۳ مشکل بزرگ اتومبیل‌های خودران

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اتومبیل‌های خودران از جمله فناوری‌هایی محسوب می‌شود که به نظر می‌رسد از دل داستان‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی به دنیای واقعی آمده است. در طی سال‌های اخیر روزبه‌روز به تحقق این رؤیا نزدیک‌تر شده‌ایم و حالا در سال ۲۰۱۸ اتومبیل‌های خودران بسیاری از شرکت‌ها در سرتاسر جهان روانه‌ی خیابان‌ها شده‌اند تا عملکرد آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. در آینده‌ی نه‌چندان دور، این فناوری همه‌گیر خواهد شد و دنیای اطراف ما را دگرگون خواهد کرد. همه‌گیر شدن این فناوری مسائل و مشکلاتی را به همراه خواهد آورد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

۳. استفاده از اتومبیل‌های خودران منجر به افزایش خودروهای بدون سرنشین می‌شود

فرض کنید که عازم فرودگاه هستید؛ با اتومبیل خودران به فرودگاه می‌روید و بعد از پیاده شدن، اتومبیل مذکور روانه‌ی خانه‌ی شما می‌شود. بعد از برگشت از سفر، اتومبیل خودران در جلوی فرودگاه منتظر شما است تا سوارش شوید. این فرض را می‌توان به موقعیت‌های دیگر هم تعمیم داد. مثلا افرادی که از طریق اتومبیل شخصی به محل کار می‌روند، به جای پرداخت پول پارکینگ برای خودرو، اتومبیل خود را روانه‌ی جای دیگری می‌کنند تا یک جای پارک رایگان را پیدا کند.

در چنین حالتی، خیابان‌ها پر از اتومبیل‌های بدون سرنشین خواهد شد. افزایش اتومبیل‌های بدون سرنشین هم می‌تواند از لحاظ ترافیکی فاجعه‌بار باشد. این موضوع از جمله موضوعاتی محسوب می‌شود که احتمالا چندان به مذاق قانون‌گذاران خوش نمی‌آید و حتی شاید قوانینی را برای ممنوعیت تردد اتومبیل‌های بدون سرنشین وضع کنند. اما تصویب چنین قوانینی می‌توانند موجب صدمه زدن به تاکسی‌های خودران شود، چون چنین تاکسی‌هایی مطمئنا همیشه سرنشین نخواهند داشت و گاهی اوقات بدون سرنشین خواهند بود. البته از طرفی دیگر، چنین تاکسی‌هایی می‌توانند منجر به کاهش ترافیک خیابان‌ها شوند. در نهایت باید بگوییم که قانون‌گذاری در مورد این فناوری کار چندان ساده‌ای نیست و احتمالا تا سال‌ها شاهد تصویب قوانین جدید و تغییر قوانین قدیمی خواهیم بود.

  1. فقط افراد ثروتمند از مزیت‌های این فناوری بهره خواهند برد

یکی از نکات مثبت سیستم جاده‌ها و اتومبیل‌های امروزی این است که مدل اتومبیل‌ها اهمیت چندانی ندارد. اگر شما سوار ماشین مدل بالا یا ارزان‌قیمت شوید، در نهایت باید قوانین یکسانی را رعایت کنید، در لاین‌های مشخصی حرکت کنید و ماشین خود را در مکان‌های یکسانی پارک کنید. اما با ظهور اتومبیل‌های خودران اوضاع به همین منوال باقی نمی‌ماند زیرا تا مدت‌ها قیمت این اتومبیل‌ها بالا خواهد بود.

برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در طی ده سال آینده، اتومبیل‌های مجهز به مشخصه‌های خودران، حداقل ۱۰ هزار دلار گران‌تر از دیگر اتومبیل‌ها خواهند بود. مطمئنا بسیاری از افراد تا سال‌ها نمی‌توانند چنین اتومبیل‌هایی را خریداری کنند. بنابراین بسیاری از مزایای این اتومبیل‌ها، از قبیل پارک کردن راحت‌تر، افزایش وقت آزاد و شاید لاین‌های اختصاصی، تا سال‌ها مختص افراد ثروتمند باقی خواهد ماند.

  1. فناوری اتومبیل‌های خودران افراد را مجبور می‌کند که درون ماشین هم کار کنند (و احتمالا موجب مرگ رادیو می‌شود)

اتومبیل‌ها از معدود مکان‌هایی هستند که در آن‌ها همچنان رادیو مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطمئنا خیلی از رانندگان دوست دارند که به جای گوش دادن به رادیو، فیلم و سریال تماشا کنند؛ اما چنین کاری امکان‌پذیر نیست زیرا حواس راننده را پرت می‌کنند. بنابراین بسیاری از رانندگان به رادیو گوش می‌دهند تا هم از اخبار روز مطلع شوند، و هم بتوانند به آهنگ‌های مختلفی گوشی دهند و زمان را بگذرانند. اما با همه‌گیر شدن اتومبیل‌های خودران، بسیاری از رانندگان سرگرم کارهای دیگر می‌شوند و حتی شاید در این میان به ایمیل‌های کاری جواب دهند و گزارش‌های مربوط به محل کار را تکمیل کنند.

زمانی که گوشی‌های بلک‌بری همه‌گیر شدند، گجت‌های این شرکت دسترسی به ایمیل‌ها را ساده‌تر کرد و یکی از انتظارات ایجاد شده این بود که افراد باید بعد از ساعات کاری هم به ایمیل‌های مربوط به محل کار پاسخ دهند. همین امروزه هم بسیاری از کارمندان با چنین مواردی دست به گریبان هستند و مثلا در ساعات غیر کاری و حتی روزهای تعطیل هم باید دستورهای رییس خود را انجام دهند. با همه‌گیر شدن اتومبیل‌های خودران، احتمالا شاهد افزایش چنین روندی خواهیم بود. بهره‌گیری از اتومبیل‌های خودران وقت آزاد افراد را بیشتر از گذشته خواهد کرد و رؤسا هم به احتمال زیاد این افزایش اوقات فراغت را نادیده نخواهند گرفت و احتمالا حجم وظایف محوله را افزایش خواهند داد.

منبع: Cracked

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه