آمازون در چالش؛ ۵ دلیل ترک سرمایه‌گذاران

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

چند روز پیش شرکت آمازون، آمار و ارقام اقتصادی‌اش مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۱۵ را منتشر کرد. با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیری که در این گزارش به چشم می‌خورد، این آمار چندان هم برای سهام‌داران آمازون خوشایند نبود؛ این موضوع به‌قدری جدی است که در چند روز گذشته خرید و فروش سهام آمازون ۱۰ درصد کم‌تر شده است و سهامداران این شرکت کم و بیش از سرمایه‌ی خودشان در آمازون کاسته‌اند.

این موضوع می‌تواند دلایل خاصی داشته باشد. در ادامه به اختصار نگاهی به برخی از دلایل خروج سرمایه‌گذاران و سهامداران آمازون می‌اندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

شرکت هنوز هم سوددهی دارد، اما نه به اندازه‌ی کافی

شرکت آمازون در گزارش مالی‌اش، خبر از سود ۴۸۲ میلیون دلاری در آخرین سه ماهه‌ی مالی‌اش در سال ۲۰۱۵ میلادی داده است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که هر سهم آمازون در حال حاضر یک سودی برابر با یک دلار دارد. تحلیل‌گران اقتصادی پیش‌بینی می‌کردند تا هر سهم آمازون ۱٫۵۶ دلار سود داشته باشد و رقم گزارش شده، بسیار پایین‌تر از سطح انتظارات سهامداران است.

با این‌که سود آمازون ۴۵ سنت برای هم سهم افزایش داشته است، اما سرمایه‌گذاران این شرکت انتظار سه ماهه‌ی پایان سال خیلی پربارتری داشتند. انتظاری که مجموعه‌ی آمازون نتوانسته آن را برآورده کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

درآمدها به انداز‌ه‌ی پیش‌بینی شده نیستند

درآمدهای آمازون از فروش، برابر با ۳۵٫۷۵ میلیارد دلار گزارش شده است. این مقدار کمی از پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران اقتصادی کمتر است. البته فروش خالص آمازون در مقایسه با همین مدت زمان در سال گذشته، رشدی ۲۲ درصدی داشته است. سال گذشته آمازون فروش خالصی ۲۹٫۳ میلیارد دلاری داشت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

سرویس‌های آنلاین و ابری آمازون جواب نداده‌اند

سرمایه‌گذاران آمازون، امید زیادی به سرویس‌های ابری و آنلاین این شرکت مثل Amazon Web Services داشتند. آن‌ها به این سرویس‌ها به عنوان یکی از منابع کلیدی سودآوری نگاه می‌کردند. البته فروش‌ها افزایش داشته‌اند، اما سطح انتظارات سهام‌داران را بر آورده نکرد‌ه‌اند.

فروش بخش Amazon Web Services با ۶۹ درصد افزایش، ۲٫۴ میلیارد دلار گزارش شده است. سود عملیاتی این بخش هم برابر با ۶۸۷ میلیون دلار بوده است. با این اوصاف، پیش‌بینی می‌شد تا این بخش از آمازون، حداقل ۷۰ درصد پیشرفت داشته باشد.

‌‌‌‌‌‌‌loading_orders

رشدهای آمازون بدون هزینه نبوده‌اند

هزینه‌های عملیاتی آمازون ۲۰٫۵ درصد بیشتر شده است. آمازون در حالی که سال گذشته و در همین مدت، ۲۸٫۷ میلیارد هزینه کرده بود، این هزینه‌ها امسال به ۳۴٫۶ میلیارد دلار رسیده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌

پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران اقتصادی تحقق نیافتند

قبل از اینکه آمازون گزارش مالی اخیر خود را منتشر کند، افرادی که در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده و سهام خریده بودند، با بازگشت بیش از صد درصدی سرمایه‌‌ی خود در دوازده ماه روبرو بودند. با این حال، با افت سهام آمازون، مبلغ بازگشت پول آن‌ها به کم‌تر از ۸۰ درصد رسید.

‌‌‌‌‌

سود و درآمدهای شرکت آمازون در مقایسه با سال گذشته رشد کرده است؛ این مقدار به اندازه‌ای بوده که حتی نمی‌توان ادعا کرد که این رشد، بزرگ و کافی نبوده است. با این حال، سرمایه‌گذاران این شرکت و سهام‌داران، سطح انتظارات بسیار بالاتری از آمازون داشته‌اند. تحلیل‌گران اقتصادی، وضعیت بسیار بهتری را برای بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین دنیا پیش‌بینی کرده بودند؛ اما بسیاری از این پیش‌بینی‌ها، محقق نشده‌اند. همین موضوع به خودی خود، باعث رکود سهام آمازون در بازار بورس شده است و این موضوع به مذاق سهام‌داران خوش نیامده.

آمازون برنامه‌های مختلف دیگری هم برای بهتر کردن وضعیت اقتصادی خود در نظر گرفته است؛ برنامه‌هایی مثل Amazon Dash یا Amazon Replacement Service که با همکاری شرکت‌های مختلفی به زودی راه خواهند افتاد. این شرکت حتی با کارگردان‌هایی مثل «جیم جارموش» برای ساخت فیلم قرار داد بسته است و می‌خواهد سرویس استریم فیلم خودش را از قبل بسیار گسترده‌تر کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: Wall Street Journal

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar مجید

    در طی دو روز این دومین مقاله ای است که درای اشتباهاتی از این دست است. لطفا نکات زیر در مقاله تصحیح شود:
    ۱) هر سهم آمازون در حال حاضر یک دلار ارزش دارد.
    سود تخصیص یافته به هر سهم آمازون یک دلار است. ارزش هر سهم آمازون در حال حاضر در حدود ۵۷۰ دلار است.
    ۲)با این‌که سود آمازون ۴۵ درصد افزایش داشته است،
    با این که سود آمازون برای هر سهم از مقدار ۴۵ سنت به مقدار ۱ دلار افزایش یافته است( اهمانطور که مشاهده میکنید ین افزایش ۵۵ درصدی است)
    ۳)ترجمه صحیح کلمه Revenue در صورت سود و زیان “فروش خالص” است نه درآمد!!( االان در مقاله یک تناقض وجود دارد، در پاراگراف قبل اشاره کردید که در آمد سه ماهه آمازون ۴۸۲ میلیون دلار بوده است، و در پاراگراف بعدی گفته شده که درآمد سالانه آن بیش از ۳۵ میلیارد دلار است !!)
    ۴) سود اجرایی این بخش هم برابر با ۶۸۷ میلیون….
    سود عملیاتی این بخش…..(چیز به نام سود اجرایی نداریم! Operating profit به معنای سود عملیاتی است.)
    به طور مشابه هزینه اجرایی نداریم کلمه درست هزینه عملیاتی است.
    ۵) تیتر”وعده‌های آمازون به سهامداران تحقق نیافتند” صحیح نیست و در اصل مقاله هم نیامده است. اصولا هیچ شرکت سرمایه گذاری به سهامدارانش وعده نمیدهد که اگر این کار میکرد میشد سود بانکی،پس از بازگشایی مجدد سهام آمازون قیمتش ۱۰ درصد افت کرده است با این حال هنوز هم ۸۰ درصد در یک سال بازدهی داشته است. بنابراین آنچه اشتباه از آب در آمده نه وعده های آمازون بلکه حرفهای مشاوران و تحلیلگران اقتصادی بوده است. که آنها نیز با دقت ۱۰ درصدبرای یکسال اشتباه کرده اند!! (اگر با بورس ایران کار کرده باشید بعضی وقتا پیش بینی های خود شرکتها با آمار واقعی فروش تا ۱۰۰ درصد متفاوت است و حتی در برخی موارد به جای سوددهی به زیان دهی منجر میشوند.)

    1. تشکر از شما. اصلاحات انجام شد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه