اول، هواوی میت ایکس برنده این نبرد به نظر می‌رسد. اما همانطور که تاریخ گوشی‌های هوشمند به ما می‌گوید، زیباترین چیزها همواره بهترین نیستند. البته در این میان همواره گوشی‌های بسیار زیبا و در عین حال از دیگر لحاظ عالی هم وجود داشته‌اند و شاید میت ایکس هم یکی از همین گوشی‌ها باشد. هواوی برای گوشی تاشو خود تصمیم گرفته نمایشگر انعطاف‌پذیر را در بخش بیرونی تعبیه کند. یکی از نکات قابل توجه طراحی این گوشی، تعبیه نوعی دستگیره در لبه‌ی بدنه است که مواردی مانند دوربین‌ها، دکمه‌ها و حسگر اثر انگشت را در خود جای داده.

هواوی میت ایکس

مزایا

مهم‌ترین مزیت قرار دادن نمایشگر انعطاف‌پذیر در بخش بیرونی، راحتی استفاده از آن است. علاوه بر این، در حالت تاشده، این گوشی کاربر را به استفاده از یک نمایشگر کوچک محدود نمی‌کند و حتی در چنین حالتی، کاربر موردنظر می‌تواند از دو نمایشگر بزرگ بهره ببرد.

هواوی میت ایکس

معایب

مهم‌ترین مشکل این نوع طراحی، مربوط به دوام است. با توجه به اینکه نمایشگر انعطاف‌پذیر در بخش بیرونی قرار دارد، احتمال اینکه به آن ضربه وارد شود بسیار بیشتر است و به‌خصوص می‌توانیم به بخش میانی اشاره کنیم که مطمئناً حساسیت بیشتری در برابر چنین ضرباتی دارد. در صورت آسیب دیدن این نمایشگر، بدون شک جایگزین کردن آن آسان یا ارزان نخواهد بود. در ضمن نباید دستگیره این گوشی را فراموش کنیم که اگرچه رویکرد جالبی محسوب می‌شود، ولی نحوه تعامل کاربر با گوشی را محدود می‌کند.

نتیجه‌ی نهایی: تا اطلاع ثانوی این گوشی‌ها را جدی نگیرید

هواوی میت ایکس

زمانی که طرح‌های اولیه و پتنت‌های گوشی‌های تاشو منتشر می‌شد، ما فقط بر اساس تئوری و فرضیات اظهارنظر می‌کردیم. ولی حالا که این دو غول تکنولوژی از گوشی‌های تاشو خود پرده‌برداری کرده‌اند، با قاطعیت بیشتری می‌توانیم در مورد عملی بودن این گجت‌ها صحبت کنیم. این دو گجت تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. از یک طرف ما با گلکسی فولد روبرو هستیم که در وهله اول یک تبلت است و برای خالی نبودن عریضه به گوشی هم تبدیل می‌شود. هواوی میت ایکس هم از لحاظ دوام نگرانی‌های زیادی برای آن وجود دارد و به‌خصوص به دلیل اینکه در حالت بسته بودن هم می‌توان از دو نمایشگر استفاده کرد، احتمالاً عمر باتری آن چندان مناسب نخواهد بود.

البته باید بگوییم که این شرکت‌ها در زمینه‌ی این تکنولوژی در اول راه هستند و به همین خاطر این گجت‌ها با قیمت بسیار زیاد و به‌صورت خیلی محدود روانه‌ی بازار می‌شوند. فقط امیدواریم که با ورود شرکت‌های بیشتر به این عرصه، در آینده‌ی نزدیک شاهد تولید گوشی‌های تاشو کاربردی‌تر و بسیار ارزان‌تری باشیم.شاید همانطور که آیفون صنعت موبایل را متحول کرد، این تکنولوژی هم بتواند تغییرات زیادی را برای این صنعت به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید: ۶ چالش پیش روی گوشی‌های تاشو

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. شاهین زارعی

    فعلا که نمیشه نظر داد شما اجازه بدید بیاید تو بازار مورد برسی قرار بگیره
    عین داستان اثرانگشت p20 pro نشه کلی مانور داد اخرش فهمیدیم اثر انگشت سامسونگ فراصوت هست و زمین تا آسمون فرق داره

  2. محمد س

    شاید از نظر ظاهری هواوی بهتر باشه
    ولی samsung galexy fooldاز نظر کیفیت خیلی بالاتره.سامسونگ بیشتر تجربه داره

  3. خشایار

    من خودم طرف دار سامسونگم اما واقعا زشته سامسونگ طرح هواوی بهتره چه از نظر ظاهر چه کاربرد اون قسمت برامدشم باعث میشه نیفته گوشی

  4. محمد

    این گوشیهای تاشو با اون قیمت به درد کسایی میخوره که پول خورده‌شونو بدن بخرن.
    واسه چنین افرادی هم مهمترین نکته جذابیته که هوآوی جلوتره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه