نگاهی به پیچیده‌ترین آزمایشگاه ساخت بشر

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

پس از دو سال تلاش مهندسان و دانشمندان برای بهبود و ارتقاء پیچیده‌ترین ماشین آزمایشگاهی ساخت بشر، اکنون آزمایشگاه LHC در آستانه‌ی شروع به کار، با بیشینه‌ی ظرفیت خود است. «برخورددهنده‌ی عظیم هادرونی»، پرتوهایی از ذرات زیراتمی که با سرعت ۹۹٫۹۹۹۹۹۹ درصد سرعت نور حرکت می‌کنند را به یکدیگر برخورد می‌دهد. نتیجه‌ی این برخوردها، امکان کشف ذرات زیر اتمی جدیدی است که تا به حال بسیاری از آن‌ها را فقط در نظریه‌ها متصور بودیم. داده‌هایی که در طی یک سال از این برخوردها بدست می‌آید، می‌توانند حجمی به اندازه‌ی ۱۰۰ هزار DVD را پر کنند. این داده‌ها به کار پروژه‌های علمی بی‌شماری می‌آیند که بیش از ۱۰ هزار پژوهشگر، مهندس و دانشجو درگیر آن هستند. این پروژه‌ها، در رابطه با آزمایش نظریه‌های بنیادین فیزیک هستند که فهم ما از عالم را بوجود می‌آورند. در ادامه، می‌توانید اینفوگرافیکی درباره‌ی آزمایشگاه LHC را ببینید.

LHC-project2

منبع: Business Insider

دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar مریم

    مطالب جالبی بود-منم پایان نامه ام در مورد انرژی تاریک بود اگه این پروژه نتیجه بخش باشه بسیاری از معماها در رابطه با کیهان روشن میشه -امیدوارم سن من کفاف بده تا نتیجه شو ببینم.

  2. Avatar فرزاد شریف زاده

    تشکر فراوان از آقای مومن زاده که به حق روی مطالب بسیار خاص و متفاوتی که زیاد در اخبار علمی ایران مشاهده نمیشه دست میزارن و اکر مقالاتشون قابل تامل و بسیار جالب است. سالهاست که به طور روزانه رخدادهای مرتبط با LHC رو از سایتهای مرتبطش دنبال می کنم و هر بار از اینکه در قسمتهایی از دنیا، افرادی وجود دارند که میلیونها ساعت وقت و میلیاردها دلار هزینه می کنند تا فقط یک نظریه رو اثبات کنند یا به کشف ناشناخته ها دست بزنند شگفت زده میشم و به یاد میارم که اگر این افراد نبودند هیچ رویایی امروز حقیقی نبود !
    در مورد دوستانی که در مورد تایرات مخرب LHC یا ریسک اون نگران هستن شاید این مطلب کمک کنه که در حقیقت توان بسیار عجیب و بالایی که این آزمایشگاه عجیب تولید میکنه در سطح مگا الکترون و در مقیاس اتمی هست. توانی که در نهایت این دستگاه ایجاد میکنه مقداری بیش از انرژی هست که بالهای یک مگس برای نگاه داشتنش در هوا ایجاد میکنند. این انرژی در ابعاد ریز اتمی بسیار زیاد و خارق العادست و امکان کشف پدیده ها و چیزهای جدیدی رو به بشر میده. اما حتی درصدی از ریسک و خطر رو در بر نخواهد داشت.
    امیدوارم باز هم از این دست مقالات بیشتر ببینیم تا افراد علاقمند در اینسوی دنیا هم با موارد چنینی که کمتر بهش پرداخته شده بیشتر آشنا بشن. نکته جالب اینکه خود ساخت این آزمایشگاه و عظمت دستگاه های اون که در ۱۰۰ متری زیر زمین قرار داده شده اند، نشانه ای از توان بشر امروزی است که باید در مقابلش به احترام به پا خواست.

  3. Avatar ترانه

    خیلی جالب بود اما مطلبشم عین تیتر مطلب پیچیده بود.

  4. Avatar علی

    اطلاعات جالبی بود
    بهتر بود در کنار آمارهای ساده شده ( ۱۰۰ هزار DVD ) ، آمارهای دقیق نیز بیان میشد
    باید دید آیا این پروژه عظیم در نهایت خروجی پیش بینی شده رو خواهد داشت
    البته هیگز بوزون تا حدی ریسک پذیری پروژه رو کاهش داده ولی بازهم خیلی ریسک بالایی داره
    ضمن اینکه معلوم نیست در اون سرعت و اون شرایط دمایی و …ء چه اتفاقی خواهد افتاد
    ببینیم آیا موفق به نابود کردن بشریت خواهند شد 🙂
    منتظر تکمیل شدن آزمایشگاه LHC هستیم 😉

  5. Avatar حامد

    در عین سادگی ،مفید و کاربردی بود
    از زحمات شما تشکر میکنم

  6. Avatar ابراهیم

    باسلام
    پروژه جالبی را مطرح کردید . آیا این پروژه نظریه سفر به زمان را هم برسی میکند
    متشکرم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه