هوش مصنوعی گوگل می‌تواند با دیدن عکس‌ها، مکان‌شان را تشخیص دهد

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

گوگل الگوریتمی را نوشته است که می‌تواند فقط با نگاه کردن به یک تصویر، مکانی که عکس در آن گرفته شده را تشخیص دهد. این نرم افزار که گوگل آن را PlaNet نامیده، با تماشای بیش از ۹۰ میلیون عکس گرفته شده، خودش را برای تشخیص عکس‌هایی که مکان‌شان ثبت نشده تمرین داده است.

این نرم‌افزار توانست از بین ۵۰ عکسی که در مقابل‌اش قرار داده شده بود، مکان ۲۸ عدد را تشخیص دهد و بهتر از انسان‌ها عمل کند.

سیستم کار نرم‌افزار گوگل بدین صورت است: برای مثال این نرم‌افزار قبلا تصویر برج ایفل را در عکس‌های زیادی که مردم گرفته‌اند دیده است. این نرم‌افزار یاد گرفته تا برج ایفل را بشناسد. در نتیجه اگر در عکسی برج ایفل پیدا باشد، نرم‌افزار PlaNet می‌فهمد که تصویر را در پاریس و زیر برج ایفل گرفته‌اند.

شاید در ابتدا فکر کنید که فهمیدن اینکه اگر عکسی زیر برج ایفل گرفته شده، مربوط به پاریس است کار سختی نباشد، اما نرم‌افزار گوگل توانایی یاد گرفتن دارد؛ یعنی این هوش مصنوعی فقط هم به بنایی به معروفی برج ایفل بسنده نمی‌کند. هوش مصنوعی که گوگل ساخته می‌تواند خانه‌ها یا جاده‌ها را هم تشخیص دهد و مکان‌شان را یاد بگیرد.

PlaNEt.0

تیم سازنده‌ی PlaNet، بیش از ۲٫۳ میلیون عکسی که مکان‌شان در آن‌ها ثبت شده و در وب‌سایت Flickr پست شده بود را گرفته و به خورد الگوریتم‌شان داده‌اند. این نرم‌افزار سپس توانسته تا با بررسی آن‌ها، با دقت ۳٫۶ درصد، حتی خیابان‌ها را هم تشخیص دهد. این دقت در تشخیص شهرها به ۱۰٫۱ درصد و در تشخیص کشورها به ۲۸٫۴ درصد افزایش می‌یابد.

سازندگان PlaNet سپس نرم‌افزارشان را در مقابل ده نفر که حسابی سفر کرده و دنیا را می‌شناختند قرار دادند. این نرم‌افزار توانست از بین ۵۰ عکسی که در مقابل‌اش قرار داده شده بود، مکان ۲۸ عدد را تشخیص دهد و بهتر از انسان‌ها عمل کند.

گوگل هنوز از برنامه‌های خود برای چگونه بکارگیری نرم‌افزار PlaNet حرفی نزده است.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar میلاد

    لطفا اصلاح کنید. ۹۰ میلیون نه ۹ میلیون عکس

    1. فرهنگ حشمتی فرهنگ حشمتی

      سلام. ممنون از توجه‌تون.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه