کشف ابرهایی از بخار آب برای اولین بار در خارج از منظومه‌ی شمسی

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ابرهای آبی

ستاره‌شناسان دانشگاه کالیفرنیا برای اولین بار خارج از منظومه‌ی شمسی آثاری از ابرهای از بخار آب پیدا کردند.

«اندرو اسکمر»، استادیار اخترشناسی و اخترفیزیک‌شناسی در بیانیه‌ای گفته که: «طیف ما نشان می‌دهد که اطراف کوتوله‌ی قهوه‌ای WISE 0855 مقادیر زیادی بخار آب و ابرهای آبی پیدا می‌شود. ظاهر کلی آن هم به شدت شبیه به مشتری است.» کوتوله‌ی قهوه‌ای در واقع یک ستاره‌ی به شدت کوچک و کم‌نور است.

WISE 0855 یک کوتوله‌ی قهوه‌ای است که ۷.۲ سال نوری باز زمین فاصله دارد و جرم آن ۵ برابر جرم مشتری است. دمای آن منفی ۲۳ درجه‌ی سلسیوس است و به همین دلیل یکی از سردترین اجرامی است که در فضا پیدا می‌شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند آنها در سال ۲۰۱۴ هم این کوتوله را مشاهده کردند و در نتیجه‌ی بررسی‌هایشان احتمال دادند که شاید اطراف این جرم آسمانی ابرهای آبی وجود داشته باشد. اما در آن زمان داده‌های فوتومتری آنها کافی نبود. در این پژوهش جدید، این تیم، کوتوله‌ی قهوه‌ای را در طول ۱۳ شب و به مدت ۱۴ ساعت با استفاده از تلسکوپ Gemini-North در هاوایی مشاهده کرده و توانست اولین طیف این سیاره را بررسی کند. این تلسکوپ در مرتفع‌ترین کوه در هاوایی قرار دارد. این بدین معنی است که در آن منطقه بخار کمتری وجود دارد و در مشاهدات تلسکوپ اختلال ایجاد نمی‌کند.

منبع: The Verge

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه