مانند بزرگان فکر کنیم؛ این هفته بیل گیتس!

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
کتاب چطور

آیا تا به حال فکر کرده‌اید کسی که ۱۱ سال صاحب عنوان ثروتمندترین مرد جهان بوده چگونه فکر کرده و چه راه‌کارهایی را به کار برده که به آن جایگاه رسیده است؟ رویکردهای متفاوتی که بیل گیتس نسبت به کار و زندگی داشته در موفقیت او نقش بزرگی ایفا کرده است. همه ما می‌توانیم با افکار و تجربه‌های او آشنا شویم و از آن‌ها درس بگیریم. با خواندن کتاب چطور مثل بیل گیتس فکر کنیم به تمامی سوالات در ذهنمان برای رسیدن به موفقیت پاسخ می‌دهیم.

دانیل اسمیت با نوشتن این کتاب‌ها قصد نداشته که بیوگرافی شخصیت‌های مشهور را بنویسد. تمام کسانی که زندگی آن‌ها موضوع این کتاب‌هاست، آن‌قدر شهرت داشته‌اند که حتماً تاکنون بیوگرافی آنان با تمام جزئیات توسط دیگران منتشر شده است. او می‌خواهد با کتاب‌هایی نه چندان حجیم و به زبانی ساده، خواننده را با شخصیت های مهم، طرز فکر آن‌ها، شیوه‌ی زندگی‌شان در خانواده و در جامعه و بالاخره با فعالیت‌های مهمی که انجام داده‌اند و آثاری که از خود به‌جا گذاشته‌اند، آشنا سازد. در این کتاب به کتاب‌هایی که خوانده است، غذاهایی که می‌خورده است، شیوه‌ی مطالعه‌ و نوع نگاهش به دنیا برای پرورش غیرمستقیم فکری جوانان اشاره شده است. همچنین، نظر بیل گیتس در باره‌ی مسائل مهم دنیا مانند دین، اخلاق، زندگی خانوادگی، جنگ، صلح و غیره، به‌طور صریح و یا به‌صورت ضمنی بیان شده‌اند. به این ترتیب، کسی که این کتاب‌ها را خوانده است، می‌تواند ادعا کند که شخصیت مورد بحث کتاب را به اندازه‌ی کافی می‌شناسد.

کتاب چطور مثل بیل گیتس فکر کنیم

بیل گیتس از نوعی هوش فنی برخوردار بود که به کمک آن می توانست به ماهیت آنچه در گوشه و کنارش می گذرد، پی ببرد. علاوه بر آن، یک شم تجاری قوی داشت که می توانست آنچه را می خواهد به مردم بفروشد. ترکیب این دو استعداد شگرف در بیل گیتس از او یک سرمایه گذار و کارآفرین بسیار نادر ساخت.

بیل گیتس برای عده‌ای همه چیز است. برخی او را یک نابغه‌ی « آی. تی » می‌دانند که با نرم‌افزارهایش توانست طی سه دهه به تجارت جهانی سرعت بخشد و آن را غنی‌تر سازد. برای عده‌ای دیگر، گیتس یک اعجوبه‌ی تجاری است که با استعداد ذاتی خود در تجارت، دنیا را فتح کرد. برخی هم از او، یعنی کسی که در قبل از چهل سالگی ثروتمندترین مرد دنیا شد، به خاطر این که در تجارت از هیچ‌گونه افراطی ابا نداشت، خرده می‌گیرند. اما در سال‌های گذشته، شاید برخلاف انتظار، گیتس به نمونه‌ای از یک « انسان نیکوکار » تبدیل شد که بشردوستی را در عصر مدرن بازتعریف کرد.

به هر حال، کارنامه‌ی بیل گیتس حاوی کارهای خارق العاده‌ای است و نشان می‌دهد او چقدر انسان پیچیده‌ای بوده است.

در بخشی از کتاب چطور مثل بیل گیتس فکر کنیم می‌خوانیم: «گیتس خیلی زود به عنوان یکی از دو غول بزرگ جهانی در دوران رشد جهشی فن‌آوری در زمینه‌ی علوم رایانه‌ای شناخته شد. گیتس یک رقیب سرسخت داشت. او کسی نبود به جز استیو جابز که در دوره‌های زمانی خاصی دوست او محسوب می‌شد. جابز یک رقیب معمولی نبود. او هرچند در ظاهر شخصیتی متین و آرام داشت، اما در تجارت رایانه مانند یک شورشی عمل می‌کرد و به قوانین و عرف‌های تجاری اعتقاد چندانی نداشت. جابز در شرکت گیتس و زیرنظر او کار می‌کرد، اما ریاست گیتس بر استیو جابز که گام‌های ترقی در سلسله مراتب شرکت‌های رایانه‌ای را یکی پس از دیگری به سرعت طی می‌کرد، بیشتر حالت صوری داشت…»

انتشارات «ایران‌بان» کتاب چطور مثل بیل گیتس فکر کنیم را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

دانلود کتاب از فیدیبو
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه