کودکانِ سوار بر نُت

۳۰ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
موسیقی کودکان

وقتی از خریدن کادو برای بچه‌ها حرف به میان می‌آید، بیشتر افراد با تقسیم‌بندی مشخصی در ذهنشان روبه‌رو می‌شوند: اسباب‌بازی، لوازم‌التحریر، لباس! اما شاید کمتر کسی سری به قسمت فرهنگ‌وهنر فروشگاه‌ها بزند و به‌جای لوازم‌التحریر، سمت قفسه‌ی آلبوم‌های موسیقی برود. خب حالا می‌خواهیم دستتان را بگیریم و باهم سری به دنیای موسیقی کودکان بزنیم تا این بار که خواستید برای کودکتان، هدیه‌ای متفاوت بخرید، با یک سی‌دی موسیقی غافل‌‎گیرش کنید.

چرا موسیقی هدیه کنیم؟ همه‌ی انسان‌ها به‌خصوص کودکان در معرض هجوم انواع صدا‌ها و آوا‌ها هستند. شاید یکی از وظایف اصلی والدین و مربی‌ها، ایجاد فضایی برای کودکان است که بتوانند در آن به موسیقی خوب گوش دهند. گاهی شعر‌ها و ترانه‌ها خیلی سریع‌ و راحت‌تر از هر نوع کلاس و آموزش، درس موردنظرتان را به بچه‌ّها می‌آموزند. اگر بچه‌ها را در این هرج‌ومرج و شلوغی زندگی‌های امروزی به حال خودشان رها کنیم، به ‌نظر نمی‌رسد بتوان آینده‌ی آرام و شادابی را برایشان تصور کرد. ما باید به این مسئله اهمیت بدهیم که چه آوایی به گوش کودکان می‌رسد. این تاکید برای آن است که موسیقی بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم، در رشد کودکان نقش دارد. بچه‌ها باید موسیقی خوب گوش دهند. شادابی و نشاط، تقویت حافظه، تعادل روانی، کمک به رفتار‌های بیش‌فعالانه، درک و انتقال بهتر مفاهیم، افزایش مهارت‌های خلاقانه و گروهی و درنتیجه افزایش اعتمادبه‌نفس و توانایی برقراری روابط اجتماعی برخی از تاثیرگذارترین نتایج موسیقی بر کودکان است. پخش و زمزمه‌ی موسیقی برای نوزادان، خواندن با کودکان و انجام بازی‌های کودکانه، همگی از کارهای ظریفی هستند که می‌توان برای علاقه‌مندکردن کودکان به موسیقی انجام داد. برای این‌کار و انجام بازی‌های موزیکال و فراهم‌کردن اوقاتی شاداب و سرزنده با بچه‌ها، قبل از هرچیز به یک آلبوم موسیقی جذاب نیاز داریم.

موسیقی کودک نه یک سبک، بلکه نتیجه‌ی دسته‌بندی موسیقی به لحاظ کارکرد است. وقتی حرف از موسیقی کودکان می‌شود، یک سری از آلبوم‌های موسیقی هستند که شاید کمتر سراغشان می‌رویم. حتی این نوع موسیقی در لیست آهنگ‌های روزانه‌ی بسیاری افراد هم جای ندارد. این موسیقی، سبکی نیست به‌جز «موسیقی کلاسیک». شاید برایتان جالب باشد که بدانید موسیقی کلاسیک از موسیقی‌های بسیار موثر برای کودکان است. نوع هارمونی و ملودی آثار کلاسیک به تاثیر مثبت روی هوش کودک منجر می‌شود و به رشد بهتر نوزاد و کودک شما کمک خواهد کرد. بنابراین یکی از شرایطی که می‌توانید برای کودک خود فراهم کنید، آن است که اجازه دهید همین‌طور که فرزندتان مشغول بازی، خواب یا غذاخوردن است، آثار بزرگان موسیقی کلاسیک مثل موتزارت، ویوالدی، شوپن، بتهوون و… در خانه و ماشینتان پخش شود. با شنیدن این آثار کلاسیک غنی، علاوه‌بر آنکه به گوش کودک این فرصت را می‌دهید که به‌طور غیرمستقیم با این موسیقی آشنا شود، باعث تقویت هوش و یادگیری و همین‌طور آرامش او می‌شوید. در نهایت با یک تیر دو نشان زده‌اید و خود نیز از شنیدن این ملودی‌های فاخر لذت برده‌اید.

دو وزنه‌‌ی اصلی بیشترین بار موسیقی کودکان را به دوش می‌کشد: یک وزنه ملودی و وزنه‌ی دیگر ترانه‌ است. وقتی با این رویکرد که مخاطبان شما کودکان هستند به سراغ موسیقی می‌روید، باید بدانید برای چه زمانی و چه برنامه‌ای است. بیشتر آلبوم‌های باکلام موسیقی کودکان شامل دو حالت می‌شوند: بخشی از آن‌ها حامل ترانه‌هایی آموزنده‌اند که روی ملودی‌هایی شاد اجرا می‌شوند و در تلاش هستند ضمن بازی و خواندن، اخلاقیات، رفتار و آداب را هم به کودکان بیاموزند. این آلبوم‌ها بهترین گزینه برای ایجاد اوقاتی شاد و سرگرم‌کننده برای کودکان به‌شمار می‌روند. حتی با کمی شیطنت می‌توان از آن‌ها چون یک راه نجات یاد کرد. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که کودکتان در صندلی عقب مدام نق بزند و این پا و آن پا ‌کند. در این لحظه کافی است یکی از آلبوم‌های مخصوص خودش را پخش کنید تا ببینید چطور با موسیقی، ریتم و شعر همراه می‌شود. بخش دیگر، قطعاتی آرام را شامل می‌شود که می‌توانند به جای لالایی برای کودکان استفاده شوند. شاید تمام قطعات آلبوم‌های این حوزه، همه‌ی این موارد را درنظر نگیرند؛ به طوری که شاید بتوان در یک آلبوم هم شاهد قطعات شاد و آموزنده بود و هم قطعاتی را شنید که برای هنگام خوابیدن کودکان در نظر گرفته شده‌اند. آموزش غیرمستقیم کودکان از طریق ترانه و ملودی در تمام لحظات، بزرگ‌ترین هدیه‌ای است که با خرید یک آلبوم موسیقی کودک می‌توانیم به بچه‌های اطراف و همین‌طور والدین و تمام افرادی که با کودکان سروکار دارند، پیشکش کنیم. پس بهتر است در به خرج‌دادن این سخاوت هوشمندانه تعلل نکنیم و بشویم آن پدر، مادر، خاله یا عمویی که با عجیب‌ترین کادوی ممکن تعجب را به چهره‌ی کودکان می‌آورد.

E3-2017-Ad

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar بردیا

    انشالله که این نوشته بازتاب مناسبی داشته باشه. موسیقی که در دنیای امروز به جز هنر یک تجارت و فن هست، میبینم که کشور ما با این تمدن زیاد هیچ اهمیتی به این پیشرفت موسیقی نداده. “خرید” موسیقی جزئی از فرهنگ مردم ما و حتی خود من نشده! امیدوارم حتی دست بچه ها رو بگیریم و ببریمشون برای “خرید” این هدیه ی عجیب و غریب که انشالله این فرهنگ هم جا بیافته که موسیقی خوب هم مثل یک کالا ی با ارزش قلمداد بشه و بچه های الآن، پدر و مادر و کلاً افراد با فرهنگ اجین شده ی جامعه ی آینده ی ایران بشن. هنوز برای تغییر خوب فرصت هست. ناامید نشیم ؛)

  2. Avatar امیر حسین جمشیدی

    ممنونم از نویسنده و دیجیکالامگ به خاطر این نوشته
    نشناختن موسیقی هم معزلی شده برای خودش.عمده مردم در دوران دهه ۶۰ و ۷۰ از موسیقی های متنوع محروم شدن و نتیجه اش رو در موسیقی های امروزی میتونید ببینید. موسیقی ای که نه چیز جالبی در اون هست و نه شعر خوبی داره.فقط محکم تر کوبیدن چوب روی درام شده برای بعضی ها موسیقی. و اینطوری میشه که افرادی که سرشون به تنشون نمی ارزه الان کلی هوادار دارن. در صورتی که موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی کلاسیک تنها تو تبلیغات و یادآوری مردم برای بیرون اوردن زباله شون استفاده میشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه