مقبره مرگ (پیش‌نمایش بازی Shadow of the Tomb Raider)

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

سال ۲۰۱۳ یک سال بسیار مهم برای مجموعه بازی‌های «توم ریدر» (Tomb Raider) به حساب می‌آید؛ سالی که این بازی تغییراتی بزرگی به خود دید و شخصیت اصلی این مجموعه یعنی «لارا کرافت» بعد از سه سال با ظاهری جدید در مقابل گیمرها قرار گرفت. اگرچه شاید بیشتر بازی‌کنندگان از تغییرات اساسی در یک مجموعه قدیمی چندان خوششان نیاید، اما در این مورد و درباره این بازی این تغییرات به دل اکثر هوادارها نشست و همین موضوع سبب شد تا «اسکوئر انیکس» (تهیه کننده‌ی بازی) به ساخت قسمت‌های بعدی چراغ سبز نشان دهد؛ طوری که یکی از دلایل ادامه‌ی ساخت این سری در ظاهر جدید، موفقیت بازی ۲۰۱۳ و ادامه آن یعنی Rise of the Tomb Raider بوده.

حالا اما نوبت به «سایه‌ی توم ریدر» (Shadow of the Tomb Raider) رسیده است، اثری که سومین و آخرین قسمت این بازنگری به حساب می‌آید و قرار است داستان لارای جدید را به یک سرانجام مشخص برساند. البته این موضوع لزوما به معنی این نیست که کار این مجموعه به پایان رسیده و دیگر شاهد بازی جدیدی نخواهیم بود، بلکه همواره احتمال شروع یک دوره جدید در این سری وجود دارد. اما سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که بازی Shadow of the Tomb Raider نسبت به قسمت‌های قبلی چه تفاوت‌هایی دارد و شخصیت‌ اصلی در پس‌زمینه داستان چه هدفی را دنبال می‌کند؟

سرزمین ناشناخته

قسمت اول این بازنگری‌ها تغییرات زیادی در هسته این مجموعه به وجود آورد که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به شخصیت لارا کرافت می‌شد. اگر این بازی (Tomb Raider 2013) را تجربه کرده باشید حتما می‌دانید که لارا کرافت این شماره یک شخصیت ناپخته و جوان بود. اما در دنباله داستان و در بازی Rise of the Tomb Raider این کاراکتر دوباره تغییراتی به خود دید. خوشبختانه یکی از ویژگی‌های مهم Shadow of the Tomb Raider مربوط به جهش رفتاری لارا کرفت می‌شود. در این قسمت قهرمان داستان ما به یک انسان بالغ و پخته تبدیل شده و شاهد یک تکامل عظیم در شخصیت‌پردازی این کاراکتر خواهیم بود. به گفته سازندگان بازی، حالا لاراکرافت از طعمه شکار به شکارچی تبدیل شده و در همه زمینه‌ها پیشرفت محسوسی داشته است.

Shadow of the Tomb Raider سخت‌ترین و چالش‌برانگیز بازی این سه‌گانه خواهد بود.

وقایع داستانی Shadow of the Tomb Raider تا حد بسیار زیادی مشابه دو قسمت قبلی است؛ این‌بار لارا برای به‌دست آوردن یک شئی ارزشمند از تمدن مایاها به آمریکای جنوبی سفر می‌کند و مثل همیشه با گروه «ترینیتی» (Trinity) روبرو می‌شود. لارا که به دنبال یک شی باستانی قدیمی است، به اشتباه موجب شروع آخرالزمان مایاها می‌شود. در این میان او باید نه تنها در مقابل ترینیتی بایستد، بلکه دنیا را از یک فاجعه عظیم هم نجات دهد. خلاصه داستان خبر از یک ماجرای کلیشه‌ای می‌دهد که مثل همیشه طرف مثبت قضیه با پیروزی از میدان خارج می‌شود؛ قصه‌ای که بارها شبیه آن را حتی در همین سری هم دیده‌ایم. با این حال می‌توان امیدوار بود که حداقل در بخش روایت شاهد خلاقیت بیشتری باشیم.

بازی Shadow of the Tomb Raider

وقایع بازی از شهر مکزیک و فستیوال مرگ آغاز می‌شود؛ ظاهرا بازی از نظر سینمایی آنچارتدی‌تر شده.

یکی از تغییراتی که در دنیای بازی و نحوه‌ی روایت داستان آن اعمال شده، روی فضاسازی و اتمسفر حاکم بر محیط است. همانطور که شخصیت لارا کرافت بسیار جدی و مصمم شده، اتمسفر این شماره هم فضای تاریک‌تر و جدی‌تری نسبت به قسمت‌های قبلی به خود گرفته است.

به سختی گذشته

روند بازی Shadow of the Tomb Raider شباهت‌های بسیار زیادی به قسمت‌های قبلی دارد. طوری که اگر تریلرهای آن را مشاهده کنید به خوبی متوجه می‌شوید که هسته روند بازی دست نخورده باقی مانده و تنها اضافه شدن چند امکانات جدید باعث پیشرفت جزئی این بخش شده است. با این حال طبق صحبت‌های کارگردان بازی، Shadow of the Tomb Raider سخت‌ترین قسمت این سه‌گانه خواهد بود و بازی‌کنندگان با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو خواهند شد. به عنوان مثال، این‌بار پازل‌ها و معماها پیچیده‌تر و فاصله بین چک‌پوینت‌ها بیشتر از گذشته شده است. یکی دیگر از تغییرات مثبت این بخش مربوط به درجه‌سختی می‌شود. برای هر سه قسمت پازل‌ها، مبارزات و گشت و گذار در محیط قادر هستید تا یک درجه‌سختی جداگانه انتخاب کنید و از این نظر، دست بازیکنان کاملا باز خواهد بود. نحوه کارکرد این سیستم خلاقانه چندان پیچیده هم نیست؛ فرض بگیرید یک شخصی درجه‌سختی بالایی را برای قسمت گشت و گذار در محیط انتخاب کرده است. با این‌کار بازی تعداد نشانک‌های‌ (Marker) موجود در محیط را کاهش می‌دهد و همین باعث می‌شود تا بخش سکوبازی (پلتفرمینگ) دشوارتر شود.

بازی Shadow of the Tomb Raider

برخلاف دو بازی گذشته، لارا می‌تواند برای مدتی طولانی زیر آب شنا کند و این موضوع، روی طراحی مراحل تاثیر گذاشته.

یکی دیگر از قسمت‌هایی که تغییرات بسیار محدودی داشته، مربوط به مبارزات می‌شود. در این قسمت هم سلاح اصلی لارا کرافت یک تیر و کمان است و همواره در کنار آن قادر هستید تا از سلاح‌های گرم هم استفاده کنید. اگرچه بازی در این مورد دست شما را کاملا باز می‌گذارد، اما این‌بار توجه بسیار ویژه‌ای به بخش مخفی‌کاری شده و سازندگان آن را گسترده‌تر کرده‌اند. اگر تریلرهای روند بازی را مشاهده کرده باشید، حتما متوجه مکانیک‌های جدید مخفی‌کاری شده‌اید؛ در Shadow of the Tomb Raider لارا کرافت می‌تواند در دیوارها یا هر مکانی دیگری که با پوشش گیاهی پرشده، پنهان شود یا اینکه قادر است با استفاده از گِل صورت و بدن خود را بپوشاند و از دید دشمنان مخفی بماند. این‌ها تنها دو نمونه از مکانیک‌های تازه این بخش هستند و تنها وجود یک هوش‌مصنوعی خوب و کارشده لازم است تا تجربه لذت‌بخش این قسمت کامل شود.

تنها به اتمام رساندن بخش داستانی ۱۳ تا ۱۵ ساعت به طول می‌انجامد.

یکی از مناطقی که توجه ویژه‌ای به آن شده است، شهر «پایتیتی» (Paititi) است؛ این شهر که در جنگل‌های آمازون واقع در پرو قرار دارد، مقر اصلی فرماندهی شما به حساب می‌آید و می‌توان آن را هاب (Hub) اصلی بازی در نظر گرفت. در این شهر بازی‌کنندگان می‌توانند تجهیزات موردنیاز خود را بخرند، از افراد ماموریت‌های فرعی را دریافت کنند یا آیتم‌های موردنیاز خود را بسازند. طبق گفته نویسنده داستان، در بازی حالتی وجود دارد که بازیکنان می‌توانند با فعال کردن آن زبان مردم این شهر را از انگلیسی (و سایر زبان‌های موجود) به زبان بومی مایان تغییر دهند.

پایان کار

غیرممکن است نامی از سری توم ریدر به میان آورده شود و حرفی از مقبره‌ها زده نشود. در Shadow of the Tomb Raider خوشبختانه شاهد حضور جدی‌تر مقبره‌ها خواهیم و قرار است طعم یک ماجراجویی واقعی را بچشیم. طبق قولی که سازندگان به طرفداران داده‌اند، تعداد مقبره‌ها و پازل‌ها بیشتر از قبل شده است. همچنین این‌بار فضای مقبره‌ها خطرناک‌تر شده و تله‌های مرگ‌بار و پازل‌های پیچیده در جای‌جای آن‌ها خودنمایی می‌کند.

بازی Shadow of the Tomb Raider

منطقه‌ی پایتیتی بزرگترین هاب مرکزی در بین سه گانه‌ی اخیر توم ریدر خواهد بود.

اما آخرین و شاید جذاب‌ترین مکانیک جدیدی که به بازی اضافه شده، طناب و قلاب است. اگر از هواداران قدیمی این سری باشید، حتما با طناب‌ها و نحوه‌کار آن‌ها آشنایی دارید. به غیر از بالا رفتن از سطوح مختلف و راه رفتن روی دیوار، می‌توانید از این طناب در مبارزات و مخصوصا بخش مخفی‌کاری هم بهره ببرید. شاید بهترین مثالی که می‌شود در اینجا استفاده کرد، مربوط به طناب بازی «آنچارتد ۴» (Uncharted 4) باشد.

لارا کرافت بالغ‌تر و پخته‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

با استناد صحبت‌های افرادی که موفق به تجربه کوتاه بازی شده‌اند می‌توان متوجه شد که Shadow of the Tomb Raider نه تنها نسبت به قسمت‌های قبلی چیزی کم ندارد، بلکه کلی مکانیک و امکانات جدید به بخش‌های مختلف آن افزوده شده است. به عنوان طرفدار این سری از همان روز اول معرفی بازی متوجه شدم که نباید انتظار یک معجزه را از این قسمت داشت، با این حال دغدغه اصلی هواداران این است که سازندگان چگونه می‌خواهند داستان لارا کرافت محبوب را به پایان برسانند و آیا Shadow of the Tomb Raider می‌تواند در نقش یک پایان‌بندی قابل برای این سه‌گانه ظاهر شود؟ این‌بار برای یافتن پاسخ این سوالات باید تا روز ۲۳ شهریور و تجربه بازی منتظر بمانیم.

تریلر سینمایی بازی:

روند مبارزات بازی:

هاب اصلی بازی:

نام بازی: Shadow of the Tomb Raider
تهیه کننده: Square Enix
سازنده: Eidos Montreal
سبک: اکشن ماجرایی
پلتفرم: PS4، Xbox One، PC
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۷

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. shahabmp

    به نسبت تریلری که تو e3 نشون دادن بافت ها بهتر و با کیفیت تر شدن، از اونجایی که اکثر شرکت ها تریلرایی که در حین ساخت نشون میدن از نظر گرافیکی حسابی خفنن و حتی بعضی وقتا از بازی نهایی هم با کیفیت ترن حسابی ترسونده بودنم که نکنه جدی جدی قراره اونقدر از نظر گرافیکی پسرفت کنه این قسمت به نسبت قبلی که الان خیالم راحت شد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه