پژوهشگران: بات‌های شبکه‌های اجتماعی برای سلامتی مضر هستند

۲ دی ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
توییتر

حساب‌های کاربری تقلبی و دروغین در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند اطلاعات اشتباه غلط منتشر کنند، چهره‌ی افراد را خراب کنند یا باعث به وجود آمدن اتفاقات بزرگی شوند. با این حال، ظاهرا تاثیرات اکانت‌های تقلبی، فقط هم اجتماعی نیست. محققان می‌گویند که اکانت‌های تقلبی روی سلامت افراد هم تاثیر می‌گذارند.

بات‌ها با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند بحث‌ها را تشخیص دهند. آن‌ها سپس وارد بحث‌ها می‌شوند و ایدئولوژی‌ها یا محصولات مختلفی را تبلیغ می‌کنند.

بات‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند بحث‌ها را تشخیص دهند. آن‌ها سپس وارد بحث‌ها می‌شوند و ایدئولوژی‌ها یا محصولات مختلفی را تبلیغ می‌کنند. محققان دانشگاه پزشکی USC روی یکی از این بات‌ها تحقیق کرده‌اند؛ باتی که سیگارهای الکترونیک را به افراد سیگاری تبلیغ می‌کرد و از فایده‌های آن‌ها می‌گفت.

«جان پارتیک آلم»، پژوهشگر ارشد این مطالعات، نحوه‌ی کار این بات‌ها در شبکه‌های اجتماعی را به قضایای «جنی مک‌کارتی» و جنبشی که او برای جلوگیری از واکسن زدن کودکان راه انداخت، تشبیه می‌کند؛ جنبشی که می‌گفت واکسن زدن باعث وجود اوتیسم در کودکان می‌شود و هیچ اساس علمی ندارد.

آلم گفته است: «هنوز هم افرادی هستند که می‌گویند فرزند آن‌ها به خاطر واکسن اوتیسم دارد. بات‌ها شاید قدرت ستاره‌ای مثل جنی مک‌کارتی را نداشته باشند، ولی آن‌ها بسیار زیاد هستند. ن‌ها طوری طراحی شده‌اند که در تمام ساعات روز و در تمام هفته یک موضوع را تبلیغ کنند.»

آلم ادامه می‌هد: «بات‌ها می‌توانند موضوعاتی را در حوزه‌ی پزشکی منتقل کنند که از نظر علمی ثابت نشده‌اند. مطالعات نشان داده‌اند که مواد شیمیایی داخل سیگارهای الکترونیک، بسیار مضر هستند.»

محققان در بررسی‌ها خود، توییتر و توییت‌هایی که درباره‌ی سیگارهای الکترونیکی بوده را بررسی کرده‌اند. بات‌ها بیشتر از هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند که در آن از ترک سیگار به خاطر استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌گویند، از طرف دیگر، افراد واقعی بیشتر از خود سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند.

پژوهشگران می‌گویند که سازمان‌های رسمی باید برای جلوگیری از اثرات این بات‌ها، به آموزش بیشتر بپردازند و سطح آگاهی افراد را بالا ببرند.

منبع: Science News Line

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه