این آتشفشان در نیکاراگوئه به اینترنت متصل می‌شود

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
آتشفشان

این روزها تقریبا در هر جایی می‌توان به Wi-Fi دسترسی داشت. حالا نوبت به یک آتشفشان رسیده تا به اینترنت متصل شود. شرکت جنرال الکتریک می‌خواهد چنین کاری انجام دهد. البته هدف این نیست که توریست‌ها راحت بتوانند عکس‌هایشان را در اینستاگرام پست کنند، بلکه داده‌هایی برای پیش‌بینی بهتر فوران آتشفشان جمع‌آوری کنند.

جنرال الکتریک با فیلم‌ساز و جهانگردی به نام «سم کاسمن» و دولت نیکاراگوئه وارد همکاری شده تا حدود ۸۰ حسگر بی‌سیم درون یکی از آتشفشان‌های فعال این کشور نصب کند. این آتشفشان، «ماسایا» نام دارد و خارج از «ماناگوئه»، پایتخت این کشور قرار دارد. این آتشفشان یک دریاچه گدازه کمیاب در دهانه‌اش دارد.

کاسمن تا ۳۶۵ متر در این آتشفشان پایین می‌رود تا Wi-Fi را تست کند. سپس در طول دو تا سه هفته بعد حسگرها را نصب می‌کند. این حسگرها به طور مستمر داده‌هایی را درباره دمای ماسایا، فشار اتمسفر، جاذبه و تنوع گازهای مختلف مثل کربن دی‌اکسید و هیدروژن سولفید جمع‌آوری می‌کند.

داده‌ها از طریق اینترنت به یک پایگاه داده‌ی متن باز به نام «پردیکس» (Predix) منتقل می‌شوند. این پایگاه داده به جنرال الکتریک تعلق دارد. به این ترتیب کارشناسان آتشفشان و ساکنان ماناگوئه می‌توانند رفتار ماسایا را بفهمند. این داده‌ها برای افراد عادی که چیزی از آتشفشان‌ها نمی‌دانند در یک وبسایت به زبان ساده بیان می‌شوند.

کاسمن می‌گوید: «هدف ما این است که همه این حسگرها را نصب کنیم و موثرترین سیستم هشدار اولیه در جهان را بسازیم. این نمونه نشان می‌دهد کار مشابهی را می‌توان برای جوامع دیگر دنیا که در معرض خطر مشابهی قرار دارند، انجام داد.»

کاسمن برای نصب حسگرهای بی‌سیم درون یک آتشفشان، یک لباس آلومینیومی مخصوص می‌پوشد که می‌تواند دمای ۵۳۷ درجه سلسیوس اطراف دریاچه را تحمل کند. چالش اصلی این است که تمام تجهیزات مثل حسگرها تحت چنین شرایطی کار کنند.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه