چرا هیچ‌کس سوپر ماریو ران بازی نمی‌کند؟

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اینکه شرکت نینتندو و بازی‌های‌اش وضعیت خوبی ندارند، از کسی پنهان نیست. البته در مقایسه با نسل‌های قبل بازی می‌گوییم، وگرنه نینتندو هنوز تا بخواهد به ضرردهی برسد، فاصله‌ی بسیاری دارد. کنسول خانگی نینتندو نمی‌فروشد و این شرکت، حتی بازی‌های زیادی هم در دست ساخت ندارد. به جرات می‌توانیم بگوییم که نینتندو در مقایسه با سونی و مایکروسافت، صدها قدم عقب مانده است. این شرکت ژاپنی، برای اینکه بتواند این افت درآمد خودش را جبران کند، در حرکت جدید خودش به عرضه‌ی بازی‌های موبایل روی آورده است. سوپر ماریو ران (Super Mario Run) حدودا ده روز پیش به عنوان اولین بازی موبایل نینتندو عرضه شد، با این حال، این بازی هم برای نینتندو نتایج خوبی را در پی نداشته است.

نینتندو همانطور که برای کنسول‌های‌اش بازی می‌سازد، سوپر ماریو ران را ساخته است،

طبق خبری که خود نینتندو رسما اعلام کرده، سوپر ماریو ران که فعلا به صورت انحصاری روی دستگاه‌های اپل عرضه شده، ۵۰ میلیون بار دانلود شده است. با این حال، این دانلودها برای نینتندو سودآور نبوده‌اند، چون گزارش‌ها حاکی از آن هستند که کمتر از ده درصد افرادی که سوپر ماریو ران را دانلود کرده‌، برای آزاد شدن تمام مراحل بازی، پول پرداخت کرده‌اند.

سوپر ماریو ران اصلا بازی بدی نیست. نینتندو با این بازی، بیشتر مکانیک‌ها و سیستم‌های یک سوپر ماریو دو بعدی را به موبایل آورده است. بازی‌های ماریو، میلیون‌ها نسخه می‌فروشند و استقبال زیادی از آن‌ها می‌شود، پس چرا سوپر ماریو ران را افراد زیادی تحویل نگرفته‌اند؟

Mario-Run-2

قبل از هر چیز به ساختار اصلی بازی نگاهی می‌اندازیم. نینتندو سعی کرده است تا با سوپر ماریو ران، دقیقا همان تجربه‌ای که از سوپر ماریو انتظار داریم را روی موبایل بیاورد. این شاید اولین اشتباه نینتندو بوده است. شاید بد نبوده تا این شرکت، نگاهی به بزرگ‌ترین بازی‌های موبایل بیاندازد. امکان ساخت بازی‌هایی مثل «پوکمون گو»، فقط روی موبایل وجود دارد، اما وقتی سوپر ماریو ران بازی می‌کنید و طراحی خوب مراحل آن را می‌بینید، در اولین سوال از خود می‌پرسید که چرا نینتندو بازی به این خوبی را به کنسول‌های خودش نیاورده است.

نینتندو مخاطب‌های بسیار زیادی دارد؛ مخاطبانی که برای عرضه‌ی زلدای جدید سر و دست می‌شکنند. این مخاطب بزرگ، از نینتندو بازی موبایل نمی‌خواهد. نینتندو حتی اگر هم می‌خواهد از موبایل پول در بیاورد، باید به تجربه‌هایی نگاه کند که فقط به درد موبایل می‌خورند و چیز جدیدی ارایه می‌کنند.

اشتباه دیگر نینتندو، در نحوه‌ی قیمت‌گذاری بازی‌اش بوده است. این شرکت، در حرکتی که البته از نظر اخلاقی بسیار درست است، امکان خریدن مراحل بازی را به صورت جداگانه فراهم نکرده است. در سوپر ماریو ران فقط این گزینه را جلوی روی خود دارید که با پرداخت ۱۰ دلار، تمام بخش‌های بازی را آزاد کنید. به بازی گرفتن ذهن مخاطب، کار درستی نیست، اما برای درآمدزایی روی بازی‌های موبایل، جواب داده است. مخاطبی که با گوشی موبایل‌اش بازی می‌کند، کاری ندارد که چقدر مراحل بازی روی اصول طراحی شده‌اند، او می‌خواهد گوشی‌اش را به بیرون بکشد، چند آیتم خفن بگیرد و در ذهن‌اش از اینکه این آیتم‌ها را گرفته است، احساس رضایت کند.

مخاطب بزرگ نینتندو از این شرکت بازی موبایل نمی‌خواهد.

نینتندو همانطور که برای کنسول‌های‌اش بازی می‌سازد، سوپر ماریو ران را ساخته است، در حالی که مخاطب بازی‌های موبایل، از زمین تا آسمان با گیمرها فرق می‌کنند. مخاطب‌شناسی نینتندو در ساخت اولین بازی موبایلی‌اش، درست نبوده است. نینتندوی عزیز، می‌خواهی کاری کنی بازی موبایلی‌ات بفروشد؟ روزی یک صندوق به مخاطبان بازی‌ات بده که آیتم‌های مختلف از آن به بیرون می‌آید؛ یا در پایان هر مرحله، جایزه‌های مختلف و اتفاقی به بازی‌کننده اهدا کن. این ساختار تمام کردن همه‌ی مرحله‌ها و پیدا کردن همه‌ی سکه‌ها و راه‌های مخفی، برای گیمرهایی ساخته شده است به دنبال اچیومنت و تروفی هستند، نه کسانی که روی موبایل بازی می‌کنند.

Mario-Run-2

صبر می‌کنیم تا ببینیم نینتندو برای کنسول جدیدش یعنی Nintendo Switch چه برنامه‌هایی دارد. با این حال، می‌دانیم که بازی‌های موبایلی این شرکت ادامه خواهند داشت. حداقل امیدواریم که نینتندو از سوپر ماریو ران بیاموزد و بازی بعدی‌اش را با در نظر گرفتن افرادی که روی موبایل بازی می‌کنند، بسازد.

فعلا که اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم بروید و ده دلار برای سوپر ماریو ران هزینه کنید. اگر می‌خواهید یک ماریو روی گوشی خود بازی کنید، به شبیه‌سازهای Nintendo DS یا سوپر نینتندو فکر کنید.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar Alireza

    لطفا تیتر مقاله رو اصلاح کنید . ۵۰ میلیون دانلود داشته ولی فقط تعداد کمی تشویق شدن تا برای ادامه مراحل ده دلار بابتش پرداخت کنند . پس نباید نخریدنش رو به اینکه هیچکسی سوپرماریو ران بازی نمیکنه نسبت بدید که یکمی زشت هست … با تشکر

  2. Avatar فردين

    فقط نصب کردم و یه بار بازی کردم حدودا دو دقیقه ای میگذشت از بازی که از بازی اومدم بیرون و خذفش کردم ☺???????? میتونم بگم اشغال بود و البته از نظرات و امتیازات کاربرا در اپ استور هم میشه متوجه شد

  3. Avatar امیر حسین

    حرکت زشت نینتندو در گذشته تقریبا باعث شد که ما امروز پلی استیشن نداشته باشیم، به عنوان یه فن پلی استیشن هیچوقت از مشکلاتی که برای نینتندو پیش اومده ناراحت نشدم، نینتندو و کونامی …..

    1. Avatar Alireza

      چی چی !؟!؟! حرکت نینتندو در گذشته باعث شد پلی استیشن به وجود نیاد !؟ چه حرفایی میزنید عجب !!!!!

  4. Avatar امیر

    سلام
    من این بازیو دانلود کردم اما با یبار بازی دیدم اون چیزی نیست که انتظار داشتم نیست چون نه همون ماریو میکرو بود نه چیز جدید.
    تازه یکی از بهترین برتریهای همون بازیه میکرو رو از دست داده بود اونم آهنگ خود بازی بود.
    وقتی بازیو شروع میکنی همون میکرو میاد جلو چشمت بدون اون آهنگ!
    و اون سکه جمع کردنش که کپی سونیکه با سرعت یک دهم سونیک!
    به نظرم ماریو دنبال قارچ خودش باشه بهتره.

  5. Avatar سام

    متن و بررسی خوبی بود ولی در کمال احترام تصویر و نتیجه شما کلا غلط است با اجازه نظرات خودم رو در خصوص معظلات بازی فوق رو بیان می کنم به نطر من:

    ۱ مهمترین مشکل مهم بازی عدم ساپورت Landscape هست که قبل عرضه آن صدای خیلی ها رو در انجمنهای بزرگ گیمینگ iOS چون TouchArcade در اورده بود.

    ۲ اینترنت !!!! اتصال همیشه انلاین ؟ باز بازی ای همانند Assassin’s Creed identity که نیاز به اینترنت داره فقط لایسنس شما رو چک میکنه و بعد از تایید میتونید انرا قطع کنید ولی بازی خیر

    ۳ Auto-Runner این مقوله چندش اور هست اکثریت مردم از این لفظ متنفرند

    نظر در رابطه با مقوله پول و خرید و قیمت شخصا اکثریت بازیهای Premium و پولی iOS آن هم با قیمت ۱۰ الی ۲۰ دلاری رو بارها و به مکررات خریداری کردم و خیلی هم لذت بخش هست اما به دلایل ذکر شده بالا هنوز نتونستم بازی رو بخرم.

    نینتندو هم کار درستی کرده که فقط یک قیمت برای کل بازی در نظر گرفته است این کار در دنیای بازیهای بی کیفیت رایگان به اصطلاح هرز گیم یا Freemium امروز که فقط قصد بخر تا ببری رو تو ذهن مخاطب ایجاد کرده و بسیار بدنام هم بوده مانند شرکت ور شکسته Gameloft که پارسال از هم پاشید و Ubisoft کلا فروختش عمل نکرد.

  6. Avatar ///mahdispd

    ۵۰ میلیون بار دانلود شده اونوقت میگین کسی بازی نمیکنی؟؟؟
    من ک گیج شدم!!

    1. Avatar محمد

      از اون ۵۰ میلیون دانلود، فقط ۱۰% واسه ادامه بازی ۱۰ دلار رو پرداخت کردن.

    2. Avatar فرخ کاردان

      بازی تعدادی مرحله رایگان داره که وقتی اونا رو تموم کنید، برای ادامه بازی و باز شدن مرحل های دیگه، باید ۱۰ دلار هزینه کنید اگر نه باید همون مراحل را تکرار کنید که زیاد لذت بخش نیست.

      1. Avatar ///mahdispd

        خب اون موقع که نمیگن کسی بازی نمیکرد
        میگن: چرا نیتندو از ماریو ران پول زیادی به دست نیاورد؟

    3. Avatar امين

      یکیشون منم دانلود کردم یکم که باهاش ور رفتم دیدم به درد حداقل من نمیخوره و قشنگ حذفش کردم ????

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه