کشف یک گونه‌ی جدید هشت‌پا در عمق ۴ کیلومتری اقیانوس

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دانشمندان با استفاده از یک زیردریایی بی‌سرنشین توانستند در عمق ۴۲۹۰ متری اقیانوس و نزدیک سواحل هاوایی از یک هشت‌پا فیلم بگیرند. این هشت‌پا به احتمال زیاد یک گونه‌ و شاید یک سرده‌ی جدید است و رکورد عمق برای زندگی این نوع اختاپوس‌ها را شکسته است.

دانشمندان این کشف را زمانی انجام دادند که با زیردریایی روباتیک در حال جمع‌آوری نمونه‌هایی از رسوبات کف اقیانوس بودند. «مایکل وچیونه»، کسی که این کشف را انجام داده می‌گوید شگفت زده است چرا که این هشت‌پا به احتمال زیاد به یک گونه‌ یا حتی سرده‌ی جدید تعلق دارد. این جانور برخلاف هشت‌پاهایی که در عمق اقیانوس زندگی می‌کنند و در اعماق بیش از ۵۰۰۰ متر یافت می‌شوند، فاقد باله‌های شنا است. در عوض بیشتر شبیه به اختاپوس‌های آب‌های کم عمق به نظر می‌رسد. این اختاپوس ظاهر خاصی دارد و دانشمندان آن را شبیه به روح یا شبح می‌دانند. این درحالیست که بیشتر سرپایان دارای سلول‌های حاوی رنگدانه برای تغییر رنگ هستند که به جانور اجازه‌ی تغییر رنگ و استتار می‌دهد.

عمق اقیانوس مکان بسیار ناشناخته‌ای است و هنوز موجودات خیلی زیادی آن پایین وجود دارند که ما آن‌ها را ندیده‌ایم و نمی‌شناسیم. برای مثال سال ۲۰۱۴ در عمق ۸۱۴۳ متری یک ماهی شبح مانند کشف شد که باله‌های شنایی شبیه به بال پرندگان داشت. این ماهی رکورد عمیق‌‌ترین مکان زندگی برای ماهی‌ها را شکست.

دانشمندان فعلا نام این اختاپوس را «کسپر» (CASPER) گذاشته‌اند. این نام از فیلم کسپر که نقش اول را یک روح کارتونی برعهده داشت گرفته شده است.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Unknown

    مگه تو عمق ۴ کیلومتری نور وجود داره؟

  2. Avatar javad

    خیلی زیبا و شگفت انگیز بود. خیلی دوست داشتم منم از نزدیک میدیدمش.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه