آیا طرح اپل برای اسپاتیفای و یوتیوب گران تمام می‌شود؟

۲۷ تیر ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

جنجال بر سر سرویس‌های پخش زنده موسیقی سال‌ها است که ادامه دارد و هر چند وقت یک بار هم با یک اتفاق جدید داغ‌تر از قبل می‌شود. وقتی بحث سرویس‌های پخش زنده موسیقی که روی گوشی‌های هوشمند کار می‌کنند پیش بیاید موضوع از این هم جدی‌تر می‌شود چون این سرویس‌ها سهم قابل توجهی از یک صنعت چندین و چند میلیون دلاری را به خود اختصاص داده‌اند.

اگر رقبایی مثل اسپاتیفای، پاندورا و ساوندکلاود برای سخت‌تر کردن رقابت و پیچیده‌ کردن شرایط کافی نبودند با وجود اپل موزیک شرایط از آنچه بود هم برای این شرکت‌ها سخت‌تر شد. در این سال‌ها شاهد فشارهای مداوم این شرکت‌ها بر هم بودیم که یک نمونه ساده‌اش را در دعوا میان اپل و اسپاتیفای دیدید.

حال اپل قصد دارد با ارائه یک طرح پیشنهادی به انجمن حق کپی‌رایت ایالات متحده آمریکا یک قدم بزرگ برای ساده کردن مقررات قیمت‌گذاری فعلی سرویس‌های پخش زنده محتوا بردارد.

ظاهرا اپل پیشنهاد داده که یک حق امتیاز ثابت معادل ۹.۱ سنت به ازای هر ۱۰۰ موزیکی که پخش زنده شود پرداخت شود. این اتفاق قطعا به نفع هنرمندان خواهد بود و پول بیشتری برای آنها خواهد داشت. این قشر عموما نسبت به قوانین فعلی معترض بودند. با این حال این قانون کار را برای رقبایی مثل اسپاتیفای که عمدتا از طریق تبلیغات درآمد دارند برای ارائه خدمات مجانی بسیار دشوار می‌کند.

این در حالی است که شرکت اپل ادعا می کند در حال حاضر حدود ۷ دلار از هر ۱۰ دلاری که به عنوان حق عضویت از کاربرانش می‌گیرد را به عنوان حق امتیاز می‌پردازد و طبیعتا با تصویب شدن چنین قانونی که پولی ثابت را به عنوان حق امتیاز در نظر می‌گیرد دچار مشکل خاصی نمی‌شود. تازه ماجرا فقط به اپلیکیشن‌هایی مثل اسپاتیفای هم ختم نمی‌شود و اگر چنین قانونی مورد موافقت قرار بگیرد کار برای غول بزرگی به نام یوتیوب هم بسیار دشوار خواهد شد.

البته این را هم در نظر بگیرید که طرح پیشنهادی اپل تنها طرحی نیست که در اختیار انجمن حق کپی‌رایت ایالات متحده آمریکا قرار می‌گیرد و احتمالا این طرح با چندین و چند طرح مخالف روبرو خواهد شد.

منبع: GSMArena

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه