چرا آمریکایی‌ها تمایلی به خرید گوشی‌های جدید ندارند؟

۲ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
قیمت گوشی‌های هوشمند

حدودا از سال ۲۰۱۷ بود که متوسط قیمت گوشی‌های هوشمند به طور ناگهانی افزایش پیدا کرد و در نتیجه بخش بزرگی از کاربران از خرید گوشی‌های هوشمد جدید و قدرتمند بازماندند.

اما دلیل این افزایش قیمت چه می‌تواند باشد؟ مسلما دلایل زیادی برای این امر وجود دارد، اما اگر بخواهیم مختصر و مفید به یک دلیل عمده اشاره کنیم، باید بگوییم افزایش بی‌سابقه رقابت بین شرکت‌های بزرگ دنیا بوده که از اصلی ‌ترین دلایل گرانی عجیب گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید. شرکت‌ها برای عقب نماندن از عرصه رقابت، از فناوری‌ها و ابزارهای گران‌قیمت‌تری در گوشی‌های خود استفاده کردند و نتیجه آن هم چیزی جز گرانی این محصولات نبود.

از اپل شروع کنیم. معمولا این شرکت به خاطر قیمت بالای محصولات خود شهره است و عجیب نیست اگر آیفون‌های جدید بدون تغییرات عمده با قیمتی بیشتر عرضه شوند! سال گذشته، این شرکت تصمیم گرفت برای استفاده از ویژگی فیس آیدی (Face ID) در گوشی‌های آیفون X، حاشیه‌ای روی نمایشگر این گوشی‌ها در نظر بگیرد. زمانی که حسگر اثر انگشت به خوبی پاسخ‌گوی نیازهای کاربران بود و به هیچ عنوان لزومی نداشت با چنین قابلیت‌هایی تنها هزینه پرداختی کاربران افزایش یابد، چرا اپل باید دست به همچین کاری می‌زد؟

ارائه چنین فناوری‌هایی جهت حفظ بیشتر امنیت کاربران نشان از احترام اپل به کاربران دارد و ستودنی است؛ اما متاسفانه این میل به تفاوت، رقابت یا هرآنچه که هست، باعث افزایش قیمت شده و لذا سبب شد اپل برای اولین بار شاهد افت فروش گوشی‌های هوشمند خود باشد.

البته این مورد فقط به اپل و سیستم تشخیص چهره آن محدود نمی‌شود. اخیرا شاهد این بودیم که شرکت‌ها از دوربین‌های قطره‌ای (Infinity-U)، دوربین‌های نقطه‌ای (Infinity-O)، نمایشگر دوتایی، دوربین‌های سلفی پاپ آپ، حسگر اثر انگشت درون نمایشگر که کاملا ضعف آن در مقایسه با نمونه پیشین حس می‌شود و مواردی از این دست استفاده می‌کنند که باعث شده هزینه گوشی‌ها به شکل سرسام‌آوری افزایش یابد.

به همه این موارد باید محافظ‌های چندلایه نمایشگر، شارژر بی‌سیم معکوس، دوربین‌های زمان پرواز (ToF)، نمایشگر‌های گران قیمت و مواردی مانند این‌ها را نیز اضافه کرد. البته اکثر این قابلیت‌ها واقعا در جهت رفع نیازهای کاربران بوده و در برخی موارد حتی به گونه‌ای باعث پیشرفت می‌شوند. اما سوال اینجاست که با این افزایش قیمت عجیب، چه عده از کاربران واقعا توانایی استفاده از این فناوری‌ها را پیدا خواهند کرد؟ اگر فناوری نتواند در خدمت عموم مردم قرار گیرد، چه ارزشی خواهد داشت؟

بیشتر بخوانید: خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت باکیفیت بسیار راحت‌تر شده است

جدول زیر که توسط وب‌سایت Bloomberg منتشر شده، افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند از سال ۲۰۱۷ تاکنون را نشان می‌دهد.

قیمت گوشی‌های هوشمند

به نظر شما واکنش ما به افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند چه بوده؟ طبیعتا از خرید گوشی‌های پرچم‌دار منصرف شدیم. طبق آخرین آماری که وب‌سایت  Strategy Analytics منتشر کرده، آمریکایی‌ها تمایل بیشتری به نگهداری گوشی خود دارند. به طور متوسط، آن‌ها ۳۳ ماه گوشی خود را نگه می‌دارند.

البته این مدت زمان در ابتدا دو سال بود. اما الان به حدودا سه سال رسیده است. برای جبران ضررها، شرکت‌ها تصمیم گرفتند قابلیت‌ها و فناوری‌های جذاب و ترغیب‌کننده‌ای را به گوشی‌های خود اضافه کنند اما بجای افزایش تدریجی قیمت، به طرز سرسام‌آوری آن را افزایش دادند تا تقاضا از آنچه که هست کمتر شود.

مطالعات نشان داده تنها ۷ درصد آمریکایی‌ها حاضرند بیش از ۱۰۰۰ دلار برای گوشی خود پرداخت کنند. یعنی تنها ۷ درصد تمایل به خرید گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ، اپل و برخی شرکت‌ها همانند هواوی را دارند! اما جالب است بدانید دارندگان گوشی‌های سامسونگ و اپل کاملا به همین دو برند وفادارند و تنها گوشی‌های همین شرکت‌ها را خریداری می‌کنند. این درحالی است که کاربران گوشی‌هایی همچون ال جی و موتورولا، کمتر از ۵۰ درصد مواقع به خرید گوشی با همان برند رغبت نشان می‌دهند.

کاربران کم سن و سال و همچنین خانم‌ها بیشتر تمایل به استفاده از گوشی‌هایی دارند که از کیفیت دوربین خوبی برخوردار باشد. همچنین تنها ۱ نفر از هر ۳ خریدار گوشی‌های هوشمند به قابلیت‌های جذاب و بی‌شمار گوشی‌ها اهمیت می‌دهند. پس چرا شرکت‌ها همچنان روی افزایش قابلیت‌ها و متعاقبا قیمت گوشی‌های خود اصرار دارند؟ به نظر می‌رسد حداقل در آمریکا، مقرون به صرفه بودن قانع‌کننده‌ترین دلیل برای خرید یک گوشی هوشمند به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: بیشترین کاهش فروش گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹ در کدام کشورها بوده است؟

منبع: phonearena

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar shahabmp

    اصلا تعریف گوشی پرچمدار یعنی همین دیگه: گوشی که از بهترین مشخصات و امکانات روز استفاده میکنه. دلیل اینکه شرکتا باید گوشیشونو با تکنولوژی های جدیدی مثل حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر یافیس آی دی عرضه کنن اینه که الان حسگر اثر انگشت فیزیکی تکنولوژی گوشی های پایین رده است نه پرچمدار!!!! و این همیشه بوده فقط مختص به الان نیست مثل رم ۲ گیگ که تا ۵ سال پیش برای پرچمدارا بود حالا برای پایین رده ها!!! و اصلا دلیل قیمت چند برابری پرچمدارا در برابر پایین رده و میان رده همین چیزاست دیگه!!!! افزایش قیمت ها هیچ ربطی به این مسایل نداره چون اینا همیشه بوده!!!
    کلا ۲ دلیل اصلی وجود داره:
    ۱- افزایش قیمت قطعات: که خودش دو دلیل داره ۱- تورم ۲ – جنگ تجاری آمریکا و چین ( که البته تورم فقط مختص الان نیست و یک دهه هست که باعث گرون تر شدن قیمت پرچمدار ها نسبت به سالهای قبله)
    ۲ – اشباع بازار موبایل: بازار موبایل دیگه رشد مثبت نداره و به مرحله اشباع رسیده برای همین شرکت های مطرح برای جلوگیری از کاهش درآمداشون مجبورن حاشیه سود افزایش بدن
    و این جهش ناگهانی قیمت توی این ۲ سال اخیر بخش اعظمش به مورد ۲ و بخش دوم مورد اول (جنگ تجاری چین و آمریکا) برمیگرده

  2. Avatar میثم

    گوشی‌ها الکی گرون نمیشن، رَم، تعداد دوربین‌ها ، حافظه داخلی، همشون بالا میرن و چند مورد دیگه که هزینه تولید رو افزایش میده.
    در ضمن تو آمریکا ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار رقم خیلی بالایی نیست، میشه حقوق دو تا سه روز یک معلم (تو آمریکا). تورم هم داریم هر چند کم.

  3. Avatar Farhad

    واقعا اینطوره من همیشه گوشی های پرچم دار رو‌میخریدم اما از ایفون هفت ب بعد دیگه گوشی عوض نکردم و الان سه ساله دارمش و کاملا هم راضی ام و نیازهامو هم برطرف میکنه اصلا دلیلی نمیبینم بخوام عوضش کنم

  4. Avatar متین

    اگه فقط ما ایرانی ها اپل نخریم شرکت اپل ورشکست میشه ۱۰۰%

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه