آنچه شما گفتید: Tekken یا Mortal Kombat؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

اول هفته‌ی جاری در قالب مقالات هفنگی «شما بگویید»، از شما خواستیم تا دو بازی مبارزه‌ای Mortal Kombat و Tekken را در مقابل یکدیگر قرار دهید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. سوال بدی هم نپرسیدیم؛ این دو بازی مکانیک‌ها و سیستم‌های متفاوتی دارند و حتی داستان و سبک و سیاق ظاهری آن‌ها هم مخصوص خودشان است.

در پاسخ به این سوال، کاربران زیادی برای ما و دیگران نظر گذاشتند و از بخش‌های مورد علاقه‌شان در Mortal Kombat و Tekken گفتند. همانطور که در مطلب اصلی گفتیم، می‌توانستیم بازی‌های مبارزه‌ای بهتری را در مقابل هم قرار دهیم، اما محبوبیت بسیار بالای دو بازی مورتال کامبت و تکن در کشور و بین بازی‌کننده‌های ما، ما را برانگیخت تا این دو بازی را با هم مقایسه کنیم.

اکر مطلب اصلی را ندیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر چیز نگاهی به آن بیاندازید و درباره‌ی سیستم مختلف مبارزه‌ی هر دو بازی بخوانید.

نظراتی که برای‌مان ارسال شدند، بسیار خوب بودند و با دلیل، یک بازی را از دیگری برتر می‌دانستند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

از همان ابتدا، کاربر عزیز «مرتضی خدابنده لو»، با دلایل خودش، مورتال کامبت را انتخاب کرده بود:

“مورتال کامبت به نظرم داستان جذاب تر و شخصیت های بهتری داره هرچند که بعضی از اونها مثل Kano – Liu kang از تو کرکتر Terminator و بروسلی الهام گرفته شده اند ولی در کل سبک بازی کامبت رو بیشتر از تیکن دوست دارم مخصوصا حرکات پایانی Finisher که انواعی داره و در نسخه ۱۰ که هم بیش از پیش این حرکات جذاب تر هستند ولی تیکن از مورد بی بهره است”

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

با این حال یکی دو نظر بعد، Reza ch تکن را انتخاب کرده بود؛ البته او این انتخاب را سخت دانسته بود:

“خداییش این دیگه سوال خیلی سختیه مورتال کمباد گرافیکیتره و خیلی هم خشنتره تیکن خیلی کارتونیتره ولی فنداش خیلی بیشتره و میشه حرفه ایتره بازی کرد . با تیکن ۳ خیلی خاطره دارم واقعا یادش بخیر چه شخصیتها و چه آهنگا …..واقعا زیبا بود . اگه قرار باشه یکیرو انتخاب کنم فک کنم تیکنو انتخاب میکنم “

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کاربر عزیز «امیر» گفته بود که سبک مبارزه‌ی تکن آرام‌تر از مورتال کامبت است:

“اگه بخوام مبارزه سریعی انجام بدم کمبت رو انتخاب میکنم اما اگه بخوام مبارزه واقعی تری (منظورم همون مشت و لگد و فن هایی هست که یه آدم انجام میتونه انجام بده) رو انتخاب کنم سراغ تکن میرم.”

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

«امیر کمیلی» نظر خوبی داده بود و مورتال کامبت رو می‌پسندید:

“من Mortal Kombat خیلی بیشتر میپسندم. فن هایی که در این بازی وجود داره خیلی گسترده هست و هر کاراکتر، جذابیت خاص خودشو داره. از لحاظ مدت زمان بازی، Mortal Kombat خیلی بیشتر میتونه شما رو پای سیستم نگه داره مخصوصا اگه دنبال باشین با هر شخصیت، به انتهای بازی برسین! زمانی که این بازی برای سگا وجود داشت، من یک دفترچه درست کرده بودم فقط مخصوص رمز های فیتالیتی و ۲۴ ضرب هر شخصیتش! از اون طرف، در تکن به نظرم رو گرافیک خیلی بهتر کار شده و همین طور، انیمیشن های بازی خیلی جذابه. و از قدیم هم همینطور بوده… زمانی که در پلی استیشن یک! بچه ها این بازی رو در کلوپ ها تموم میکردن، جمعیت زیادی پشت تلوزیون جمع میشدن برای دیدن انیمیشن انتهایی بازی و اون کاراکتر!”

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

«مهدی گرامی» انتخابی نداشت و هر دو بازی را خوب می‌دانست:

“من هر دو رو بصورت کاملا حرفه ای دنبال کردم و واقعا بی نظیر هستن و معایب و محاسن خودشون رو دارن مثلا اگه همیشه فنیش هیم و پرداخت شخصیت ها در کمبات عالی بود از اون ور تیکن واقعا بازی مهندسی شده ای هستش که بعضی وقتا تعجب میکنم مگه چقدر میشه درباره همه جوانب یک بازی فکر و کار کرد”

‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌

نظرات بیشتر به سمت مورتال کامبت بودند، مثلا «دلتا گاما» گفته بود:

“مورتال کمبت تخصصی‌تره و شخصیت های بیشتر و بهتری داره! اصلاً Fatality های مورتال کمبت بزرگترین نقطه قوتشه ولی بیش از حد خشنه و واسه سنین پایین به شخصه پیشنهاد نمیکنم!! تکن فنون کمتری داره و شخصیتاشم فانتزی تره! یه جورایی باهاش زیاد نوستالژی دارم”

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کاربر عزیز Repairman گفته بود که در تکن می‌توان بی‌هدف دکمه زد و نتیجه گرفت:

“من مورتال کامبت رو انتخاب میکنم …

خیلی ها در موقع بازی تکن همه کلید هارو با هم فشار میدن تا مبارز یک حرکت خاصی بزنه ولی در مورتال کامبت از این خبرا نیست و برای اینکه بتونی خوب بازی کنی باید خیلی تمرین کنی … و من همینشو دوست دارم”

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کاربر عزیز «محسن» گفته بود:

“خیلی سخته کدوم رو انتخاب کنم. کمبوهای وحشتناک خفن تیکن و کرکترهایی با چهره های بسیار منحصر به فرد و زیبا در مقابل گیم پلی فوق سرعتی مورتال با چاشنی اسپل ها و قدرت های فردی(و البته خشونت بالای مورتال رو هم من به نوعی نقطه ی قوت میدونم که هیجان مسابقه رو افزایش میده) ولی در مجموع بیشتر از مورتال خوشم میاد. که دو تا چیزش رو خیلی دوست دارم. اول فیتالیتی ها و ایکس ری ها و دوم کرکتر فایتینگ مورد علاقه ام اسکورپیون.”

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

«مصطفی حجازی» می‌گفت که مورتال کامبت، بازی پیچیده‌ای است:

“به نظر من تکن خیلی واقعی تر و قابل تصور تره از طرفی مورتال کامبت خیلی پیچیدس که از لذت بازی کردن کم میکنه”

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کاربر عزیز «مهندس» به طور واضحی تکن را بیشتر دوست داشت:

“اصلا شک ندارم که تکن! از تکن ۱ یا ۲ که نصف شخصیتاش بسته بود و باید انقد بازی می کردی تا دونه دونه باز بشن (بعدشم پولت تموم می شد ، پامیشدی می رفتی خونه) تا تکن ۶ (اگه اشتباه نکنم) واقعا حرف نداشت. قدیما تو هر کلوپی می رفتی تلویزیونا یا فوتبال ۹۸ نشون می دادند یا تکن! مورتال کامبت فقط تو سگا بازی می شد که اونم از زمانی که پلی استیشن اومد کم کم جمع شد. به نظرم تکن برتری محسوسی داره چون خیلی تخیلی نیست و شخصیت های واقعی را بازسازی کردن و بهبود بخشیدن اما دو نفر هم که کامبت بازی می کردن همیشه ۲ تا کاغذ و دفتر جلوشون بود و هیچ لذتی از بازی نمی بردن!”

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کاربر عزیز «محمدرضا» گفته بود که تکن را نباید با مورتال کامبت مقایسه کنیم و از نظر سبک، حرف درستی زده است:

“به نظر من اگه Tekken رو با dead or alive مقایسه میکردیم،قیاس عقلانی و مناسب تری میشد!”

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نظرات یکی پس از دیگری ادامه پیدا می‌کردند و به جرات می‌توان گفت که از هر ده نظر، ۹ نفر مورتال کامبت را انتخاب کرده بودند. با خواندن نظرات، هم‌چنین متوجه می‌شدید که بیشتر افراد، با سبک و سیاق واقعی‌تر و خشونت بسیار بالای مورتال کامبت احساس راحتی بیشتری می‌کنند تا شخصیت‌های ژاپنی تکن.

علاقه‌ی بازی‌کننده‌های مملکت ما به اسکورپیون هم که به جای خود؛ طوری که تعداد زیادی از کامنت‌ها فقط یک کلمه بودند که می‌گفت:

“فقط اسکورپیون”

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۲ دیدگاه
  1. بردیا

    بنظر منتیکن بسیار بهتره هر شخصیت داستان خودشو داره کارگترهای جذاب مانند هوارانگ‌‌و… هم خشن تره هم کیفیتش بیشتر ولی از نظر سرعتی مورتال کمبات بهتره
    در تیکن همچیز واقعی تره
    من صد درصد تیکن انتخاب میکنم با تیکن ۳ چقدر خاطره داشتم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه