کدام روش برای قفل‌کردن گلکسی اس ۸ بهتر است؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

عرضه سامسونگ گلکسی اس ۸ از این هفته در جهان آغاز شده است. گوشی‌ای که به باور بعضی از کارشناسان از بهترین مدل‌های امسال و گزینه‌ای قابل‌توجه برای خرید است.

همانطور که احتمالا می‌دانید سامسونگ حسگر اثرانگشت پرچم‌دار جدیدش را امسال بر خلاف مدل سال گذشته در بخش پشتی گوشی قرار داده است. این موضوع باعث شده دسترسی به حسگر کمی دشوارتر از قبل شود؛ برای مثال ممکن است در لحظه‌ای که قصد دارد قفل گوشی را باز کنید چندبار هم اشتباها دست‌تان را روی لنز دوربین قرار دهید. شاید به همین دلیل باشد که شرکت سامسونگ در این مدل راه‌های متنوعی را برای باز کردن قفل گوشی تعبیه کرده است. در این نوشته قصد داریم این راه‌ها را بررسی کنیم و ببینیم کدام یک از این ۵ روش برای باز کردن قفل گوشی روش بهتری است.

 

رمز یا کد عبور

مثل خیلی از گوشی‌های دیگر، برای باز کردن رمز گلکسی اس ۸ می‌توانید از یک کد ۴ رقمی یا یک رمزعبور که از کلمه‌ها تشکیل شده باشند، استفاده کنید. شاید این راه آشنا و مرسوم از نظر امنیتی بهترین راه برای قفل کردن گوشی باشد اما هم‌زمان راهی نسبتا وقت‌گیر، خسته‌کننده و نه‌ چندان جذاب است. تایپ کردن چندین و چندباره کد یا رمزعبور در یک روز واقعا می‌تواند حوصله‌تان را سر ببرد و شاید دست آخر قید قفل کردن گوشی را بزنید.

پترن

قرار دادن یک الگو یا پترن یکی دیگر از شیوه‌های معمول قفل کردن گوشی‌ها است که طبیعتا در گلکسی اس ۸ هم قابل استفاده است. همانطور که می‌دانید در این شیوه یک الگوی خطی را در میان تعدادی از نقطه‌ها ترسیم می‌کنید تا قفل گوشی را باز کنید. شاید این روش مرسوم‌ترین شیوه قفل کردن گوشی‌های اندرویدی به حساب بیاید. راهی ساده‌تر از قرار دادن کد یا رمز عبور اما از نظر امنیت تا حدی ضعیف‌تر.

اثرانگشت

گلکسی اس ۸ یک حسگر اثرانگشت در بخش پشتی گوشی قرار داده است. برخلاف بعضی از گوشی‌ها، مثلا گوگل پیکسل که حسگر را در بخش میانی پشت گوشی قرار داده است، گلکسی اس ۸ این حسگر را جایی بالاتر و نه در وسط بدنه پشتی جای‌گذاری کرده. این موضوع باعث شده دسترسی به حسگر، بویژه در گلکسی اس ۸ پلاس و بخصوص برای افراد چپ دست تا حدی دشوار شود. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که در نظر داشته باشیم حسگر جایی نزدیک لنز دوربین قرار دارد و حس قرار دادن انگشت بر روی حسگر و لنز دوربین هم حس بسیار مشابهی ایجاد می‌کند. به این شکل خیلی راحت ممکن است انگشت‌تان را به جای حسگر روی لنز قرار دهید. این موضوع در عین زمان‌بر کردن فرایند رمزگشایی، پوشش لنز را هم کثیف می‌کند و طبیعتا این اتفاق مورد علاقه کاربران نیست (می‌دانید که سامسونگ برای کوچک‌تر کردن حاشیه صفحه‌نمایش مجبور شده حسگر را به بخش پشتی گوشی منتقل کند اما شاید برای‌تان سوال است که چرا حسگر را در بخش پشتی، جایی کمی پایین‌تر قرار نداده؟ خود سامسونگ در پاسخ به این موضوع ادعا کرده محل قرار گرفتن باتری مانع از عملی‌ بودن چنین اقدامی شده است).

با وجود همه این بحث‌ها باید گفت استفاده از حسگر اثرانگشت برای قفل کردن گوشی از نظر امنیتی روشی قابل قبول به حساب می‌آید و حسگر گلکسی اس ۸ هم قادر است بسیار سریع قفل گوشی را باز کند. با این حال شیوه مذکور با دشواری‌هایی که به آن اشاره شد همراه است.

حسگر عنبیه

قرار دادن حسگر عنبیه در گلکسی اس ۸، یکی از اقداماتی است که می‌تواند تا حدی جای بد حسگر اثرانگشت را از یادمان ببرد. در این شیوه با استفاده از حسگرهایی خاص گوشی قادر است هویت شما را شناسایی و قفل را باز کند.

استفاده از حسگر عنبیه از نظر امنیتی یکی از بهترین راه‌های بیومتریک (تکنولوژیی‌هایی برای اندازه‌گیری و آنالیز مشخصات بدن افراد جهت تشخیص هویت) برای رمزگشایی از تلفن‌های هوشمند است. این حسگر حتی هنگام تایید هویت برای استفاده از سامانه‌های پرداختی سامسونگ هم به کارتان می‌آید.

با این وجود حسگر عنبیه هم بی‌عیب و ایراد نیست. گرچه این حسگر در نور کم هم کار می‌کند اما تشخیص عنبیه زیر نور خورشید برای آن دشوار است؛ در این شرایط مجبورید گوشی را به شکل ناراحت‌کننده‌ای به صورت‌تان نزدیک کنید. اگر هم عینک به چشم داشته باشید حسگر عنبیه نسبت به حسگر اثر انگشت تا حدی کندتر عمل می‌کند.

تشخیص صورت

جدیدترین شیوه باز کردن قفل گوشی که سامسونگ آن را در گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس به کار گرفته استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره است. در این شیوه با استفاده از دوربین جلویی گوشی قادرید قفل گوشی را رمزگشایی کنید. این شیوه به عنوان آسان‌ترین راه باز کردن رمز گوشی طراحی شده اما با این وجود نسبت به سایر شیوه‌های یاد شده امنیت کمتری برای کاربر ایجاد می‌کند. بعضی از آزمایش‌ها هم نشان می‌دهند استفاده از این تکنولوژی کندترین و غیرقابل‌اعتمادترین شیوه باز کردن قفل گلکسی اس ۸ است. گرچه وعده داده شده که می‌توان در زوایای مختلف و با فاصله نسبت به صورت، از این شیوه استفاده کرد اما در عمل در بسیاری از مواقع در استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره مشکل وجود دارد. گاهی در نورهای ضعیف و گاهی حتی در نور کافی گوشی قادر نیست چهره را تشخیص دهد و وقتی هم که چهره تشخیص داده می‌شود با فرایندی نسبتا زمان‌بر طرف خواهیم بود. نهایتا چندی پیش خبردار شدیم که می‌شود این سیستم را فریب هم داد و با استفاده از عکس کاربر این شکل رمزگذاری را دور زد.

حالا با در نظر گرفتن همه روش‌ها فکر می‌کنید کدام شیوه بهترین راه قفل کردن سامسونگ گلکسی اس ۸ است؟ شاید فعال کردن هم‌زمان پترن، حسگر اثرانگشت و حسگرعنبیه راه بدی نباشد؛ هر سه این شیوه‌ها را می‌توانید هم‌زمان فعال کنید و از هر کدام به فراخور راحتی و حس و حال‌تان استفاده کنید.

منبع: The Verge

‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar حسین

    توروخدا یکی به دادم برسه پترن گوشیم رو یادم رفته چیکار کنم؟اس هشت پلاسه

  2. Avatar SAMMir

    این حسگر تشخیص چهره چیز جدیدی نیست که همه دارن میگن نوآوری خود سامسونگ روی دستگاه های خیلی قدیمیش مثل s3 و s4 و tab3 هم این حسگر رو گذاشته بود و بعد حذف کرد.

    1. Avatar Mamad

      عزیزم اون تشخیص چهره بود که با دوربین سلفی گوشی صورت میگرفت و تمام گوشی های اندرویدی که دوربین سلفی دارن پشتیبانی میکنن ولی این تکنولوژی فقط چشم رو شناسایی میکنه که به وسیله دوربین جداگانه مخصوص و یه لیزر و حسگر که در جلوی گوشی تعبیه شده کار میکنه.

  3. Avatar علی

    این که میشه حسگر اثر انگشت و عنبیه رو با هم فعال کرد خیلی باحاله

  4. Avatar علي

    swipe screen to an lock

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه