هوش مصنوعی گوگل یاد گرفته است بهتر از انسان کوایک ۳ بازی کند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
هوش مصنوعی گوگل

هوش مصنوعی گوگل را شاید بیشتر به خاطر سر و صدایی که با شکست دادن قهرمانان بازی «گو» (Go) به پا کرد بشناسیم، ولی توسعه‌دهندگان DeepMind سراغ بازی‌های ویدیویی هم رفته‌اند. پیش از این بازی کردن استارکرفت توسط هوش مصنوعی را دیده بودیم، ولی سازندگان هوش مصنوعی شرکت DeepMind پایشان را فراتر گذاشته و سراغ یک بازی آنلاین و چند نفره رفته‌اند. این محققان به یک هوش مصنوعی یاد داده‌اند تا نسخه‌ای دست‌کاری شده از بازی Quake III Arena را مانند یک انسان بازی کند.

محققان شرکت DeepMind هوش مصنوعی خود را برای بازی کردن حالت «فتح پرچم» بازی «کوایک ۳» (Quake III) تمرین داده‌اند. هوش مصنوعی آن‌ها در حال حاضر آن‌قدر خوب بازی می‌کند که نه تنها از انسان بهتر است، بلکه می‌تواند با هوش‌های مصنوعی دیگر هم به خوبی همکاری کند.

هوش مصنوعی DeepMind

نقشه‌های به صورت اتفاقی ساخته می‌شوند تا هوش مصنوعی هر بار با چالشی جدید مواجه شود.

هوش مصنوعی ساخته شده برای یاد گرفتن بازی کوایک ۳ را FTW یا For the Win نام‌گذاری کرده‌اند. این هوش مصنوعی ۴۵۰ هزار بازی کوایک ۳ انجام داده است تا بتواند به خوبی چگونگی بازی کردن را یاد بگیرد و هم‌چنین بازی کردنش را بهبود بخشد.

در توضیح چگونگی آموزش هوش مصنوعی، وبلاگ DeepMind نوشته است: «ما هوش مصنوعی را به صورت جداگانه و به عنوان یک فرد تمرین می‌دهیم و سپس از آن می‌خواهیم در کنار افراد دیگر، که ممکن است هوش مصنوعی یا انسان باشند، بازی کند. یک بازی فتح پرچم نیازمند همکاری کامل اعضای تیم برای برنده شدن در مقابل تیم رقیب است؛ آن هم در حالی که با سبک‌های مختلفی از بازی کردن از سوی رقبا مواجه می‌شوند.»

هوش مصنوعی DeepMind

رفتارهایی که هوش مصنوعی خودش با بازی کردن آموخته است.

محققان برای آزمایش هوش مصنوعی، پس از هر مسابقه، نقشه‌ی بازی را تغییر داده‌اند تا توانایی هوش مصنوعی را در تغییر استراتژی بسنجند؛ کاری که انسان‌ها به راحتی انجام می‌دهند. در ادامه‌ی وبلاگ DeepMind نوشته شده است: «هوش مصنوعی ما باید از ابتدا یاد گرفتن، عمل کردن، همکاری کردن و رقابت در محیطی کاملا ناشناخته را بیاموزد.»

نکته‌ی جالب این جاست که هوش مصنوعی DeepMind نه تنها به نقطه‌ای رسیده است که بهتر از انسان بازی می‌کند و درصد برنده شدن او بسیار بالاتر است، بلکه میزان همکاری بالاتری هم از انسان با هم‌تیمی‌های خود دارد. هوش مصنوعی برای مثال یاد گرفته است که هم‌تیمی‌های خود را دنبال کند و هم‌چنین در پایگاه دشمن، در انتظار رقبا بنشیند.

هوش مصنوعی DeepMind

انسان‌ها در مقابل هوش مصنوعی بازی می‌کنند و ظاهرا خوشحال هم نیستند.

محققان DeepMind می‌گویند که در آینده‌ی نزدیک هوش مصنوعی خود را طوری پیشرفت خواهند داد که بتواند بازی‌های پیچیده‌تری مثل Dota 2 را هم یاد بگیرد. البته هوش مصنوعی شرکت OpenAI تا حدودی به خوبی از پس این کار برآمده است.

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar امير

    شکست هوش مصنوعی کواک در حالت سخت(nightmare ) کار خیلی سختی نیست در عوض
    بازی کردن جلوی خوبای کواک لایو کار هر کسی نیست و این خبر عجیب بود و جالب????????????????

  2. Avatar mohsen

    یه روزی که زیاد دور نیست توی دنیای واقعی هوش مصنوعی انسان هارو میکشه…

    1. Avatar یونس

      منظورتون فیزیکیه یا از لحاظ روحی و روانی؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه