چسب زخم هوشمند عفونت را تشخیص می‌دهد

۲ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
چسب زخم

گروهی از محققان دانشگاه Bath نوع جدیدی از چسب زخم درخشان را ابداع کرده‌اند که می‌تواند عفونت زخم را تشخیص دهد.

پزشکان اغلب اوقات بیش از میزان مورد نیاز برای زخم‌های ناشی از سوختگی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

باکتری‌هایی که در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان می‌دهند و آنها را پس می‌زنند یکی از مشکلات پزشکی هستند که باید حل شوند. اما محققان دانشگاه Bath از نمونه‌ی اولیه‌ی یک چسب زخم رونمایی کردند که می‌تواند میزان مقاومت باکتری‌ها را کاهش دهد؛ که به دنبال آن آنتی‌بیوتیک کمتری به بدن بیمار تزریق خواهد شد.

این چسب زخم آزمایشی که محققان دانشگاه Bath ساخته‌اند محتوی ماده‌ای شبیه به ژل و کپسول‌های کوچکی است که رنگ فلورسنت غیر سمی به بیرون می‌دهند. وقتی این چسب زخم در تماس با باکتری مضر قرار می‌گیرد، به رنگ سبز می‌درخشد. درخشش این چسب زخم در واقع به پرستاران یا پزشکان هشدار می‌دهد که زخم عفونت کرده است. بدن وقتی می‌خواهد در مقابل باکتری از خودش دفاع کند یک لایه‌ تشکیل می‌دهد که این لایه هم به نوبه‌ی خود موادی سمی ترشح می‌کند که با چسب زخم وارد واکنش شیمیایی می‌شود. در نتیجه‌ی این واکنش شیمیایی، پوسته‌ی کپسول‌های رنگ درون باند سوراخ می‌شود. وقتی آن رنگ در ژل اطراف‌اش حل می‌شود، چسب زخم می‌درخشد.

در وب‌سایت Technology Review نوشته شده که پزشکان اغلب اوقات بیش از میزان مورد نیاز برای زخم‌های ناشی از سوختگی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند؛ مخصوصا در کودکان. چرا که عفونت، احتمال به وجود آمدن باکتری‌هایی را که در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاوم هستند، افزایش می‌دهد. براساس گفته‌ی «توبی جنکینز» (Toby Jenkins) پروفسور شیمی بیوفیزیکی در دانشگاه Bath، این چسب زخم به خصوص برای مانیتور بیماران پس از عمل جراحی مفید خواهد بود، حتی به تشخیص زخم‌های عفونت کرده هم کمک می‌کند.

منبع: Technology Review

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Mohsen

    تو یه گزارش تو برنامه کلیک هم اگر اشتباه نکنم یه محقق بنام ایرانی در دانشگاه ام.آی.تی به همراه گروهش روی چسب زخمی کار میکردن که برخی از داروها و آنتیبیوتیک های اساسی و اولیه مورد نیاز رو در محفظه خاصی همراه داشت و با تشخیص نوع جراحت، داروی مور دنیاز رو به بدن مصدوم تزریق میکرد. البته این پروژه گویا هنوز از محصول نهایی فاصله داره اما امید زیادی نسبت بهش هست.

    ممنون میشم یه گزارشی هم در این رابطه منتشر کنید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه