کاتالیست خودرو چگونه کار می‌کند؟

۱۵ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

مبدل کاتالیست یا کاتالیزور خودرو یکی از اجزای سیستم تنفس موتور محسوب می‌شود. این قطعه از سال‌ها پیش وارد خودروها شد و روز به روز با فناوری پیشرفته‌تری بروزرسانی می‌شود. این قطعه وظیفه دارد تا گازهای آلاینده سمی خروجی از پیشرانه‌های درون‌سوز، نظیر مونوکسید کربن یا ترکیبات هیدروکربنی را طی عملیاتی به گازهای بی‌خطر تبدیل کند. این قطعه معمولا قابل دیدن نیست، چرا که در ابتدای مسیر خروجی هوای موتور قرار دارد.

راهکاری جالب برای توضیح نحوه کار کاتالیست

بسیاری از افراد و علاقمندان به خودرو در مورد نحوه عملکرد مبدل کاتالیست کنجکاو هستند. کانالی یوتیوبی سعی کرده به این کنجکاوی پاسخ دهد. آن‌ها برای یافتن پاسخ این سوال، چند مبدل کاتالیست شفاف ساختند تا نحوه عملکرد آن‌ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند. کانال یوتیوبی مذکور دو نوع مبدل کاتالیست شفاف ساخت. نوع اول مخصوص استفاده در خودروست که برای بازدید بهتر نحوه عملکرد نصف شده است. نوع دیگر یک مبدل استوانه‌ای است که کوچکتر از اندازه استاندارد مورد استفاده در خودروهاست. اتفاقات رخ داده در هر دوی این مبدل‌ها قابل مشاهده هستند.

مبدل کاتالیست در ابتدا کار خاصی نمی‌کند، چرا که این قطعه برای آغاز به کار می‌بایست گرم شود. کاتالیزور برای افزایش حرارت نیاز به گازهای خروجی موتور دارد که وارد اگزوز می‌شوند. مواد موجود در کاتالیزور پس از گرم شدن به نارنجی روشن تغییر رنگ می‌دهند. نسخه بزرگتر عملکرد مطلوبی از خود نشان نداده و گاز اگزوز قبل از عبور از مبدل، آتش می‌گیرد. نسخه کوچکتر بهتر کار می‌کند و گازهای مدنظر را در محدوده مشخص شده مشتعل می‌کند. گازهای مشتعل شده بر اثر این فرآیند واکنش داده و به گازهای بی‌خطر تبدیل می‌شوند.

منبع: motor1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar hossein bakhtiary

    از این مطالب بیشتر بذارید. چگونه هر چیز کار میکند و اجزای ساختمان هر قطعه از چه چیزهایی تشکیل شده. با تشکر.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه