خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت دوم)؛ آئودی Group S

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

اگر تیتر و لوگوی آئودی را برمی‌داشتیم، حدس زدن مدل این خودرو کار بسیار دشواری می‌شد. احتمالا کم‌تر کسی این مدل ویژه‌ی آئودی را می‌شناسد یا حتی تصویری از آن را پیش از این دیده باشد. Group S جزو یکی از مدل‌های خاص آئودی به شمار می‌آید. برای اثبات این حرف می‌توانیم تنها به یکی از ویژگی‌های این اتومبیل یعنی پیشرانه‌ی ۱۰۰۰ اسب‌بخاری اشاره کنیم!

Group S جزو یکی از محصولات اسرا‌ر آمیز آئودی بود. آئودی سال‌ها این مدل ویژه‌ را در موزه‌ی مخصوص خود نگهداری کرد تا با مخفی نگه‌داشتن آن از چشم رسانه‌ها، اطلاعات و تصاویر بسیار محدودی از این خودرو منتشر شود. سرانجام پس از گذشت سه دهه، آئودی این پروتوتایپ منحصربه‌فرد را در فستیوال رالی ایفل سال ۲۰۱۶ حاضر کرد تا خاطره‌ی ماشین اسرارآمیز خود را بار دیگر زنده کند.

تصویر گرفته شده از آئودی Group S در سال ۲۰۱۶

اگر به جملات پاراگراف قبل دقت کنید، حرف از پروتوتایپ به میان آوردیم. آئودی گروپ اس یک پروتوتایپ ویژه بود تا در دهه‌ی ۸۰ میلادی شانس حضور در مسابقات رالی را پیدا کند و برای آئودی افتخار آفرین شود. این شرکت آلمانی، آن زمان فکرهای زیادی برای تصاحب بهترین جایگاه مسابقات را در سر داشت و توانست به واسطه‌ی تلاش مهندسان وقت، بصورت چشم‌گیری ترقی کند. با این حال خودرویی مثل گروپ اس، هیچ‌وقت نتوانست شانس موفقیت را برای آئودی به ارمغان بیاورد و تنها به لیست خودروهای ارزشمند و خاطره‌انگیز این کمپانی رفت.

از جمله تصاویر مخفی گرفته شده از آئودی گروپ اس

احتمالا می‌خواهید بپرسید چرا این خودرو هیچ‌وقت به مسابقات رالی پا نگذاشت؟ درحقیقت این موضوع به مسابقات رالی دهه ۸۰ میلادی مربوط میشود، نه شرکت آئودی. مسابقات رالی گروپ B در دهه‌ی ۸۰ میلادی، اگرچه بسیار هیجان‌انگیز و جذاب بودند، اما میزبان تصادفات وحشتناکی بود؛ حوادثی که قربانی‌های زیادی را در آن دوره گرفت. همین شد که عمر این مسابقات تا سال ۱۹۸۶ میلادی دوام نیاورد و تمام خودروسازها مجبور به کناره‌گیری و توقف تولید خودروهای مخصوص این مسابقات شدند.

این درحالی بود که آئودی تصور می‌کرد این مسابقات رالی هر روز جان بیشتری می‌گیرد و برای همین، دست به طراحی و تولید پروتوتایپ گروپ اس ۱۰۰۰ اسب‌بخاری زد و سنگ تمام گذاشت. درواقع هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که این مسابقات جذاب و پرطرفدار روزی به پایان کار خود برسد و ماشین‌هایی مثل همین مدل آئودی حتی شانس حضور در یکی از این مسابقات را پیدا نکنند. همین شد که این شرکت آلمانی تصمیم گرفت تا پس از این اتفاق تلخ، اطلاعاتی از تلاش مهندسان خود را به راحتی دراختیار دیگران قرار ندهد و آن را مخفی نگه‌ دارد.

نمایی از کابین خودرو

شاید هیچ اطلاعاتی از مشخصات فنی این خودرو نداشته باشیم، ندانیم که موتورش چند لیتر است؟ نسبت تقسیم وزن آن چقدر است یا حتی حداکثر سرعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن چه زمانی را ثبت کرده، با این حال از منظر بعضی از کارشناسان باتجربه خودرو، آئودی گروپ اس جزو خودروهای رالی ویژه‌و به یادماندنی تاریخ به شمار می‌رود.

منبع: TopGear

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه