۵۲ هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی توسط مشتریان ایرانی

۱۸ شهریور ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

تازه ترین گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد که خرید آگاهانه از فروشگاه های اینترنتی افزایش داشته است. بر اساس این گزارش مردم ایران در سال گذشته ۵۲ هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی داشته اند که البته این موضوع به معنای خرید آگاهانه بوده است. خرید آگاهانه به این معنا که مردم برای استفاده از خدماتی مانند پرداخت قبوض ناچار به خرید اینترنتی نباشند بلکه آنها با میل و تصمیم شخصی، خرید اینترنتی را به خرید از بازارهای سنتی ترجیح داده اند.

همانطور که می دانید تجارت الکترونیک نزدیک به یک سال است که به صورت جدی در کشور ما مطرح شده است و رسیدن به این عدد خرید آگاهانه، قابل توجه است. این نشان می دهد که فضاهای اینترنتی برای رونق کسب و کار و درآمدزایی تا چه اندازه بازار بکری در اختیار مردم کشور گذاشته است اما برای رونق کسب و کار در این فضا، ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد. اول اینکه بانک مرکزی باید هرچه سریعتر خدمات پرداختی را توسعه دهد و از مرحله پرداخت وجه با کارت های بانکی و رمز دوم به بیت کویین ها یا پول الکترونیکی و کیف پول الکترونیک و سایر تکنولوژی های مدرن در زمینه پرداخت وجه معاملات برسد. نکته دوم این است که نه تنها وزارت صنعت و نهادهای متولی با سیاست هایی نظیر نماد اعتماد الکترونیک نظارت بر بازارهای اینترنتی را به کنترل درآورند که خود صاحبان حرف و مشاغل اینترنتی بدانند راز موفقیت شان توسعه اعتماد مشتریان است. مشتریان ایرانی به دلیل پیش زمینه های ذهنی اولیه نسبت به خرید اینترنتی بدبین شده اند. هشدارها و گزارش های مکرر پلیس مبنی بر کلاهبرداری های اینترنتی پیش زمینه ذهنی خنثی را نسبت به خرید اینترنتی به پیش زمینه ذهنی منفی تغییر داده است بنابراین کوچکترین اشتباهی می تواند مشتریان ایرانی را از این بازارها فراری دهد.

خوشبختانه در سالهای اخیر نمونه هایی از کسب و کار حرفه ای در بستر فضای مجازی شکل گرفته است که دیجی کالا یک نمونه از آن به شمار می رود. همان طور که دیدید این رفتار حرفه ای به سرعت توانست نمونه های موفق را سر زبان ها بیندازد و با درآمدهای قابل توجه و سرشار مواجه کند. نکته مهم دیگر اینکه، صاحبان کسب و کار در این فضا بهتر است حذف هزینه های اضافه مانند مغازه داری را در قیمت کالاهایشان لحاظ کنند این مساله دو تاثیر بسیار مهم دارد. اول اینکه انگیزه خرید از فضای مجازی را تقویت می کند و تاثیر مهم تر این است که مشتری صداقت فروشنده را نسبت به خود احساس می کند و این موضوع می تواند مقوله مشتری وفادار را رقم بزند که در دنیای تجارت امروز حرف اول رقابت را می زند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar امیرحسین

    خرید آگاهانه = دیجی کالا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه