آتش‌سوزی رکوردشکن جنگل‌های آمازون کماکان ادامه دارد

۶ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون

جنگل‌های آمازون کماکان در آتش می‌سوزند. خبری ناگوار که مدتی است هر روز تکرار می‌شود. ماهواره‌های ناسا و فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال دنبال کردن و بررسی این آتش‌سوزی گسترده از فضا هستند و اخبار خوبی از این منابع به گوش نمی‌رسد.

داده‌های ابزار MODIS ماهواره Aqua ناسا نشان می‌دهد آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های آمازون در زمان مشابه از سال ۲۰۱۰ تا کنون بی‌سابقه بوده است. سنسور MODIS از سال ۲۰۰۳ تغییرات دمایی غیرمتعارف در کره زمین را ثبت می‌کند.

بخش‌هایی از جنگل‌های آمازون در هر هفت ایالاتی که میزبان این جنگل‌ها هستند در حال سوختن هستند. جنگل‌های آمازون بیست درصد اکسیژن جهان را تامین می‌کنند و متاسفانه در هفته‌های اخیر طعمه آتش شده‌اند.

به نظر می‌رسد گروهی از مردم برزیل برای آزاد کردن زمین‌ها برای کشاورزی بخش‌هایی از جنگل را آتش زده‌اند که در نهایت موجب این آتش‌سوزی گسترده شده است. اتفاقی که با توجه به سیاست‌های ضد محیط زیستی رییس جمهور جدید این کشور چندان دور از ذهن نیست.

آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون باعث ورود مقداری زیادی کربن مونوکسید به جو نیز شده است. این آلاینده تا حدود یک ماه در جو باقی می‌ماند و در حال حاضر در ارتفاع حدود ۵۵۰۰ متری در حال حرکت به سمت سائو پائولو است.

دود حاصل از آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون از فضا به راحتی قابل مشاهده است. Luca Parmitano، فضانورد سازمان فضایی اروپا، امروز تصاویری را منتشر کرد که ابر عظیم دود را بر فراز جنگل‌های آمازون نشان می‌داد.

آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون

تصویر فضانورد حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی از دود حاصل از آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون.
Credit: Luca Parmitano/Twitter

سران گروه هفت در نشست روز گذشته خود درباره آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون نیز بحث کردند و مبلغ ۲۲ میلیون دلار را برای مقابله با این آتش‌سوزی گسترده اختصاص دادند.

در شرایط فعلی زمین و در زمانی که پدیده گرمایش جهانی سیاره‌ی ما را تهدید می‌کند چنین اتفاقات ناگواری منجر به پیچیده‌تر شدن شرایط می‌شود.

عکس کاور: آتش‌سوزی‌های ثبت شده در جنگل‌های آمازون از دید ماهواره‌ی ناسا در یک بازه یک هفته‌ای.

Credit: NASA Earth Observatory/Joshua Stevens

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه