۵ حقیقت درباره فناوری کمک داور ویدیویی که نمی‌دانید

۲۸ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
کمک داور ویدیویی

کمک داور ویدیویی از حدود ۵ سال پیش به یکی از واژه‌های پرکاربرد در ادبیات فوتبال دنیا تبدیل شد. این ترکیب تکنولوژی و نیروی انسانی از دو فصل پیش در چند رقابت مهم مثل بوندس لیگا و سری آ ایتالیا استفاده می‌شود. فدراسیون جهانی فوتبال حدود ۶ ماه پیش اعلام کرد کمک داور ویدیویی که پیش از این در جام جهانی نوجوانان و جوانان تست شده، در جام جهانی روسیه هم استفاده خواهد شد.

فدراسیون جهانی فوتبال روز گذشته شرایط استفاده از کمک داور ویدیویی در رقابت‌های جام جهانی روسیه را به این شرح اعلام کرد:

  1. در تمامی ۶۴ دیدار جام جهانی از کمک داور ویدیویی استفاده خواهد شد.
  2. گروهی که تصاویر ویدیویی را بررسی می‌کنند در مسکو حاضر هستند.
  3. تیم ویدیویی به تمامی دوربین‌های حاضر در ورزشگاه‌ها دسترسی و نظارت دارند.
  4. تیم مربوط به کمک داور ویدیویی هیچ تصمیمی نمی‌گیرد و تنها در صحنه‌هایی به کمک داور می‌آید. اما در نهایت این داور دیدار است که تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.
  5. تماشاگران هم در جریان بازبینی ویدیویی می‌توانند ناظر بر تصاویر باشند.

تیم حاضر در اتاق ویدیو:

افراد حاضر در تیم کمک داور ویدیویی (VAR) به همراه ۳ کمک این تیم (AVAR1,AVAR2,AVAR3) همگی از سرشناس‌ترین ناظران فیفا هستند. برای انتخاب بهترین زاویه از بین دوربین‌های حاضر در ورزشگاه ۴ عملیات انجام می شود؛ ۲ تصویر به صورت پیش‌فرض از دوربین‌هایی که بیشترین استفاده را دارند استخراج می‌شود و ۲ دوربین دیگر که تصمیم نهایی را با توجه به آن‌ها اتخاذ خواهد شد، توسط تیم VAR و AVAR2 انتخاب می‌شوند.

اتاق کار ناظران ویدیویی:

کمک داوران ویدیویی حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ در مرکز تلویزیون روسیه در مسکو حاضر هستند. تصاویر تمامی دوربین‌های حاضر در ۱۲ ورزشگاه روسیه به کمک کابل‌های فیبر نوری و به طور کامل در این اتاق به نمایش درمی‌آیند و داور حاضر در زمین در هر یک از استادیوم‌ها توسط ارتباط رادیویی با اتاق مرکزی ویدیوها در تماس خواهد بود.

جام جهانی روسیه

دوربین‌ها:

تیم حاضر در اتاق مرکزی به ۳۳ دوربین دسترسی دارند که ۸ تا از این دوربین‌ها سوپر اسلوموشن و ۶ تا از آن‌ها اولترا اسلوموشن هستند. علاوه بر این‌ها ۲ دوربین مربوط به خط آفساید است که تنها افراد حاضر در اتاق ویدیویی به این دو دوربین دسترسی دارند.

نحوه تصمیم‌گیری:

تیم کمک داور ویدیویی در ۴ مورد که می‌تواند باعث تغییر شرایط دیدار شود به کمک داور میدان می‌آیند. این موارد عبارتند از:

  • گل و تخلفاتی که به گل ختم می‌شوند.
  • پنالتی و تخلفاتی که به پنالتی ختم می‌شوند.
  • کارت قرمز مستقیم.
  • اتفاقاتی که خارج از جریان دیدار هستند.

جام جهانی 2018 روسیه

برای این که تمامی بینندگان حاضر در استادیوم و بینندگان تلویزیون در حین تصمیم‌گیری داور در زمان بررسی ویدیوها به طور کامل در جریان اتفاقات قرار بگیرند، فیفا در این خصوص اطلاعاتی را برای گزارشگران و شبکه‌های تلویزیونی در نظر گرفته است. برای هر دیدار اعضای تیم فیفا اطلاعاتی از قبیل علت بررسی تصویر، نحوه انجام تصمیم‌گیری و نتیجه به دست آمده را توسط تبلت‌ها در اختیار شبکه‌های تلویزیونی و گزارشگران قرار می‌دهند. فردی که مسئول ارائه اطلاعات به تبلت‌ها است در اتاق ویدیویی حاضر خواهد بود و به کمک ارتباط رادیویی با داور هم در ارتباط است و زاویه دوربینی که مورد نظر داور است را برای بینندگان ارائه خواهد داد. این سیستم همچنین توسط کارهای گرافیکی خاصی این تصاویر را برای شبکه‌های تلویزیونی و مانیتورهای بزرگی که در استادیوم‌ها وجود دارند پخش خواهد کرد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه