ویکیپدیا چینی هم در راه است

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

چین در حال حاضر روی یک دایره‌المعارف ملی آنلاین کار می‌کند؛ بدین معنی که به زودی شاهد دایره‌المعارفی شبیه سایت ویکیپدیا هستیم که به زبان چینی در دسترس کاربران این کشور قرار می‌گیرد. در گزارش‌ها آمده که نسخه سوم این دایره‌المعارف چینی، ۳۰۰.۰۰۰ مقاله دارد که هر کدام حدودا ۱۰۰۰ کلمه را شامل می‌شوند. این دایره‌المعارف که تا سال دیگر تکمیل می‌شود، در حد و اندازه‌ ویکیپدیا خواهد بود؛ ویکی‌پدیایی از جنس نسخه چینی!

ماه گذشته، Yang Muzhi، سردبیر این وب‌سایت گفت که این دایره‌المعارف چینی یک کتاب نیست، بلکه یک دیوار بزرگ فرهنگی است. با این‌که وب‌سایت‌های زیادی در چین سانسور می‌شوند، سایت ویکی‌پدیا هنوز در این کشور قابل دسترس است. به نظر می‌رسد که دایره‌المعارف نوظهور چینی بخواهد به نحوی جای ویکی‌پدیا را بگیرد.

یانگ هم‌چنین در یک سخنرانی گفت که هدف ما از تولید چنین محتوایی، هدایت و راهنمایی مردم و جامعه است. بیش از ۲۰.۰۰۰ نویسنده از دانشگاه و موسسات تحقیقاتی روی گردآوری اطلاعات این دایره‌المعارف کار می‌کنند؛ دایره‌المعارفی که سازندگان آن، به عنوان یک کتاب دیجیتالی همه‌جانبه می‌شناسند.

یانگ هم‌چنین اضافه کرده که هدف نهایی ما، رسیدن به دایره‌المعارف ویکی‌پدیا نیست، بلکه سبقت گرفتن از آن است. جالب است بدانید که هفته‌ پیش در ترکیه، دسترسی به ویکی‌پدیا قطع شد. دلیل آن هم، عدم همکاری ویکی‌پدیا با دولت در خصوص پاک کردن بخشی از محتوای نویسندگان بود که به حمایت ترور متهم شده بودند. حتی در سال ۲۰۱۴، روسیه اعلام کرد برنامه‌ای در پیش دارد تا با ساخت جایگزین ویکی‌پدیا، اطلاعات بیشتر و قابل اطمینانی را در اختیار کاربران این کشور قرار دهد.

منبع: Theverge
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه