یلدای کارآفرینان استارتاپی با حمایت دیجی‌کالا برگزار شد

۱۴ آذر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
یلدای کار آفرینان استارتاپی

یلدای کار آفرینان استارتاپی رویدادی است که به همت هفته نامه شنبه هر سال به مناسبت شب یلدا برگزار می شود و امسال نیز با نزدیک شدن به شب یلدا این رویداد روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه با شرکت بیش از ۷۰۰ نفر از فعالان اکوسیستم استارتاپی در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

در رویداد امسال همانند سال گذشته از استارتاپ‌های مختلف دعوت شد تا در این رویداد حضور پیدا کنند و درباره ترس‌ها و امیدهایشان در سال ۹۷ صحبت کنند. این مراسم با سخنرانی دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور شروع شد. ستاری در ابتدای صحبت‌هایش گفت که عملکرد استارتاپ های ایران در چند سال اخیر نشان داده که راه این اکوسیستم برای رفاه و آبادانی کشور باز شده است و مهمترین لازمه تحقق اقتصاد دانش بنیان و جامعه استارتاپی، زیست بوم کارآفرینی است. آنچه که در این حوزه می توانند ساختار اقتصادی را شکل دهد حرکت هماهنگ و رو به جلوی تمامی بخش های زیست بوم کارآفرینی است.

یلدای کار آفرینان استارتاپی

معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که :« با توجه به ساختار اقتصاد نفتی که ساز و کارهای دست و پاگیر برای راه اندازی کسب و کار با چالش‌های متعددی مواجه هستند، جهت گیری صحیح به سمت اصلاح اقتصاد یاد شده با اعتماد داخلی فعالان این عرصه محقق می شود. حضور تعدادی از استارتاپ ها در بازار بورس کشش خوبی را در این بازار ایجاد کرده است و افزایش سهام و بالارفتن میزان ارزش افزوده این شرکت‌ها می‌توانند انگیزه لازم را در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این عرصه پر ظرفیت ایجاد کند.»

سورنا ستاری در ادامه به این موضوع اشاره کرد که:« در حال حاضر بیش از ۲۸۰ شرکت استارتاپی اطراف دانشگاه صنعتی شریف، مشغول فعالیت‌ هستند که ۵۳۰۰ نفر را به کار مشغول کرده‌اند این امر نشان می‌دهد زمینه تبدیل شدن محیط پیرامونی دانشگاه‌ها به یک محیط مساعد برای کسب و کار دانش‌بنیان در حال محقق شدن است.»

در طول مراسم یلدای کارآفرینان استارتاپی پنل‌های مختلف برگزار شد که شامل پنل‌های ارزش آفرینان: امید بخشی (بخش اول)، پنل مهاجرت معکوس: انتقال تجربه سیلیکون ولی، پنل سرمایه گذاری خطر پذیر (اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۰) و پنل ارزش آفرینان: امید بخشی (بخش دوم) می‌شدند.

همایش یلدای کار آفرینان استارتاپی

در پنل سرمایه گذاری: آینده اکوسیستم استارتاپی ایران درسال ۱۴۰۰، سعید رحمانی مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری سرآوا، رضا زرنوخی رییس انجمن وی‌سی ایران و مدیرعامل صندوق توسعه و تکنولوژی ایران، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن حضور داشتند.

در این پنل سعید رحمانی مدیرعامل سرآوا در ابتدای صحبت‌هایش در پنل سرمایه‌گذاری: آینده اکوسیستم استارتاپی گفت: «مسله ارزش‌گذاری روی استارتاپ‌ها باید هرچه سریع‌تر حل شود و این بزرگ‌ترین تحولی است که می‌تواند در بازار اقتصاد کشور رخ دهد. این موضوع می‌تواند باعث شود که برای سرمایه‌گذاران مسله نقدینگی و باور اینکه سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها در ایران هم می‌تواند سودآور باشد، باور پذیر باشد. باید تلاش شود که سهام استارتاپ‌ها وارد بورس شوند تا بشود با جذب سرمایه، روی استارتاپ‌های بیشتری سرمایه‌گذاری کرد. این بزرگ‌ترین تحولی خواهد بود که می‌شود در ۱۲ ماه آینده روی آن فکر کرد.»

رحمانی در جواب این سوال که چه تصویری از استارتاپ‌ها در سال ۱۴۰۰ و بعد از آن دارید گفت:« پیش‌بینی ما این است که تا سال ۱۴۰۰ حداقل ۱۴۰۰ استارتاپ در ایران خواهیم داشت که البته عدد بزرگی نیست. اگر ۱۳۰۰ عدد از این استارتاپ‌ها در مرحله اولیه باشند برای ادامه فعالیت هرکدام به مبلغی نزدیک به ۷۰۰ تا ۱ میلیارد تومان نیاز دارند. در مرحله میانی هم اگر ۱۰۰ استارتاپ داشته باشیم، نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌نیاز خواهد بود و این مبلغ برای یک استارتاپ بالغ بسیار بیشتر خواهد بود.»

یلدای کار آفرینان استارتاپی

مدیرعامل سرآوا در بخش نهایی صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که: «استارتاپ‌ها را نباید دست‌کم گرفت چرا که برای اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردارند. سراوا برای اینکه استارتاپ‌ها بتوانند در منطقه فعالیت داشته باشند دست به جذب سرمایه‌ خارجی زد. در واقع اگر نخواهیم بایک استارتاپ در منطقه فعالیت نکنیم، نیازی هم به سرمایه‌گذار خارجی نداریم، چرا که سرمایه به اندازه کافی در ایران موجود است. سراوا بعد از برجام توانست سرمایه خارجی نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار جذب کند که ۱۰۰ میلیون دلار آن در دیجی‌کالا انجام شد. این سرمایه‌گذاری برای این انجام شد که دیجی‌کالا قصد داشت در منطقه هم فعالیت کند و می‌دانستیم که آمازون قصد دارد که سوق را بخرد که این اتفاق افتاد. می‌دانستیم که علی‌بابا بازار خرید اینترنتی را در اختیار خودش درآورده است. همچنین شرکت‌های ترکی هم آماده حضور در بازار ایران بودند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که با جذب سرمایه‌خارجی شرکت‌های ایرانی را توانمند کنیم تا بتوانند در منطقه رقابت کنند. البته هیچ وقت نگذاشتیم که مدیریت در این شرکت‌ها به دست خارجی‌ها بی‌افتد و حتی این اتفاق در سراوا هم رخ نداد.»

در پنل بعدی رویداد یلدای کارآفرینان استارتاپی که پنل ارزش آفرینان: امید بخشی نام داشت حسام ارمندهی بنیانگذار کافه بازار مدیر عامل دیوار، حمید محمدی بنیانگذار و مدیرعامل دیجی‌کالا، محمد جواد شکوری مقدم مدیرعامل آپارات، میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپ‌سی، مجید حسینی‌نژاد مدیرعامل علی‌بابا و جاباما حضور داشتند.

در این پنل حمید محمدی در شروع صحبت‌هایش درباره تغییرات مهم دیجی‌کالا گفت:« بزرگترین تغییر دیجی‌کالا در سال گذشته اضافه شدن فروشندگان مختلف بود. اکنون فروشندگان بسیار زیادی می‌توانند با استفاده از پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا محصولات خودشان را در اختیار مشتری قرار دهند. یکی دیگر از کارهای بزرگ ما راه اندازی دیجی‌استایل بود که پلتفرم مستقل پوشاک دیجی‌کالا است. همچنین ما روی فیدیبو هم سرمایه‌گذاری کردیم که یک پلتفرم کتاب صوتی و کتاب الکترونیکی است.» حمید محمدی در ادامه صحبت‌هایش گفت:« فروش مارکت‌پلیس دیجی‌کالا در حال حاضر ۳۰ درصد از فروش کلی را شامل می‌شود و فکر می‌کنیم که خیلی زود این آمار به ۵۰ درصد برسد. در حال حاضر حدود ۴ هزار فروشنده روی این پلتفرم فروش دارند. ما قصد داشتیم که در یلدای شگفت‌انگیز ۱ میلیون کالا بفروشیم و فکر می‌کنیم که به این فروش دست پیدا می‌کنیم. همچنین مرکز پردازش کالای دیجی‌کالا هم بزرگ‌تر شد و این مرکز می‌تواند ۴ میلیون کالا را نگه‌داری کند و توانایی پردازش روزانه  ۴۰۰ هزار عدد کالا را دارد که اگر آن را با ظرفیت مارکت‌پلیس جمع کنیم نزدیک به نیم میلیون پردازش روزانه انجام می‌شود. در حال حاضر مرکز پردازش دیجی‌کالا بزرگ‌ترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه به حساب می‌آید.»

حمید محمدی

حمید محمدی بنیانگذار دیجی‌کالا در بخش پایانی صحبت‌هایش و رویداد یلدای کارآفرینان استارتاپی درباره دغدغه‌ها و امیدهای استارتاپ‌ها در سال آینده گفت:« اگر دغدغه نبود که همه چیز به راحتی پیش می‌رفت. ما اینجا هستیم که با این دغدغه‌ها کنار بیاییم و کارمان را بزرگ‌تر بکنیم. اما واقعا شرایط بهتر از سال گذشته است. سال گذشته در همین رویداد درباره موضوعات دیگری صحبت می‌کردیم و درباره تهدیدهایی صحبت می‌کردیم که بدنه استارتاپ‌ها را هدف گرفته بود. الان شرایط خیلی بهتر شده است.»

در این همایش در کنار برگزاری پنل‌ها، شرکت‌کنندگان در وقت‌های پذیرایی به تبادل نظر و شبکه‌سازی پرداختند. همچنین به هادی فرنود، حمیدرضا احمدی، ناصر غانم‌زاده، آرش میلانی، حسام آرمندهی، حمید و سعید محمدی و محمدجواد شکوری‌مقدم به پاس تلاش‌هایی که برای توسعه اکوسیستم استارتاپی انجام داده‌اند تندیس یلدا اهدا شد. سورنا ستاری هم به عنوان دولتمردی که در سال‌های گذشته با حمایت‌های خود به رشد این اکوسیستم کمک کرده با دریافت تندیس مورد تقدیر قرار گرفت.

یلدای کار آفرینان استارتاپی

‌‌‌‌در جریان این رویداد یلدای کار آفرینان استارتاپی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز حضور داشت. این اتحادیه در حقیقت صدای بخش تجارت الکترونیکی در ایران است که از طریق ایجاد تعاملات موثر و چند جانبه، کلیه ذینفعان این حوزه را گرد هم آورده و زمینه انعکاس نیازمندی‏ ها و چالش‏ های خانواده بزرگ کسب و کارهای مجازی را به نهادهای سیاست‏گذار و تصمیم گیرنده فراهم می‏نماید.
این تشکل در نظر دارد تا با بهره‏ گیری از مشاوران و متخصصان حوزه ‏های ذی‏ربط، انجام پژوهش ‏های کاربردی در خصوص بازار تجارت الکترونیکی کشور، مطالعات راهبردی و تطبیقی و انتشار و به کارگیری نتایج آنها، به بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی کشور کمک کند. در حال حاضر یکی از اهداف رسمی راه اندازی این اتحادیه اعطای مجوز کسب به استارتاپ‌های مختلف است. همچنین استارتاپ‌ها می‌توانند با کمک این اتحادیه مشکلات حقوقی خودشان را هم پیگیری کنند.
برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با روند کاری این اتحادیه می‌توانید به سایت ecunion.ir یا کانال تلگرامی این اتحادیه به آدرس ecunion مراجعه کنید.

 

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه