گریز ماهواره اروپایی از خطر برخورد با ماهواره استارلینک اسپیس ایکس

۱۳ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
ماهواره استارلینک

اسپیس ایکس چندی پیش ۶۰ ماهواره استارلینک را در اولین گام خود برای پوشش جهانی اینترنت ماهواره‌ای به فضا پرتاب کرد. از همان زمان نگرانیهایی مبنی بر افزایش احتمال برخورد ماهواره‌ها به یک‌دیگر وجود داشت. به تازگی و با گریز یک ماهواره اروپایی از خطر برخورد با یکی از ماهواره‌های استارلینک این نگرانی‌ها جنبه‌ای جدی‌تر یافته‌اند.

روز دوشنبه یک ماهواره اروپایی برای اطمینان یافتن از برخورد نکردن به یکی از ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس مجبور به انجام مانور مداری شد.

ماهواره Aeolus دوشنبه موتورهای خود را روشن کرد و ارتفاع مدار خود را افزایش داد تا به طور ایمن از فراز ماهواره استارلینک ۴۴، یکی از ۶۰ ماهواره‌ای که اسپیس ایکس به تازگی به مدار ارسال کرده است، عبور کند.

طبق اعلام سازمان فضایی اروپا انجام چنین مانورهایی برای جلوگیری از خطر برخورد با ماهواره‌های فعال اتفاق رایجی نیست. بسیاری از مانورهای مداری ماهواره‌های سازمان فضایی اروپا برای جلوگیری از خطر برخورد با ماهواره‌های خاموش یا زباله‌های فضایی انجام می‌شوند.

پس از اعلام احتمال برخورد این دو ماهواره سازمان فضایی اروپا با اسپیس ایکس تماس گرفت. اسپیس ایکس نیز اخطار مشابهی دریافت کرده بود. با این حال این شرکت فضایی خصوصی از تغییر مدار ماهواره استارلینک ۴۴ سر باز زد. به این ترتیب این سازمان فضایی اروپا بود که مجبور به تغییر مدار ماهواره خود بود.

البته اسپیس ایکس اعلام کرده که به دلیل مشکلات فنی اخطار دوم، مبنی بر افزایش احتمال برخورد از یک به پنجاه هزار به یک به ده هزار، را دیر دریافت کرده است. طبق اعلام اسپیس ایکس در صورت دریافت به موقع این اخطار همکاری لازم با سازمان فضایی اروپا انجام می‌شد.

ارسال ۶۰ ماهواره استارلینک به فضا اولین گام اسپیس ایکس برای پوشش جهانی اینترنت ماهواره‌ای بود. این شرکت قصد دارد تا در سال‌های پیش رو تعداد بسیار بیشتری ماهواره را نیز به فضا ارسال کند. طبق برنامه اسپیس ایکس حدود ۱۲ هزار ماهواره استارلینک را در مدار قرار خواهد داد. این در حالی است که شرکت‌های دیگری همچون آمازون و وان‌وب (OneWeb) نیز قصد انجام فعالیت مشابهی را دارند.

ماهواره استارلینک

تصویری از ماهواره‌های استارلینک پس از قرار گرفتن در مدار زمین.
Credit: Marco Langbroek

به این ترتیب احتمالا در سال‌های اخیر ماهواره‌های مختلف مجبور به انجام مانورهای مداری مشابه بیشتری خواهند شد. سازمان فضایی اروپا قصد دارد تا با کمک هوش مصنوعی این فرآیند را به صورت خودکار انجام دهد. اقدامی که ضروری به نظر می‌رسد.

قرارگیری ماهواره‌های استارلینک در مدار باعث نگرانی‌هایی برای منجمان نیز شد. پس از پرتاب این ماهواره‌ها و ثبت اولین تصاویر از درخشش آن‌ها در آسمان در آسمان اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) نیز در بیانیه‌ای نگرانی‌های خود زا در این باره اعلام کرد.

باید دید در سال‌های پیش رو کفه ترازو به کدام سمت سنگینی خواهد کرد: اینترنت برای همه مردم و در همه جای دنیا و یا امنیت ماهواره‌ها و مختل نشدن رصدهای منجمان حرفه‌ای.

عکس کاور: تصویری از ۶۰ ماهواره استارلینک در مدار زمین.

Credit: SpaceX

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه