گوگل می‌خواهد واقعیت افزوده را به کتاب‌های چاپی بیاورد

۱۶ اسفند ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

گوگل می‌‌خواهد تجربه‌ی تازه‌ای از قصه‌گویی و کتاب‌‌خوانی را فراهم کند که با واقعیت افزوده (Augmented Reality) همراه است.

مدتی پیش، در سال ۲۰۱۱ امکان واقعیت افزوده برای نینتندو ۳DS فراهم شده بود که برای بازی‌های کارتی بود. با وجود این قابلیت افزوده کاربر می‌توانست تصویرهای مجازی را ببیند که از دل کارت‌های بازی بیرون می‌‌آیند.

حالا گوگل چند پتنت را در دفتر رسمی ثبت آمریکا و اداره‌ی مارک‌های تجاری این کشور به ثبت رسانده که درباره‌ی طرح کلی یک دستگاه قصه‌گو با قابلیت واقعیت افزوده است.

ایده‌ی این طرح بر اساس کتاب‌هایی موسوم به پاپ‌آپ (Popup Book) است که محبوبیت زیادی دارند. کتاب‌های پاپ‌آپ گونه‌ای از کتاب‌ها هستند که طراحی صفحات آن‌ها مثل کتاب‌های معمولی نیست. داخل صفحه‌های مختلف این کتاب بر اساس محتوای داستان، تصویرهایی تعبیه شده که حین ورق‌زدن توسط کاربر، به حالت برجسته و ایستاده قرار می‌گیرند.

اولین پتنتی که گوگل در این خصوص ثبت کرد، درباره‌ی یک کتاب تعاملی (Interactive Book) است. در طرح این پتنت چنین عنوان شده که این دستگاه از حسگرهای حساس به فشار و حرکت بهره می‌برد. این حسگرها داخل صفحات فیزیکی کتاب تعبیه می‌شوند. مورد ثبت شده‌ی بعدی در مورد لنز کوچکی است که تصویرهایی را روی صفحه‌های کتاب می‌اندازد. این تصویرهای و نحوه‌ی انعکاس‌شان روی صفحه بر اساس دستوری که کاربر با فشار دادن وارد می‌کند یا کاری که روی صفحه‌های کتاب انجام می‌دهد، انتخاب می‌شود. ضمنا این دستگاه به اسپیکر هم مجهز است تا تجربه‌ی کامل‌تر و لذت‌بخش‌تری را در اختیار کاربر قرار بدهد.

google-AR-VR-Augmented-Reality-Interactive-Book

پتنت دیگری که ثبت شده، در مورد یک تبلت است. این تبلت به کتاب افزوده می‌شود و مثل یک صفحه‌ی عمودی روی برگ‌های خوابیده‌ی کتاب قرار می‌گیرد. این امکان افزوده، محتواهای بیش‌تری از موضوع کتاب را به تصویر می‌کشد.

google-AR-VR-Augmented-Reality-Interactive-Book-_-2

البته باید در خاطر داشته باشیم که ثبت هر پتنتی لزوما به این معنی نیست که آن محصول قطعا به مرحله‌ی تولید می‌رسد. در هر حال تجربه‌ی واقعیت مجازی / واقعیت افزوده برای کتاب‌های کودکان ایده‌ی بسیار خوبی است که می‌تواند حسابی جذاب و هیجان‌انگیز باشد.

منبع: GSM Arena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. وحید

    fig.1 اون طور که به نظر میاد دور از ذهن نیست
    یک صفحه ی است که نور ازش راحت رد میشه بعد app کتاب رو تبلت نصب می کنی وتبلت رو پشت هر برگ قرار میدی همین.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه