کودکان برنامه‌نویس، کودکان باسواد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
آموزش برنامه‌نویسی به کودکان

«میشل رسنیک» (Mitchel Resnick) مخترع و استاد دانشگاه MIT آمریکا می‌گوید: «اگر کسی در قرن ۲۱ نتواند با یک زبان برنامه‌نویسی برنامه‌ای کامپیوتری بسازد بی‌سواد است.» چندین سال است که در کشورهای بزرگ حتی به کودکان ابتدایی برنامه‌نویسی آموزش می‌دهند و کودکان از سن هفت‌هشت سالگی وارد دنیای فناوری می‌شوند. این درحالی است که حتی دانشجوهای رشته‌ی کامپیوتر دانشگاه‌های بزرگ در کشور ما از برنامه‌نویسی وحشت دارند!

‌‌‌‌‌‌   ‌‌

یادگرفتن برنامه‌نویسی نیازمند دلیلی مثل شغل و حرفه‌ی آینده نیست. با یادگیری و درک برنامه‌نویسی، علاوه بر اینکه شما با نحوه‌ی عملکرد ابزارها و فناوری‌ها آشنا می‌شوید، حتی در زندگی شخصی خود نگرشی متفاوت خواهید یافت و در برابر مشکلات زندگی صبورانه به‌دنبال راه‌حل رفع مشکل می‌گردید.

از آنجاکه شرایط فعلی کودکان ابتدایی در کشورهای بزرگ نتیجه‌ی دور‌اندیشی و سیاست‌های سیستم آموزشی آن کشورهاست، موسسات خصوصی زیادی برای آموزش برنامه‌نویسی به گروه‌های سنی متفاوت وجود دارند. یکی از این موسسات code.org است که بازهم ایرانی‌ها در آن حضوری فعال دارند. code.org با شعار زیبای «هر فردی می‌تواند برنامه‌نویسی یاد بگیرد.» فقط یک سایت نیست بلکه یک سیستم آموزشی خوب برای یاد دادن برنامه‌نویسی به همه‌ی افراد است. کافی است آدرس سایت را در مرورگرتان وارد کنید و کلید اینتر را بزنید.

برنامه‌نویسی ۱

نمایی از وب‌سایت Code.org

سایت با سرعت بالایی بارگذاری می‌شود. یک پنجره پاپ‌آپ در ابتدا از شما می‌خواهد که زبان خودتان را انتخاب کنید. خوشبختانه به لطف وجود ایرانی‌ها در این موسسه، زبان فارسی به‌صورت کامل و بی‌نقص (نه مثل سایت‌های ترجمه‌شده توسط گوگل) پشتیبانی می‌شود. از بنرهای موجود در سایت و شعارهای‌اش متوجه می‌شوید که بیشترین تمرکز این وب‌سایت، آموزش به کودکان از جمله دختران است. جالب است که بدانید در پشت این وب‌سایت یا به‌قول خودشان استودیو، شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، فیسبوک و گوگل قرار دارند و از کودکان حمایت می‌کنند. در code.org قسمتی برای آموزگارانی که تمایل دارند به دانش‌آموزان‌شان برنامه‌نویسی یاد بدهند وجود دارد. مدرسان می‌توانند با افزودن دانش‌آموزان، آن‌ها را مدیریت و راهبری کنند. در code.org کودکان با ساخت بازی‌های دو بعدی جذاب و اشتراک‌گذاری آن‌ها، دید بسیار خوبی در مورد حلقه‌ها، شرط‌ها و به‌طور کلی ساختار برنامه‌نویسی به‌دست می‌آورند.

برنامه‌نویسی ۲

نمایی از وب‌سایت Scratch

سیستم آموزش برنامه‌نویسی دیگری به نام «اسکرچ» (Scratch) وجود دارد. اسکرچ یک نرم‌افزار ساده و دوست‌داشتنی است که توسط «میشل رسنیک» خلق شده است. آقای رسنیک و گروه توسعه‌ی اسکرچ، علاوه بر تلاش روزافزون جهت ساده‌سازی این زبان و بررسی شیوه‌های آموزشی از دید برنامه‌نویسی، از دید روان‌شناسانه نیز این موضوع را پیگیری می‌کنند. چرا که کودکان دارای دنیای متفاوتی هستند و انجام یک کار خطا باعث می‌شود که این آموزش‌ها اثر معکوسی داشته باشد و نه‌تنها کودکان عاشقانه برنامه‌نویسی را دنبال نکنند بلکه دچار یک حس تنفر نسبت به برنامه‌نویسی شوند.

اسکرچ با ارایه‌ی یک ساختار پازل‌گونه مانند code.org امکان برنامه‌نویسی انواع بازی، انیمیشن و برنامه را برای کودک‌تان فراهم می‌کند. این نرم‌افزار نیز از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و راهنمایی‌های هر مرحله‌‌‌ی آن کاملا فارسی است. اسکرچ دارای نرم‌افزار مخصوص ویندوز، لینوکس و مک است که می‌توانید نسخه‌ی مربوط به سیستم عامل خود را به‌صورت رایگان از وب‌سایت اسکرچ دانلود کنید. برای کودکان ۷ تا ۱۲ سال استفاده از شیوه‌های اسکرچ و Code.org پیشنهاد می‌شود و همین‌طور برای سنین بالاتر (۱۳ تا ۱۷ سال) استفاده از دوره‌های آموزشی وب‌سایت‌های Codecademy و KhanAcademy می‌تواند مفید باشد.

تمامی شیوه‌های مطرح‌شده (وب‌سایت و نرم‌افزار) در این مقاله به‌طور رایگان در دسترس شما هستند. تنها چیزی که شما برای یادگیری برنامه‌نویسی نیاز دارید، علاقه و پشتکار است؛ البته در کودکان، وظیفه‌ی ایجاد این علاقه‌مندی بر عهده‌ی پدر و مادر و اعضای خانواده است.

منابع: Code ،Scratch

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar یاشار

    امیدواریم به عنوان یک مرکز فرهنگی، شاخص سواد (که توسط سازمان ملل متحد اندازه گیری می شود) ارتقا یابد. ایران در حال حاضر شرایط جالبی به لحاظ شاخص سواد ندارد. در مراحل بعدی هم امیدواریم مهارت برنامه نویسی مهارتی باشد که تمام ایرانیان در آن تبحر داشته باشند. شاخصی سواد برای کشورها با جستجوی world literacy index by countries قابل مشاهده است. میانگین جهانی ۸۶.۳% است که درصد افراد باسواد در ایران ۸۶.۸% می باشد.

  2. Avatar نرگس

    سلام
    مطلب جالبی بود، کامل تر از اینو توی سایت سماتک خوندم. اونجا آموزش هم می ده برنامه نویسی رو.
    apple هم یک پلتفرم داره برای آموزش ساده برنامه نویسی، Swify Playground
    این هم پلت فرم گوگل Google Blocky
    امیدوارم به کار دوستان تازه کار بیاید.

  3. Avatar هیمن

    توی عکس اول اون لپ تاپ جلوی دختر بچه خیلی شیکه…
    کسی میدونه مدلش چیه؟؟؟

    1. Avatar محمد

      فکر کنم مدل جدید HP باشه.

  4. Avatar دانا

    بنظرم ایده خوبی هست که کودکان با کدنویسی آشنا بشن ! اما نه الینقدر زود . بنظرم درک یک سری مفاهیم اولیه از رایانه یخورده زمان میبره و تو این سن خیلی زوده . البته این ها هم برنامه نویسی نیست ! فقط یه تابع داره با یه محیط گرافیکی ولی خب اینکه آشنا بشن بنظرم خیلی خوبه !

    1. Avatar محمد

      این مفاهیم برنامه نویسی هستن که بدرد می خورند. ۹۹% مواردی که توی مدرسه یاد میدن در دنیای برنامه نویسی اکثرا بدرد شما نخواهد خورد مگر در سطح های بالا و پیشرفته که مصرف CPU و کم کردن حجم کد در حد ۱ کیلوبایت هم دغدغه شما میشه.
      به نظرم این مفاهیم خود خود برنامه نویسی هستند برنامه نویسی اکثرا تفکر برنامه نویسی هست که بتونید طبق اون مسئله رو حل کنید.

  5. Avatar ریحانه

    جالب بود.حتما از این روشا برای دخترم استفاده میکنم

  6. Avatar عرفان

    باسلام
    مطلب کامل و اموزنده اى بود من خودم توى ۱۲ سالگی برنامه نویسی جاوا رو کامل یاد گرفتم

  7. Avatar جابر

    مطلب خیلی مفیدی بود.ممنونم از دیجی کالا بابت این مطلب خیلی خوب.من خودم توی یه دانشگاه سراسری خیلی خوب مهندسی نرم افزار خوندم و کاملا با نویسنده موافقم بابت اون حس تنفر و وحشت در بین دانشجویان(از جمله خودم)از برنامه نویسی . امیدوارم که مطالب اینچنینی رو بیشتر بهش بپردازید چون هیچجا مطلب مشابه اینرو ندیدم

  8. Avatar حمزه پورتوکلی

    بهتره اشاره بشه که در واقع موسسین code.org ایرانی‌ هستن. نه این که صرفاً ایرانیها در اون نقش موثری دارن. توصیه می‌کنم در حد کوتاهی‌ هم اگه شده با زندگی‌ موسسین این وبسیت (برادران پرتوی) آشنا بشید.

  9. Avatar فرزاد شریف زاده

    مطلب بسیار جالب و مفیدی بود. ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه