آیا پلی‌استیشن ۵ در ۲۰۲۰ عرضه می‌شود؟

۳۰ خرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
زمان عرضه پلی استیشن 5

به لطف اطلاعات جدیدی که از آخرین آمار و ارقام تجاری شرکت سونی منتشر شده است، توانسته‌ایم کم و بیش اطلاعاتی از برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن و کنسول بعدی این شرکت کسب کنیم؛ اطلاعاتی که ظاهرا از عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ (PS5) در بازه‌ی زمانی بین سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ می‌گوید.

«کنیچرو یوشیدا» (Kenichiro Yoshida)، معاون مالی سونی،‌ در عین اینکه از درآمد بسیار بالای این بخش پلی‌استیشن در سونی خبر داده، این موضوع را پیش‌بینی کرده است که در آینده‌ی نزدیک شاهد افت درآمدزایی تجارت پلی‌استیشن باشند. درآمد اصلی سونی از سرویس‌های آنلاین پلی‌استیشن و در اصل همان شبکه‌ی پلی‌استیشن (PSN) است، ولی سونی در حال حاضر از فروش کنسول پلی‌استیشن ۴ هم درآمد دارد. یوشیدا معتقد است که درآمد حاصل از شبکه‌ی پلی‌استیشن و سرویس‌های آنلاین حفظ خواهد شد، ولی به دلیل افت فروش سخت‌افزار یا همان کنسول پلی‌استیشن ۴، درآمد کل پلی‌استیشن در طول چند سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون مالی سونی پیش‌بینی زیر را از وضعیت درآمد پلی‌استیشن به سهامداران این شرکت ژاپنی ارایه داده است.

پیش‌بینی سونی از درآمد پلی‌استیشن

همانطور که در نمودار بالا می‌بینید، سونی دو پیش‌بینی برای مارس ۲۰۲۱ دارد. مارس ۲۰۲۱ ظاهرا زمانی است که سونی پلی‌استیشن بعدی یا همان PS5 را وارد بازار کرده است. یعنی با توجه زمان بندی سونی از برنامه‌های آینده‌ی خود، باید قبل از مارس ۲۰۲۱ منتظر عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ باشیم.

سونی در آمار و ارقام خود مشخصا در هیچ جا به لغت «پلی‌استیشن ۵» اشاره نکرده، ولی گفته که دو پیش‌بینی آن‌ها از افت درآمد پلی‌استیشن در سال ۲۰۲۱ به خاطر فروش سخت‌افزار با ضرر است. سونی می‌گوید که پلی‌استیشن ۵ را باید با ضرر بفروشند. پیش‌بینی اول که ۱۱ درصد افت فروش را نشان می‌دهد، در صورتی خواهد بود که فروش کنسول پلی‌استیشن ۵ پایین باشد. اگر فروش پلی‌استیشن ۵ بالاتر باشد، افت درآمد بیشتری را به اندازه‌ی ۳۲ درصد تجربه خواهند کرد.

مدیرعامل پلی‌استیشن به این موضوع اشاره کرده که عمر کنسول پلی‌استیشن ۴ رو به پایان است.

در کنار اعلام این اطلاعات، «جان کودرا» (John Kodera)، مدیرعامل پلی‌استیشن، هم‌چنین در صحبت‌هایی که به مناسبت مراسم اعلام آمار و ارقام تجاری سونی داشته، به این موضوع اشاره کرده که عمر کنسول پلی‌استیشن ۴ رو به پایان است. کودرا گفته است که پلی‌استیشن در طول چند سال آینده روی سرویس‌های آنلاین و تولید محتوا تمرکز خواهد کرد. با این حال، برنامه‌ی پشتیبانی از کنسول پلی‌استیشن ۴ تا همان مارس ۲۰۲۱ وجود دارد.

برنامه‌های سونی، این موضوع را گوشزد می‌کند که به احتمال زیاد پشتیبانی و ساخت بازی برای کنسول پلی‌استیشن ۴ فعلا ادامه خواهد داشت. می‌توانیم از همین حالا مطمئن باشیم که استودیوهای تحت نظر سونی و حتی شرکت‌های بازی‌سازی دیگر، ساخت بازی برای کنسول‌های نسل بعدی را شروع کرده‌اند، ولی این حرکت دلیلی بر توقف پشتیبان از کنسول‌های فعلی فروخته شده نخواهد بود.

کنیچیرو یوشیدا

بد نیست این موضوع را در نظر داشته باشیم که سونی حتی پس از عرضه‌ی کنسول‌های جدید خود، برای کنسول قبلی بازی ساخته است. پلی‌استیشن ۳ برای عرضه در سال ۲۰۰۵ برنامه ریزی شده بود که به دلیل مشکلات، عرضه‌ی آن به سال ۲۰۰۶ موکول شد، ولی از طرف دیگر سونی قسمت دوم «خدای جنگ» را در سال ۲۰۰۷ برای کنسول قبلی خود یعنی پلی‌استیشن ۲ عرضه کرد. حتی زمانی که از عرضه‌ی پلی‌استیشن ۴ گذشته بود، شاهد عرضه‌ی گرن توریسمو ۶ روی پلی‌استیشن ۳ بودیم.

پیش‌بینی‌های سونی از افت فروش کلی خود یا برنامه‌های این شرکت برای عرضه‌ کنسول پلی‌استیشن۵ با ضرر زیاد، چندان هم به مذاق سهام‌داران خوش نیامد، ولی کنیچیرو یوشیدا در صحبت‌های خود اعلام کرد که هنوز هم هدف اصلی آن‌ها، در تولید محتوا و رابطه برقرار کردن با مخاطب است؛ طوری که سونی نمی‌خواهد در راستای حفظ درآمدزایی در طول سه سال آینده، اهداف خود را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی قدرت، قیمت و تاریخ عرضه پلی‌استیشن ۵

نهایتا، با در نظر گرفتن جمله‌ی کودرا «که مارس ۲۰۲۱ زمانی خواهد بود که پلی‌استیشن باید کمی بنشیند تا بتواند در آینده رشد کند»، می‌توانیم این نتیجه گیری را داشته باشیم که احتمالا سال ۲۰۲۰ برنامه‌ی فعلی سونی برای عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ است. چنین پیش‌بینی، با روند فعلی پیشرفت تکنولوژی و برنامه‌های AMD و سونی برای ساخت پردازنده‌ی پلی‌استیشن ۵ هم همخوانی دارد.

با تمام این اوصاف، پیش‌بینی این موضوع که دقیقا چه زمانی قرار است شاهد رونمایی و عرضه‌ی کنسول بعدی سونی باشیم، کار ساده‌ای نیست.

منابع: بلومبرگ، سونی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar وحید

    من الان تصمیم دارم پلی استیشن بخرم صبر کنم ۵ بیاد یا ۴ رو بخرم؟؟ راهنمایی کنید لطفا

    1. Avatar امیر

      سلام نظرم صبر کن

  2. Avatar حسین

    پس تو اون تاریخ هم میتونیم شاهد عرضه GTA جدید باشیم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه