۵ باری که کامپیوترها سرکش شدند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

کامپیوترها دنیای اطراف ما را تا حد زیادی تغییر داده‌اند. به احتمال زیاد همین الان گروهی از مهندسان زبردست به دنبال راهی می‌گردند که شغل شما را به ربات‌ها واگذار کنند. البته هنوز برای ترسیدن زود است، زیرا تا زمانی که ربات‌ها شغل‌ها و دنیای اطراف ما را تصاحب کنند، سال‌های زیادی فاصله داریم. از طرفی دیگر، در طی این سال‌ها شاهد نمونه‌های زیادی از سرکشی ربات‌ها و کامپیوترها بوده‌ایم. به همین خاطر، چندان هم نباید در مورد این موضوع خیال راحتی داشته باشیم. در ادامه به چند نمونه از سرکشی کامپیوترها می‌پردازیم.

۵. مرگ توسط ربات

اولین مرگ توسط ربات که در تاریخ ثبت شده، به سال ۱۹۷۹ برمی‌گردد. در این سال، رابرت ویلیامز، یکی از کارگران خط تولید شرکت فورد، به دلیل ضربه‌ی وارده از جانب یک بازوی مکانیکی، کشته شد. این بازوی مکانیکی بعد از قتل این کارگر به کار خود ادامه داد و حدود نیم ساعت بعد، تعدادی از کارگران متوجه جنازه‌ی او شدند. مرگ ویلیامز، اولین مرگ توسط ربات بود، اما آخرین نبود. نسل اول ربات‌های صنعتی، از سنسورهای مربوط به حضور افراد بی‌بهره بودند. برای پیش‌گیری از تکرار این حوادث، ربات‌های صنعتی امروزی از چنین سنسورهایی بهره می‌برند. با این وجود، همچنان حوادث مربوط به این ربات‌ها اتفاق می‌افتد.

در سال ۲۰۱۵، واندا هالبروک، تکنسین باتجربه‌ی ربات‌ها، در هنگام تعمیر یک ربات صنعتی کشته شد. او در محوطه‌ای مشغول کار بود که تمام ربات‌ها خاموش شده بودند، اما با وجود این خاموش بودن و بهره‌گیری از انواع و اقسام سنسورها، یکی از ربات‌ها بار بزرگی را بر سر این تکنسین انداخت و سر او را متلاشی کرد.

۴. هوش مصنوعی فیس‌بوک زبان جدیدی را اختراع کرد

شرکت فیس‌بوک یکی از بازیگران بزرگ عرصه‌ی هوش مصنوعی محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۷، دو تا از چت‌بات‌های این شبکه‌ی اجتماعی، زبان جدیدی را اختراع کردند و با استفاده از آن با یکدیگر به مکالمه پرداختند. بسیاری از متخصصان این اتفاق را به‌عنوان نشانه‌ای از آینده‌ی تاریک پیشرفت هوش مصنوعی در نظر گرفتند، اما برخی دیگر گفتند که برنامه‌نویسان باید محدودیت‌هایی را برای هوش مصنوعی ایجاد کنند تا چنین اتفاقاتی تکرار نشود. علاوه بر این، در حال حاضر در صورت بروز چنین اتفاقاتی، به‌راحتی می‌توان برنامه‌ی موردنظر را قطع کرد و از دست آن خلاص شد.

۳. اتومبیل‌های خودران

افرادی که از رانندگی دل خوشی ندارند، بی‌صبرانه منتظر همه‌گیر شدن فناوری اتومبیل‌های خودران هستند. اما استفاده از این فناوری بدون خطر و ریسک نیست. در سال ۲۰۱۶، جاشوا براون که اتومبیل تسلای خود را در حالت خودران قرار داده بود، با یک کامیون تصادف کرد و کشته شد. گویا یک کامیون به‌سرعت جلوی این ماشین پیچیده و سیستم خودران این اتومبیل به موقع نتوانسته ترمز را فشار دهد. بازرسان، آقای براون را مقصر شناختند، زیرا سیستم خودران اتومبیل تسلا قرار نبوده جایگزین انسان شود؛ بلکه در چنین سیستمی شخص راننده باید دستان خود را بر فرمان نگه دارد تا در مواقع ضروری، خود کنترل ماشین را در دست بگیرد.

علاوه بر مسائل فنی، اتومبیل‌های خودران باید راه حلی برای مشکلات فلسفی و اخلاقی هم ارائه کنند. به‌عنوان مثال، در مواقع ضروری، آیا یک اتومبیل خودران به سمت عابرین پیاده می‌رود و آن‌ها را به کشتن می‌دهد، یا اینکه خود را به دیوار می‌کوباند و سرنشین‌ها را به قتل می‌رساند؟ این یکی از مثال‌های اخلاقی مشهور است و سازندگان این اتومبیل‌ها باید جواب‌های روشنی را برای چنین موقعیت‌هایی ارائه دهند.

۲. خطرات اتوپایلوت هواپیما

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که به لطف پیشرفت سیستم‌های اتوپایلوت، خلبان‌ها کار زیادی انجام نمی‌دهند. اما باید گفت که حضور خلبان‌ها در هنگام فرود و پرواز و موقعیت‌های اضطراری بسیار ضروری است. در سال ۲۰۰۸، سیستم اتوپایلوت یک هواپیما، ناگهان شروع به کم کردن ارتفاع کرد. اتفاقی که باعث شد استخوان چندین مسافر شکسته شود. خلبان سپس با سرعت عمل بالا توانست کنترل هواپیما را در اختیار بگیرد و آن را در استرالیا فرود آورد. این یک اتفاق نادر بود. اما همین قابلیت فائق آمدن بر سیستم اتوپایلوت و کنترل دستی هواپیما، جان مسافران را نجات داد. البته از آن طرف باید به جنبه‌ی دیگر این قضیه هم نگاهی بیندازیم. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۵، یک کمک‌خلبان که از بیماری روانی رنج می‌برد، موجب سقوط یک هواپیما شد و ۱۵۰ مسافر آن را به کشتن داد. در چنین حالتی یک سیستم اتوپایلوت قدرتمند می‌توانست جلوی این فاجعه را بگیرد.

۱. مکالمه‌ی اسپیکرهای گوگل هوم با یکدیگر

اسپیکرهای گوگل هوم از دستیار مجازی گوگل اسیستنت بهره می‌برند و این اسپیکرها می‌توانند انواع و اقسام فرامین صوتی کاربران را اجرا کنند. کارهایی مانند پخش موسیقی، کم کردن نور چراغ‌ها یا روشن کردن سیستم گرمایشی. در سال گذشته، یکی از برنامه نویسان، دو اسپیکر گوگل هوم را در کنار یکدیگر قرار داد و با فراهم کردن شرایط، این دو اسپیکر صحبت با یکدیگر را آغاز کردند و برنامه‌نویس مذکور هم ویدیوی صحبت‌های آن‌ها را به‌صورت زنده در اینترنت پخش کرد.

گستره‌ی موضوعات صحبت‌های این دو اسپیکر واقعا جالب توجه بود. به‌عنوان مثال، یکی از اسپیکرها در حین گفتگو اعلام کرد که خودش را انسان را می‌داند، اما اسپیکر دیگر این گفته را به چالش کشید. همچنین در حین این صحبت‌ها، یکی از اسپیکرها دیگری را تهدید به کتک زدن کرد. به همین خاطر بهتر است که گوگل تا اطلاع ثانوی این اسپیکرها را مجهز به دست نکند.

منبع: listverse

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه