آخرین ملاقات فضاپیمای بپی‌کلمبو با زمین؛ پیش به سوی عطارد

۲۲ فروردین ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
فضاپیمای بپی‌کلمبو

فضاپیمای بپی‌کلمبو (BepiColombo) در مسیر حرکت به سمت مقصد خود، سیاره عطارد، صبح امروز از نزدیکی زمین گذر کرد و رهسپار اعماق منظومه شمسی شد.

فضاپیمای بپی‌کلمبو که حاصل همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) است در اواخر سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد. این فضاپیما برای رسیدن به سیاره عطارد راهی طولانی در پیش دارد. بپی‌کلمبو برای قرار گرفتن در مدار نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید هفت سال در راه خواهد بود و در مجموع نه بار از نزدیکی سه سیاره منظومه شمسی گذر خواهد کرد. گذرهایی که با هدف اصلاح مدار و سرعت فضاپیما با کمک گرانش سیارات انجام می‌شوند.

اولین گذر این فضاپیما از نزدیکی سیارات منظومه شمسی صبح امروز اتفاق افتاد. بپی‌کلمبو از فاصله حدودا ۱۲۵۰۰ کیلومتری زمین عبور کرد تا سرعتش نسبت به خورشید را کمی کاهش دهد. اصلاحی که به فضاپیما این امکان را می‌دهد تا در مسیر صحیح برای رسیدن به مقصد قرار بگیرد.

فضاپیمای بپی‌کلمبو

انیمیشنی از تصاویر فضاپیمای بپی‌کلمبو در زمان گذر از نزدیکی زمین.
Credit: ESA/BepiColombo/MTM, CC BY-SA 3.0 IGO

فضاپیمای بپی‌کلمبو اواخر امسال از نزدیکی سیاره زهره گذر خواهد کرد. در سال ۲۰۲۱ نیز این فضاپیما بار دیگر از نزدیکی سیاره زهره عبور خواهد کرد تا در نهایت به مقصد خود،‌ یعنی سیاره عطارد،‌ برسد.

اما قرار گرفتن در مدار سیاره عطارد کماکان نیازمند مانورهای مداری دیگری است. بپی‌کلمبو بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ شش بار از نزدیکی سیاره عطارد گذر خواهد کرد تا در نهایت در اواخر سال ۲۰۲۵ در مدار این سیاره کم‌جرم آرام بگیرد.

بپی‌کلمبو در واقع از دو فضاپیمای مستقل تشکیل شده که پس از رسیدن به عطارد از یک‌دیگر جدا خواهند شد. «مدارگرد مغناط‌کره عطارد» که JAXA مسئولیت آن را بر عهده دارد از ارتفاعی نسبتا بالاتر از سطح عطارد به بررسی مغناط‌کره و میدان مغناطیسی این سیاره خواهد پرداخت.

فضاپیمای دیگر که «مدارگرد سیاره‌ای عطارد» نام دارد و آژانس فضایی اروپا آن را ساخته است فاصله کمتری از سطح عطارد خواهد داشت. تمرکز این فضاپیما روی تحلیل و بررسی ترکیبات سیاره عطارد است. دانشمندان امیدوارند داده‌های این فضاپیما به آن‌ها در درک بهتر چگونگی شکل‌گیری سیاره عطارد، و همچنین منظومه شمسی،‌ کمک کند.

مدت زمان ماموریت اصلی هر کدام از این فضاپیماها یک سال در نظر گرفته شده است.

بپی‌کلمبو سومین فضاپیمایی است که به سمت سیاره عطارد ارسال می‌شود. پیش از این فضاپیمای مارینر ۱۰ (Mariner 10) ناسا در دهه ۱۹۷۰ سه بار از نزدیکی عطارد گذر کرد. فضاپیمای مسنجر (Messenger) ناسا نیز از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در مدار سیاره عطارد قرار داشت.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از گذر فضاپیمای بپی‌کلمبو از نزدیکی زمین.

Credit: ESA/ATG medialab

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه