استرالیا غرق در دود و خاکستر؛ نشانه‌های تغییر اقلیم در گوشه و کنار سیاره

۲۵ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
آتش‌سوزی استرالیا

آتش‌سوزی استرالیا هنوز ادامه دارد. اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ این کشور که می‌توان آن را یک فاجعه دانست. فاجعه‌ای که در میان انبوه اتفاقات ریز و درشت در جهان تا حدی نادیده گرفته شده است.

دود آتش‌سوزی مرگبار استرالیا در حال گسترش است و تا حد قابل توجهی در جو گسترده شده است. فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی و ماهواره‌ها نیز به دقت در حال بررسی ابعاد این فاجعه از فضا هستند.

طبق برخی از گزارش‌ها دود حاصل از آتش‌سوزی استرالیا به نیوزلند رسیده است. عجیب‌تر آن که گزارش‌هایی مبنی بر گسترش دود آتش‌سوزی تا کشور شیلی نیز وجود دارد.

حداقل ۲۸ انسان در جریان آتش‌سوزی استرالیا جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر برآوردهای اولیه نشان می‌دهند که حدود نیم میلیارد حیوان نیز در این آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

آتش‌سوزی‌های طبیعی بخشی عادی از طبیعت کشورهایی مثل استرالیا و برزیل است. استرالیا کشور بزرگی است که بخش قابل توجهی از آن خالی از سکنه است. در این نواحی و در فصل پربارش گیاهان زمین را می‌پوشانند و پس از پایان فصل بارش و آغاز فصل گرم و خشک، احتمال وقوع آتش‌سوزی بسیار بالا می‌رود. با این حال در سال‌های اخیر این آتش‌سوزی‌ها ابعاد بسیار گسترده‌ای پیدا کرده‌اند.

این مسئله باعث شده برخی از دانشمندان گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر ارتباط این آتش‌سوزی‌های گسترده و تغییر اقلیم مطرح کنند.

استرالیا در ماه دسامبر بیشترین میانگین دمایی خود را تجربه کرد و دمای هوای برخی از نقاط این کشور به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید. از سوی دیگر باد شدید نیز به گسترده‌تر شدن آتش کمک کرده است.

آتش‌سوزی استرالیا

ستون‌های دود بر فراز استرالیا از دید ایستگاه فضایی بین‌المللی.
Credit: ESA/NASA

متخصصان بر این باورند تغییر اقلیم وسعت و تاثیر بلایای طبیعی را افزایش می‌دهد. به عبارتی شرایط آب و هوایی در نقاط مختلف دنیا تاثیرگذارتر و شدیدتر از گذشته می‌شوند.

با نگاهی به گوشه و کنار دنیا می‌توان نشانه‌هایی از این مسئله را به وضوح مشاهده کرد. به طور مثال در حالی که استرالیا در نیمکره جنوبی یکی از گرم‌ترین دوران‌های خود را پشت سر می‌گذارد، شمال هند سرمایی را تجربه می‌کند که در ۴۴ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. کاهش شدید دما در بخش‌هایی از هند باعث از دست رفتن جان حدود ۱۳۰ نفر شده است.

در سوی دیگری از سیاره، در حوالی قطب شمال و در یکی از شهرهای نروژ دما تا حد بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است. اتفاقی که باعث شد نروژ گرم‌ترین روز ماه ژانویه را در طول تاریخ ثبت‌شده تجربه کند.

شاید هنوز نتوان با قطعیت از ارتباط مستقیم و علت و معلولی پدیده تغییر اقلیم و چنین رویدادهای کم‌سابقه‌ای در دنیا صحبت کرد. اما شواهد نگران‌کننده‌ای از این مسئله پیش روی ما وجود دارد.

پیمان پاریس شاید می‌توانست مرهمی بر زخم‌های سیاره‌مان بگذارد، اما بی‌توجهی برخی از کشورها و خروج آمریکا از این پیمان امیدها را کمرنگ کرده است.

زمین در تب می‌سوزد، اما به نظر سیاستمداران کارهای مهم‌تری برای انجام دادن دارند.

عکس کاور: تصویر یکی از فضانوردان ایستگاه فضایی از آتش‌سوزی استرالیا که روز ۱۳ ژانویه ثبت شده است.

Credit: ESA/NASA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Amirhossein

    این واقعا یک فاجعه هست…
    ولی آمریکا از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ طی یک دهه از ۵۹۰۰ میلیون تن رسیده به ۵۴۰۰ میلیون تن که نسبت به ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ هم کاهش رو نشون میده، در سال ۲۰۱۷ بیشترین مقدار کاهش تولید CO2 رو نسبت به کشور های پیشرفته داشته و با وجود خروج از توافق پاریس الزامات کاهش آلایندگی رو رعایت کرده، توافقنامه آلایندگی رو کم نمی‎کنه باید عمل کرد. اونوقت چین از ۷۳۰۰ میلیون تن در ۲۰۰۸ رسیده به ۱۰ میلیون تن در ۲۰۱۸ خلاصه اینکه اعضای G20 رو باید گردن زد تا از این فیگورا نگیرن همونایی که وقتی آمریکا اعلام کرد از پیمان خارج میشه سرو صدا کردن انگار خودشون کمر بستن به سبز شدن اما میلیارد ها دلار سوبسید دادن به سوخت های فسیلی و روی نیروگاه های فسیلیی همچنان سرمایه گذاری کردند.
    البته خودمونم از ۵۰۰ در ۲۰۰۸ رسیدیم به ۷۰۰ در ۲۰۱۸ در حالی که رو سیه از ۱۶۰۰ رسیده به ۱۷۰۰ یعنی ما دو برابر مقدار افزایش روسیه ای که چند برابر ماست افزایش داشتیم.
    اعداد دقیق تو سایت globalcarbonatlas

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه