مانند بزرگان فکر کنیم؛ این هفته لئوناردو داوینچی!

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
چطور مثل داوینچی فکر کنیم

روزی که «لئوناردو داوینچی» به­ دنیا آمد، پدربزرگش در شجره ­نامه‌­ی خاندانش نوشت: شنبه، ساعت ده نیم شب، پانزدهم آپریل سال ۱۴۵۲، نوه­‌ی من فرزند پسرم «سِر پیِرو» بدنیا آمد. لئوناردو در یک روستای کوچک نزدیک شهری به اسم «وینچی» در کشور ایتالیا به­ دنیا آمد. خانواده­‌ی لئوناردو نام خود را از اسم شهرشان انتخاب کرده بودند. اما ماجرا به این سادگی‌ها نبود. پدر داوینچی از به دنیا آمدن پسرش راضی نبود و بعد از مدتی آنها را ترک کرد.

چطور مثل داوینچی فکر کنیم

لئوناردو داوینچی زندگی خود را از هیچ آغاز کرد. حتی تا زمانی که زنده بود، اکثرا او را یک هنرمند معمولی و اندیشمندی که گاهی فکر‌های عجیب و غریب به سرش می‌زند، می‌دانستند. اکنون نزدیک به پنج قرن و نیم از زادروز او می‌گذرد. هرچند پس از این همه سال، هنوز داوینچی و زندگی او در هاله‌ای از رمز و راز باقی مانده است، اما حالا دیگر همه او را به عنوان مشهورترین هنرمند و یکی از اندیشمندان استثنایی در تمام اعصار می‌شناسند. اگر در حال حاضر از کسی که حتی علاقه‌ی مختصر و مبهمی به هنر داشته باشد هم بخواهید از هنرمندانی در گذشته و حال نام ببرد، ممکن است که او مثلا از «پیکاسو» یاد کند، اما حتما نام داوینچی را از قلم نخواهد انداخت. تابلوی «مونالیزا» اثر خیره‌کننده‌ی داوینچی است که نقاشان زیادی تلاش کرده‌اند به نحوی، و گاهی هم به شکلی مضحک، از آن تقلید کنند. طی چندین نسل که از آفرینش این اثر می‌گذرد، نسخه‌های تکثیر شده‌ی «مونالیزا» زینت‌بخش دیوار اتاق‌های بسیاری از افراد عادی و به‌ویژه دانشجویان هنر بوده است. اما این اثر فقط به این دلایل شهرت جهانی کسب نکرده است. «مونالیزا» زنی است با لبخندی معماگونه بر لب و چهره‌ای عجیب که هیچ شباهتی به زنان زمان خود ندارد.

اکنون، چند قرن پس از داوینچی، پژوهشگران با استناد به نوشته‌های به جا مانده از او  توانسته‌اند وقایع زندگی او را از درون هاله‌ای اسطوره‌آسا که شخصیت او را احاطه کرده بود، خارج سازند و به کاوش در مورد آن بپردازند. جالب این است که خصلت‌های گوناگون شخصیت داوینچی در دنیای واقعی و غیر اسطوره‌ای جذاب‌تر به نظر می‌رسد. در این کتاب شما با ابعاد مختلف شخصیت داوینچی آشنا خواهید شد و به آنچه باعث شد او به یک انسان بزرگ و مشهور تبدیل شود، پی خواهید برد. از سوی دیگر، خواهید دید که او مثل هر انسان دیگر در زندگی خود کاستی‌ها، خطاها و شکست‌هایی هم داشته است.

دانلود کتاب از فیدیبو
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه